Honda hybride technologie
Bij Honda ontwikkelen we al vier decennia hybride motortechnologie, nadat we deze voertuigen in 1999 als eerste autobouwer in Europa op de markt brachten.
Even vooruitspoelen naar 2024 en onze nieuwste e:HEV zelfopladende hybrides blijven indrukwekkende prestaties, efficiëntie en responsiviteit leveren, zonder ook maar iets af te doen aan hun soepele vermogen.
Uitleg over Honda e:HEV-aandrijflijn
De e:HEV-aandrijflijn van Honda is een geavanceerd volledig hybride systeem dat een lithium-ionbatterij combineert met elektromotoren, met een benzinemotor die fungeert als generator. Dit zorgt voor lagere emissies en een superieur brandstofverbruik in vergelijking met traditionele verbrandingsmotoren of milde hybrides. De drie verschillende rijmodi - Elektrische, Hybride en Motoraandrijving - staan centraal voor de zeer efficiënte prestaties, zodat de aandrijflijn zich naadloos aanpast aan verschillende rijomstandigheden.
Stil vermogen
Deze unieke aandrijflijn zorgt ervoor dat uw Honda geruisloos, maar toch zeer responsief presteert door stroom van de lithium-ionbatterij te gebruiken - iets wat een milde hybride niet kan. Bovendien worden er geen uitlaatgassen uitgestoten terwijl deze aandrijflijn werkt. Het kan zijn dat de auto de EV-modus gebruikt wanneer u buiten de stad rijdt, maar de elektrische modus wordt doorgaans gebruikt tijdens korte afstanden, bij lage snelheden of bij accelereren vanuit stilstand, zoals in de stad.
Zelfopladende efficiëntie
Over het algemeen schakelt de auto over op de hybride modus naarmate de snelheid en afstand toenemen en de batterij leeg begint te raken. Hier levert de benzinemotor de energie aan de generatormotor, die op zijn beurt elektriciteit opwekt om de aandrijfmotor aan te drijven en de wielen te laten draaien. Indien nodig zal deze energie ook de lithium-ionbatterij opladen, naast het regeneratieve remsysteem. Dit betekent dat het niet nodig is om onze volledige hybrides aan te sluiten op het elektriciteitsnet, omdat ze zichzelf volledig opladen.
Omschakeling van conventioneel
Bij constante hogere snelheden wordt de aandrijfmotor losgekoppeld en grijpt de koppeling in omdat de benzinemotor de auto rechtstreeks aandrijft, net als bij een conventionele auto. Door deze wisseling in de vermogensafgifte kan de hybride zelfs bij hoge snelheden efficiënt blijven rijden.
De intelligentie van i-MMD-technologie
Wat een Honda hybride echt anders maakt, is de intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD) technologie in het hart van de hybride. Dit innovatieve systeem controleert voortdurend de huidige rijomstandigheden en selecteert autonoom de meest efficiënte krachtbron - elektrisch, hybride of motor.
De echte schoonheid ligt in het feit dat de bestuurder daar niets voor hoeft te doen. Honda's i-MMD-technologie werkt volledig zelfstandig en naadloos, wat zorgt voor een aangename rijervaring naast spannende elektrische prestaties.