Onze oprichter, Soichiro Honda, was altijd aan het dromen van de toekomst. Meestal tijdens het creëren ervan. De droom begon toen Soichiro voor het eerst een auto zag. Hij wijdde de rest van zijn leven aan het waarmaken van zijn droom.
Soichiro Honda was een praktische creatieveling. “Ik kan het beste nadenken als ik een moersleutel in mijn handen heb.”
Soichiro Honda leerde zijn vak door het maken van onderdelen. Hij was een snelle leerling en zijn bedrijf deed het goed, maar nadat het tijdens de Tweede Wereldoorlog werd verwoest moest hij opnieuw beginnen. Deze keer droomde hij in het groot. Hij creëerde Honda’s eerste complete voertuig, de Type A-motorfiets.
Zijn motor was een omgezette stroomgenerator voor een militair radiozendtoestel. De motorfiets was direct een groot verkoopsucces. Toen de onderdelen van de generator uitverkocht raakten, maakte Soichiro zijn eigen motor. In 1948 werd Honda Motor Co. Ltd geboren. De droom was bezig werkelijkheid te worden.
In de jaren 60 was Honda de grootste motorfietsfabrikant ter wereld geworden. Klanten wilden nu meer. Soichiro beantwoordde hun vraag met een prachtig prototype van een sportauto in 1962. De sportauto ging een jaar later in productie als de S500.
Binnen twee jaar was een nieuwe fabriek nodig om de groeiende vraag te kunnen blijven beantwoorden. Soichiro's droom floreerde in de swingende jaren zestig.
The American Honda Motor Co. Inc. was in eerste instantie opgericht voor de verkoop van de Honda Super Cub. Al snel werd duidelijk dat de Verenigde Staten meer een autoland was dan een motorfietsland.
In 1959 begon Honda voor het eerst met de overzeese verkoop, met een basis in Los Angeles. De Japanse nieuwkomer was nu een exporteur. Honda Amerika floreerde al snel, mede dankzij de klassieke reclamecampagne 'U ontmoet de aardigste mensen op een Honda' uit de jaren zestig. (Dat is waar...)
In 1962 kondigde Honda aan plannen te hebben om zijn eerste fabriek buiten Japan te bouwen, en wel in Aalst, België. Deze opende de deuren een jaar later, waarbij Soichiro Honda zichzelf liet invliegen voor de openingsceremonie. The Honda Motor Co. Ltd. was nog maar 15 jaar oud en nu al een internationale onderneming.
Onze memorabele reclameslogan gaf de verkoop van de iconische Honda Super Cub een extra boost.
De Honda Civic was een wendbare en efficiënte auto die Amerika op stormachtige wijze veroverde. Gezien de nieuwe Amerikaanse regelgeving ten aanzien van emissies versloeg de Civic met gemak zijn benzine slurpende concurrenten in die tijd.
Tegen de jaren 80 was Honda een gevestigde internationale naam. Het bedrijf paste zijn horizon dienovereenkomstig aan en besloot een supercar te maken, maar dan zonder de nadelen van een supercar. “Het is de droom van elke ontwikkelingsingenieur om een sportauto te maken,” zei de man die de leiding had over het project, Shigeru Uehara.
Het project vorderde gedurende de jaren 80 onder de naam ‘New Sportscar-eXperimental’ - de NSX. Wereldkampioen racecoureur Ayrton Senna droeg bij aan het project en toen de auto werd onthuld in 1989 waren recensenten totaal verrast. Honda’s droomachtige supercar gaf zijn rivalen slapeloze nachten.
De onmiskenbare NSX; een supercar in elk opzicht.
Kracht en lichtheid: met een ontwerp geïnspireerd door de F-16 straaljager, kreeg de eerste NSX de eerste semi-monocoquecarrosserie volledig gemaakt van aluminium.
Wij zijn trots op onze geschiedenis. Lees hoe onze oprichter Soichiro Honda ons maakte tot wie wij zijn.
Lees meer over de wereld van Honda, onze activiteiten in Europa en wat ons drijft.
Waar brengen onze dromen ons straks weer naartoe? Kijk hoe de Honda's van morgen eruit zullen zien.