Hoe werken elektrische auto's?

Als je je ooit hebt afgevraagd hoe elektrische auto's werken, is dit het moment om je kennis een boost te geven. Twee essentiële onderdelen zijn het opwekken van stroom voor het voertuig via een batterij en het opladen van de batterij wanneer dat nodig is. Maar dat is nog niet alles.

Ontdek alles wat je moet weten over technologie van elektrische auto's met Honda. Met 90% minder bewegende delen dan benzineauto's en een langere geschiedenis dan je zou beseffen, zijn elektrische auto's niet zo science fiction als je misschien zou denken. Ze zijn wel de toekomst.

Belangrijkste onderdelen van een elektrische auto

De technologie in elektrische auto's is eigenlijk heel eenvoudig. Om een idee te krijgen van hoe gestroomlijnd elektrische auto's zijn, zijn er slechts drie verschillende onderdelen die je echt moet leren kennen.

Hoe werkt de motor van een elektrische auto?

Simpel gezegd: de motor van een elektrische auto produceert en pompt energie van de batterij naar de wielen. De motor leidt elektriciteit naar de juiste plaats, zodat bruikbaar koppel ontstaat (een draaikracht die de auto in beweging brengt).

Het koppel wordt gemeten in TPM – of toeren per minuut – en een typische elektromotor kan een piek bereiken van 2.500 tot 4.000 TPM. Ter referentie: een typische droogmachine draait met ongeveer 50 TPM, dus dat is serieus wat vermogen.

Waar het iets ingewikkelder wordt, is wanneer we het hebben over de ‘elektrische aandrijflijn’ van het voertuig. Dit is als het ware de machinekamer van de elektrische auto, die bestaat uit de motor, de aandrijfassen en de transmissie. De aandrijfassen brengen het vermogen van de motor over naar de wielen, terwijl de transmissie helpt om de motor te regelen.

De remmen

De remmen zijn een van de meest bekende en essentiële onderdelen van een auto, of welk voertuig dan ook. Regeneratieve remmen zijn echter een essentieel onderdeel van de technologie van elektrische auto's waar niet iedereen van op de hoogte is.

• Eenvoudig gesteld: er is 'regeneratief', wat vernieuwing betekent, gecombineerd met de remmen die worden gebruikt om voertuigen te vertragen of tot stilstand te brengen.

• Kortom, regeneratief remmen gebruikt de kinetische energie die gewoonlijk verloren gaat door het momentum van een auto wanneer deze remt, en zet deze energie om in elektriciteit, waardoor het voertuig efficiënter wordt.

Op basis van de behoeften van de auto kan dit vermogen worden opgeslagen en onmiddellijk worden gebruikt.

Meer weten over regeneratief remmen? Lees onze gids om je kennis verder uit te diepen.

De batterij

Ooit klonken auto’s met batterij als iets uit een futuristische roman. Maar we weten allemaal dat kinderen er al jaren mee tegen deurkozijnen en tenen aan rijden.

In feite gaat dit soort elektrische energie terug tot 1832, waarbij in de jaren zeventig meer herkenbare technologie werd onderzocht. Vandaag werken elektrische auto's enigszins anders, maar de batterijen zijn nog steeds heel eenvoudig.

De moderne EV wordt aangedreven door een oplaadbare lithium-ionbatterij, die een elektrische stroom ontlaadt om de motor van de auto (of meerdere motoren als je vierwielaandrijving hebt) van stroom te voorzien. Deze batterij kan gebruikmaken van regeneratief remmen om de batterij een boost te geven, of kan met de juiste apparatuur worden opgeladen terwijl de auto geparkeerd staat.

In onze handige gids kom je trouwens alles te weten over auto batterijen.

Een elektrische auto opladen

Je hoeft geen genie te zijn om je EV op te laden. Maar er zijn enkele dingen die de moeite waard zijn om te weten.

• Nederland telt momenteel bijna 140.000 publieke laadpalen en 5.000 publieke snelladers. België heeft ruim 34.000 publieke laadpalen, voornamelijk in de grote steden, en zo'n 1.600 snelladers.

• Hoewel sommige hiervan gratis zijn, is er voor vele oplaadpunten registratie, abonnement of betaling vereist.

Het gaat echter niet alleen om oplaadpunten. In tegenstelling tot benzineauto's kunt je met een elektrische auto gewoon huis 'tanken' – en daarvoor heb je geen laboratorium nodig.

Het is zo eenvoudig als opladen via het stopcontact of, idealiter, een eigen oplaadpunt laten installeren dat gebruik maakt van netstroom. Zo kan een eigen oplaadpunt het opladen efficiënter en gemakkelijker maken.

Zodra je klaar bent om op te laden, sluit je de auto aan en kunt je doorgaan met wat je plannen. Je hoeft niet te wachten totdat het opladen klaar is. Thuis maken de meeste woningen gebruik van een 230V-stopcontact, maar er bestaan ook snellere oplaadmogelijkheden.

De oplaadtijden kunnen variëren, afhankelijk van de grootte van de batterij, maar je elektrische auto hoeft niet 100% opgeladen te zijn om ermee te kunnen rijden.

Het is ook onwaarschijnlijk dat de batterij elke dag volledig leeg raakt als je ritten in de buurt maakt, dus het is mogelijk dat je niet van leeg naar vol hoeft op te laden.

De toekomst van opladen

Naarmate de technologie zich verder blijft ontwikkelen, kun je verwachten dat alle aspecten van de technologie voor elektrische auto’s zullen worden aangepast en verbeterd.

Honda loopt voorop op het gebied van technologie voor oplaadpunten en helpt de EV-infrastructuur te versterken. Met de modernste 940V-oplaadpunten, ondersteuning voor meerdere aansluitingen en een emissievrij ontwerp was de toekomst van EV nog nooit zo rooskleurig.

Kom meer te weten over de inspanningen van Honda om de hedendaagse oplaadtechnologie voor elektrische auto's een impuls te geven.

FAQ's

Hoe werken elektrische auto’s, stap voor stap?

Elektrische auto’s werken op een eenvoudige manier, als je alles in basisstappen opsplitst:

1. Een lithium-ionbatterij wekt elektriciteit op, die naar de motor wordt gestuurd.

2. Eenmaal voorzien van stroom, zet de motor de elektriciteit van de batterij om in 'koppel'.

3. Het koppel van de motor drijft de wielen aan via de aandrijfassen, waardoor het voertuig versnelt.

4. Tegelijkertijd doet de motor de transmissie draaien, die ook de motor regelt. Dit betekent dat de motor niet te snel draait en niet te snel te veel koppel genereert.

5. Als je besluit te remmen, kan de motor achteruit draaien en stroom terugsturen naar de batterij.

Worden elektrische auto’s opgeladen tijdens het rijden?

Elektrische auto’s kunnen tot op zekere hoogte worden opgeladen tijdens het rijden, maar niet noodzakelijkerwijs tijdens het accelereren. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van regeneratief remmen kan een elektrische auto potentieel verloren kinetische energie omzetten in energie voor de batterij. Hierdoor wordt de auto niet op dezelfde manier 'opgeladen' als met een oplader, maar de auto kan wel wat meer vermogen krijgen, zodat hij langere afstanden kan afleggen, als hij op een intelligente manier wordt gebruikt.

Hoe lang gaan elektrische auto’s mee?

Net als benzinevoertuigen kan de levenscyclus van een elektrische auto variëren. De meeste fabrikanten adviseren ongeveer 160.000 kilometer rijtijd, oftewel ongeveer tien jaar. Veel bestuurders hebben echter melding gemaakt van voertuigen die langer meegaan. Als het gaat om degradatie van de batterij, zou dit geen gevolgen moeten hebben voor de elektrische auto – hoewel de tijd dat deze een lading vasthoudt wel kan afnemen, wat op zijn beurt het rijbereik kan verkleinen.

Je kunt de batterij van een voertuig alleen opladen met de maximale laadsnelheid die het voertuig kan accepteren. Als het maximale laadvermogen van je voertuig bijvoorbeeld 7 kW is, kun je niet sneller opladen als je een laadpunt van 22 kW gebruikt. De benodigde tijd om op te laden wordt ook beperkt door de maximale laadsnelheid van het laadpunt dat je gebruikt. Zelfs als je voertuig bijvoorbeeld kan opladen aan 11 kW, laadt het slechts op aan 7 kW bij een laadpunt van 7 kW.