Verklarende woordenlijst EV

Wie nieuw is in de spannende wereld van elektrische voertuigen, kan wel eens ontmoedigd geraken door alle nog onbekende termen en regels. Het kan lijken alsof het allemaal te veel is om te onthouden.

Zo is het bijvoorbeeld heel goed mogelijk dat je niet weet hoe lang het duurt om een elektrische wagen op te laden. Het antwoord varieert namelijk tussen een luttele 30 minuten en meer dan 12 uur. Alles hangt dan ook af van de omvang van de batterij van de wagen en de laadsnelheid van het oplaadpunt.

Daarbovenop komt ook nog het nieuwe jargon waar u aan moet wennen. Dat kan in het begin verwarrend zijn. Zo zou u misschien kunnen denken dat de term ICE betekent dat u moet vermijden om op bevroren wegen te rijden. Terwijl het eigenlijk de Engelstalige afkorting is voor Internal Combustion Engine, oftewel een verbrandingsmotor. Hoewel traditionele wagens daar bekend om staan, hoefde u dat misschien nooit te weten totdat u een EV - elektrisch voertuig - kocht.

Zo is er nog veel meer interessante EV-taal te leren. Zelfs voor wie al ervaring heeft, kan het zeker geen kwaad om de kennis van tijd tot tijd bij te spijkeren.

Dankzij Honda's woordenlijst wordt u een expert in de terminologie van elektrische auto's.

Batterij van een EV

A-Z woordenlijst van termen en definities

AC

AC betekent Alternating Current oftewel "Wisselstroom". Dit is een elektrische stroom die voortdurend van richting verandert. AC is een van de twee soorten "brandstoffen" waarmee elektrische voertuigen worden opgeladen. De meeste laders gebruiken wisselstroom. Deze wisselstroom wordt omgezet in DC (Direct Current of gelijkstroom) wanneer deze naar de batterij van een EV wordt geleid.

Voertuig op Alternatieve Brandstof

Voertuigen die op een andere brandstof rijden dan ICE auto's. Tot voertuigen op alternatieve brandstoffen behoren eveneens motoren die niet uitsluitend op benzine rijden, inclusief BEV's en PHEV's of voertuigen die op zonne-energie rijden.

Ampère

Eenheid van elektrische stroom in het Internationaal Stelsel van Eenheden. Vaak afgekort tot 'amp'.

BEV

De afkorting voor Battery Electric Vehicle. BEV's zijn 100% door batterijen aangedreven elektrische voertuigen. Ze hebben dus geen verbrandingsmotor, geen brandstoftank en geen uitlaat. BEV's kunnen wagens zijn, maar ook motorfietsen, scooters, bussen en boten.

Combined Charging System (CCS)

Deze connector is gestandaardiseerd door de EU en wordt uitsluitend gebruikt voor snellaadpunten. Doorgaans is deze geschikt voor EV's die geproduceerd zijn door Europese merken. Dit is dezelfde stekker als bij een standaard stopcontact. Deze kan worden gebruikt voor het laden van sommige elektrische voertuigen, maar mist de veiligheids-, snelheids- en beveiligingsfuncties van verder ontwikkelde systemen.

Opladen

Het bijvullen van de batterij van een elektrische auto. Bij BEV's vervangt dit het oude systeem van het vullen van een brandstoftank. Hybride auto's combineren oplaad- en tankmethoden.

Oplaadpunt

De plek waar EV's worden aangesloten en opgeladen. Thuis, op het werk of op openbare oplaadpunten zoals tankstations. Er zijn meer dan 23.500 publieke oplaadpunten in België.

DC

Het acroniem voor Direct Current oftewel gelijkstroom. Gelijkstroom is een elektrische stroom met één constante richting. Batterijen, ook die in EV's, kunnen hun energie alleen opslaan in de vorm van gelijkstroom. Aangezien het stroomnet werkt met wisselstroom, moet deze worden omgezet naar gelijkstroom. Sommige EV-laders hebben omvormers in de lader, waardoor het opladen sneller gaat.

En-route opladen

Wanneer men tijdens de reis of trip de batterij van een elektrisch voertuig gaat opladen, spreken we van "En-route" oftewel onderweg opladen. In de praktijk gebeurt dat door te stoppen bij oplaadstations langs de weg of op specifieke punten, zoals rustplaatsen of hotels. Je gebruikt de rijpauze dan om de batterij op of bij te laden. Onderweg opladen vergroot de actieradius van een elektrisch voertuig. Het stelt bestuurders in staat langere afstanden af te leggen zonder zich zorgen te maken dat de batterij leeg raakt.

EV

EV is het acroniem voor Electric Vehicle oftewel een elektrisch voertuig: het is van toepassing voor elk voertuig dat geheel of gedeeltelijk elektrische motoren gebruikt als aandrijving. Inclusief wagens, e-scooters en e-bikes.

EVSE

Electric Vehicle Supply Equipment, afgekort EVSE, is een protocol dat ontworpen is om u en uw EV veilig te houden tijdens het opladen. De auto en de lader communiceren met elkaar om de juiste laadstroom in te stellen. Dit is gebaseerd op de maximale stroom die de lader kan leveren en het maximum dat de auto kan ontvangen. Een veiligheidsvergrendeling zorgt er daarbij voor dat er geen stroom vloeit wanneer de lader niet is aangesloten.

EREV

EREV staat voor Extended Range Electric Vehicle Deze voertuigen beschikken over een bijkomende krachtbron (ook bekend als een Range Extender) waarmee het rijbereik van het EV vergroot. Normaal gesproken zijn dit conventionele verbrandingsmotoren die gebruikmaken van een elektrische generator die de accu oplaadt wanneer deze leeg raakt.

FCEV

FCEV staat voor Fuel Cell Electric Vehicles, wat zich vertaalt naar elektrische voertuigen met brandstofcellen. Deze voertuigen maken gebruik van een brandstofcel om elektriciteit op te wekken die vervolgens de motor aandrijft. De brandstofcel bestaat uit zuurstof uit de atmosfeer en waterstof uit een opslagtank aan boord. U hoeft een FCEV niet aan te sluiten op het elektriciteitsnet om de batterij op te laden.

HEV

HEV is het acroniem voor Hybride Elektrische Voertuigen of Hybrid Electric Vehicles - ook wel bekend als hybrides. Deze voertuigen gebruiken een accu en een elektromotor om de efficiëntie van de motor te verbeteren. De batterij wordt opgeladen via de verbrandingsmotor die werkt op benzine of diesel. De batterij in een HEV is kleiner dan in een EV. Daardoor rijden HEV's slechts korte tijd op elektriciteit voordat ze moeten overschakelen op de verbrandingsmotor. HEV's kunnen niet ingeplugd worden om op te laden.

Thuisladen

Wanneer u uw elektrische wagen oplaadt terwijl deze thuis geparkeerd staat, spreken we van thuisladen. Meestal gebeurt dat 's nachts. Een thuislaadpunt plaatsen is de beste en veiligste manier om uw elektrische wagen op te laden.

Stimuleringsmaatregelen

Stimuleringsmaatregelen van de overheid zijn beleidsmaatregelen of programma's van nationale of lokale overheden die het gebruik van elektrische voertuigen (EV) aanmoedigen. Hun doel is doorgaans om de koolstofuitstoot te verminderen. In Europa hebben verschillende landen uiteenlopende stimuleringsmaatregelen ingevoerd om het gebruik van EV's te stimuleren.

In Frankrijk, bijvoorbeeld, kunnen potentiële kopers een subsidie tot € 7.000 krijgen wanneer ze een nieuwe elektrische wagen aanschaffen. Deze subsidie ligt lager bij duurdere voertuigen en voertuigen met grotere batterijen. Frankrijk heeft ook een sloopregeling waarbij men een extra bonus van € 2.500 ontvangt wanneer men hun oude en vervuilende voertuig inruilt voor een nieuwe elektrische wagen.

Duitsland heeft een vergelijkbaar subsidieprogramma voor EV's en stelt tot € 6.000 aan subsidies beschikbaar aan mensen die een nieuwe elektrische wagen aanschaffen. Bovendien zijn EV-eigenaars 10 jaar lang vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en hebben ze toegang tot aangewezen parkeerplaatsen en busbanen.

ICE

Nee, ICE betekent hier geenszins het gladde spul. Het is de afkorting voor Internal Combustion Engine, wat Engels is voor verbrandingsmotor. ICE's zijn de traditionele manier om een voertuig aan te drijven. Bij ICE's zijn het de hoge temperatuur en hoge druk gasvorming die bij ontbranding het voertuig aandrijven.

kWh

kWh betekent Kilowattuur. Het is een energetische eenheid die uitdrukt hoeveel energie in één uur wordt overgebracht met één kilowatt aan vermogen. Het is ook de manier waarop de capaciteit van een EV-batterij wordt uitgedrukt. Als een EV dus beschikt over een batterij van 52 kWh, kan deze 52 eenheden elektriciteit opslaan.

Lithium-Ion-batterij

Een afkorting voor de oplaadbare lithium-ion-batterij die gebruikt wordt in BEV's en PHEV's. Net als batterijen van laptops en mobiele telefoons kunnen ze hergebruikt worden.

Nieuwe Energievoertuig (New Energy Vehicle of NEV)

Met deze term wordt verwezen naar wagens die gedeeltelijk of volledig worden aangedreven worden met elektriciteit, zoals BEV's (Battery Electric Vehicles) en plug-in hybride elektrische voertuigen.

Plug-in vehicle (PIV)

Dit is een algemene term voor auto's met een stopcontact om de lithium-ion-batterijen op te laden. Tot deze categorie behoren onder andere Battery Electric Vehicles (BEV's) en Plug-in Hybride Electric Vehicles (PHEV's).

PHEV

PHEV betekent Plug-In Hybrid Electric Vehicle. Deze voertuigen zijn gebouwd zoals een traditionele hybride. Ze zijn echter voorzien van een groter accupakket dat kan opgeladen worden door ze in te pluggen in een EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment). Met een PHEV kan je korte ritten op elektrische stroom rijden, maar ze zijn ook gemaakt om langere trajecten te rijden.

Zuiver Elektrisch

Zuiver elektrische voertuigen worden uitsluitend aangedreven door elektromotoren die stroom krijgen via een boordaccu. Zuiver elektrische auto's staan ook bekend als BEV's (Battery Electric Vehicles).

Gamma

De actieradius verwijst naar de afstand die een EV kan afleggen met één acculading.

De actieradius wordt uitgedrukt in kilometers. Het is een belangrijke factor voor potentiële kopers. Voor velen bepaalt de actieradius het praktische nut en dagelijkse gebruiksgemak van de elektrische wagen.

De geschatte actieradius neemt voortdurend toe dankzij verbeterde technologieën. Het is eveneens belangrijk op te merken dat de actieradius van een EV beïnvloed wordt door verschillende factoren, zoals rijstijl, weersomstandigheden en terrein.

RPH - Range per hour

Range per Hour (RPH): De meeteenheid voor de afstand die een elektrisch voertuig (EV) in één uur kan afleggen met één lading. Deze maatstaf maakt het mogelijk om de efficiëntie van verschillende EV-modellen te vergelijken. Het helpt EV-eigenaars eveneens om lange reizen te plannen en te bepalen hoeveel laadbeurten ze nodig hebben om hun bestemming te bereiken.

Regeneratief remmen

Het is een manier om de energie die ontstaat tijdens het vertragen van de wagen terug te winnen en deze te gebruiken om de batterij van elektrische en hybride voertuigen op te laden. Regeneratief remmen vangt de kinetische energie op die voortkomt uit de remkracht en slaat deze op in de batterij. Daardoor vergroot de actieradius. Leer meer over dit fascinerende proces in onze diepgaande analyse van regeneratieve remkracht.

RFID-kaarten

RFID staat voor Radio Frequency Identification Devices (RFID). Kaarten uitgerust met RFID maken gebruik van dezelfde technologie als bij contactloos betalen. Ze worden gebruikt bij veel oudere laadpunten om het laadproces te starten.

SAE Combo (CCS)

De SAE Combo is een verbeterde versie van de type 2 stekker. Hij is voorzien van twee extra voedingscontacten voor snel opladen. Deze stekker ondersteunt zowel AC als DC met laadvermogens tot 170 kW.

Type 1: Een vijfpolige stekker voorzien van een klemsysteem.

Type 2: Een zevenpolige stekker, doorgaans gebruikt voor EV's van Europese merken.

Openbare laadstations zijn gewoonlijk uitgerust met type 2 stopcontacten.

Tesla Supercharger

De Tesla Supercharger is een aangepaste versie van de SEA Combo Type 2-connector (ook bekend als de Mennekes-stekker). Deze lader kent snelle laadsnelheden die de batterij van de Tesla Model S EV binnen een half uur opladen tot 80%.

Koppel

De natuurkundige grootheid die een voorwerp doet draaien. Het is de manier om rotatieve kracht uit te drukken. Bij wagens zorgt het koppel voor het acceleratievermogen. Elektrische motoren leveren meteen een maximaal koppel vanaf nul toeren. Daardoor verloopt de acceleratie vanuit stilstand veel sneller dan bij een wagen met verbrandingsmotor.

Top-up laden

Dit is het opladen van uw elektrische voertuig op, waar u ook parkeert, en laadt de batterij onderweg bij, terwijl u druk in de weer bent. Top-up laden gebeurt aan openbare oplaadpunten. De locaties ervan kunnen worden gevonden via internet of handige apps op uw smartphone.

Ultra-low emission vehicle (ULEV)

Een voertuig met Ultra-Lage Emissie (Ultra-Low Emission Vehicle of ULEV) is een voertuig dat zeer weinig vervuilende stoffen uitstoot in vergelijking met traditionele benzine- of dieselvoertuigen. Europa definieert een ULEV als een voertuig dat minder dan 75 g/km kooldioxide (CO2) uitstoot en voldoet aan de euro 6-emissienormen voor stikstofoxiden (NOx) en zwevende deeltjes (Particulate Matter of PM).

Nutstarieven (Tijdsgebonden tarieven)

Tijdgebonden tarieven (Time Of Use) moedigen klanten aan om energie te gebruiken tijdens daluren. In het geval van het laden van EV's wordt het tarief voor klanten gebaseerd op het tijdstip van de dag waarop de energie werd afgenomen, en niet alleen op de totale gebruikte elektriciteit.

Level 1 Opladen (langzaam)

Niveau 1 is de langzaamste laadapparatuur. Een L1-lading is gelijk aan 2,4 kW, wat het vermogen is van een huishoudelijk stopcontact met 3 pinnen. Gemiddeld resulteert dit in een oplaadsnelheid van 10 km per uur. Door z'n trage laadsnelheid, kan het tot een volledige dag duren om via Level 1 volledig op te laden.

Level 2 Opladen (snel)

Laden op level 2 gaat tot 7,4 kW met een eenfasige voeding en 11 kW met een driefasige voeding. Om deze snelheden thuis te bereiken, heeft u een slimme thuislader nodig. Sommige openbare level 2-laders kunnen tot 43 kW op gelijkstroom bereiken.

ZEV

Het acroniem voor Zero Emission Vehicles. Deze voertuigen stoten geen uitlaatgassen uit.

EV Verklarende Woordenlijst | FAQs

Wat zijn de belangrijkste onderdelen van een EV?

De belangrijkste onderdelen van een EV zijn een elektrische motor die wordt aangedreven door een batterijpakket. Andere belangrijke onderdelen zijn stroomomvormers, laadpoorten, een ingebouwde lader, een controller, een transmissie en een thermisch systeem.

Hoeveel soorten EV zijn er?

Er bestaan drie soorten elektrische voertuigen. Batterij-elektrische voertuigen (Battery Electric Vehicles of BEV's), plug-in hybride elektrische voertuigen (Plug-in Hybrid Electric Vehicles of PHEV's) en hybride elektrische voertuigen.