Technisch gezien schakelen alle elektrische auto's automatisch. In tegenstelling tot een auto met verbrandingsmotor, hoef je niet handmatig te schakelen. Er zijn echter enkele uitzonderingen. De meeste elektrische auto's hebben één versnelling en leveren onmiddellijke, constante aandrijving.
Er is één groot verschil tussen een elektrische auto en een handgeschakelde. Elektrische voertuigen hebben geen versnellingsbak of koppeling. Daardoor zijn ze veel eenvoudiger te rijden.
Ontdek alles wat je moet weten over de transmissie van elektrische auto's en krijg een antwoord op veelgestelde vragen over EV's. Heb je jezelf ooit afgevraagd of elektrische auto's een achteruitversnelling hebben? Of hoeveel versnellingen elektrische auto's nu net hebben? Dan is dit essentieel leesvoer!
In deze blogpost
Hebben elektrische auto's versnellingen?
De meeste elektrische auto's zijn automaten met een enkele versnelling. Aangezien je niet hoeft te schakelen en dus ook geen koppeling hebt, kan een elektrische auto niet stilvallen. De controle gebeurt eenvoudig via het voetpedaal. Hoe dieper ingedrukt, hoe sneller de elektromotor draait en hoe sneller de auto rijdt.
De motor van een elektrisch voertuig beschikt steeds over 100% koppel (acceleratiekracht), ongeacht de rotatiesnelheid. In tegenstelling tot een verbrandingsmotor hebben elektromotoren een vlakke koppelkromme. Dat betekent dat ze een maximaal koppel kunnen leveren bij nul toeren per minuut en dat ook over het hele vermogensbereik kunnen aanhouden.
Dat zorgt voor een bijzonder soepele en consistente acceleratie, zonder dat er een transmissie nodig is om te schakelen. Een verbrandingsmotor, daarentegen, heeft een transmissie nodig om binnen de optimale vermogensradius te blijven. Dat betekent ook dat het geleverde koppel van de motor varieert naargelang het motortoerental.
Bijgevolg biedt een elektrische auto een meer moeiteloze, aangename rijervaring met soepelere en consistentere acceleratie.
Hebben elektrische auto's een achteruitversnelling?
Nee: waar handgeschakelde auto's een achteruitversnelling hebben, hebben elektrische auto's een 'achteruitrijschakelaar'. Een schakelaar om achteruit te gaan vervangt hier dus de traditionele achteruitversnelling. De schakelaar zorgt ervoor dat de elektromotor de wielen achteruit doet draaien in plaats van vooruit.
Bestaan er handgeschakelde elektrische auto's?
Ja. Hoewel de meeste elektrische auto's automatisch zijn, bestaan er ook handgeschakelde EV's. Deze zijn ontworpen om het bestuurders die gewend zijn om met een koppeling te rijden iets gemakkelijker te maken om zich aan te passen aan een elektrisch voertuig.
Op dit moment zijn er twee elektrische auto's met een handgeschakelde versnellingsbak beschikbaar. Meer fabrikanten zouden in deze voetsporen kunnen treden. De twee modellen zijn de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, met een tweeversnellingsbak op de achteras, en de 2022 Audi e-tron GT, met een geautomatiseerde handgeschakelde tweeversnellingsbak op de achteras.
Hoe werkt de transmissie van een elektrische auto?
De transmissie van een elektrische auto brengt mechanisch vermogen over van de elektromotor naar de wielen. Dankzij deze elektrische motor, is een transmissie met meerdere versnellingen niet nodig. Traditionele verbrandingsmotoren hebben verschillende versnellingen nodig om het beschikbare vermogen optimaal aan te wenden. Elektromotoren produceren een constant koppel en kunnen daardoor onmiddellijk en altijd het gewenste vermogen leveren.
Zo werkt een elektrische auto in drie eenvoudige stappen:
1. Wanneer je het voetpedaal intrapt, vloeit er elektriciteit van de accu van de elektrische auto naar de elektromotor.
2. De elektromotor drijft vervolgens de "versnellingsbak" of het transmissiesysteem van de elektrische auto aan.
3. De transmissie brengt vervolgens de mechanische kracht vanuit de elektromotor over op de wielen van de auto, zodat deze in beweging komt.
Hebben hybride auto's versnellingen?
Hybride auto's maken gebruik van zowel een elektromotor als een verbrandingsmotor om de wagen in beweging te brengen. De meeste hybride voertuigen gebruiken een standaard elektromotor met één versnelling. De verbrandingsmotor stuurt het vermogen via een conventionele automatische versnellingsbak door naar de wielen.
Afhankelijk van de omstandigheden wendt het besturingssysteem ofwel de benzinemotor, ofwel de elektromotor met accu aan. De batterij wordt opgeladen via de verbrandingsmotor en ook door regeneratief remmen. De combinatie van de benzinemotor met het vermogen uit de elektromotor verhoogt de efficiëntie van het voertuig en levert de bestuurder een veel lager brandstofverbruik op.
De geavanceerde e:HEV Honda Hybrid aandrijflijn gebruikt twee elektromotoren: een generator en een aandrijfmotor. De technologie schakelt naadloos tussen drie modi: Elektrische aandrijving (Electric Drive), hybride aandrijving (Hybrid Drive) en verbrandingsmotoraandrijving (Engine Drive), afhankelijk van wat het meest efficiënt is in de situatie.
- In Electric Drive haalt de motor enkel en alleen aandrijvingsvermogen uit de accu.
- In Hybrid Drive drijft de verbrandingsmotor de generator aan, die vervolgens de elektromotor van elektriciteit voorziet. Overtollige stroom van de benzinemotor wordt via de generator teruggeleid om de accu's op te laden.
- In Engine Drive drijft de benzinemotor de wielen aan.
Leer meer over het hybride en elektrische aanbod bij Honda.
Hebben elektrische auto's transmissievloeistof?
Hoewel je geen motorolie nodig hebt, is transmissievloeistof erg belangrijk om je elektrische auto in topconditie te houden. Transmissievloeistof zorgt voor een goed gesmeerde en soepele werking van de transmissie. In een EV is deze vloeistof zelfs nog belangrijker dan in een voertuig met verbrandingsmotor, aangezien EV-transmissies zwaarder belast worden.
Waarom hebben elektrische auto's geen koppeling?
De meeste elektrische auto's zijn automatisch, waardoor er geen koppeling nodig is. Elektromotoren kunnen hogere toerentallen bereiken dan verbrandingsmotoren in conventionele auto's. Ze hebben dus genoeg aan één enkele versnelling. Een EV kan 20.000 TPM (toeren per minuut) bereiken in vergelijking met de 4.000 - 6.000 TPM van een voertuig met verbrandingsmotor.