Rijden met een elektrische auto

Het wordt steeds populairder om elektrische auto's te kopen en ermee te rijden. Met meer dan een miljoen elektrische voertuigen en hybrides op de Britse wegen in augustus 2023 staat de sector op een spannend keerpunt. Dit gaat hand in hand met een hernieuwde visie op duurzaamheid in de autosector en een stevige focus op het wereldwijd reduceren van de CO2-uitstoot.

Vind je de gedachte om je benzine- of dieselauto te vervangen en over te stappen op een elektrische auto toch wel eng? Dan ben je niet de enige. Het goede nieuws is dat het voor de meesten van ons niet zo moeilijk is om over te stappen op een elektrische auto en ermee te leren rijden – en dat je misschien wel dol zal zijn op de voordelen die het met zich meebrengt.

Types elektrische auto's

Er zijn drie belangrijke types elektrische voertuigen: volledig elektrische voertuigen met batterij (BEV’s), plug-in hybrides (PHEV’s) en volledig hybride voertuigen (e:HEV’s).

Voertuigen met batterij (BEV's):

Bij volledig elektrische auto's zoals de e:Ny1 worden de wielen aangedreven door een elektromotor (of in sommige auto's zelfs meerdere motoren).

Elektrische auto's werken op een relatief eenvoudige manier. De elektriciteit die de motor aandrijft, komt van een lithium-ionbatterij. Daarom staan deze auto’s bekend als voertuigen met batterij. Deze batterij wordt opgeladen door de stekker in het stopcontact te steken wanneer de auto geparkeerd staat.

Dat betekent dat je de auto kunt bijvullen terwijl je ook je maag vult of je dagelijkse activiteiten uitvoert. Elektrische auto's zijn dus zeer handig om mee te rijden.

Plug-in hybride voertuigen (PHEV's)

Als je op zoek bent naar een flexibele optie, auto's zoals de CR-V combineren aandrijflijnen op brandstof en elektrische batterijen. De elektrische batterij zorgt voor slim brandstofverbruik, terwijl de verbrandingsmotor dit ondersteunt voor wat extra vermogen en mogelijkheden om onderweg op te laden.

Benieuwd hoe deze systemen samenwerken om PHEV’s van stroom te voorzien? Ontdek de technologie achter de auto's.

Volledig hybride voertuigen (eHEV)

Deze voertuigen, ook wel zelfopladende hybrides genoemd, maken gebruik van een verbrandingsmotor, een elektromotor en een batterij. Tijdens korte ritten rijden ze op elektrische energie, wat een lagere uitstoot en een lager brandstofverbruik oplevert.

Zowel de batterij als de motor kunnen energie leveren aan de elektromotor om het voertuig van stroom te voorzien. Wat echter slim is, is dat eHEV's zichzelf kunnen opladen met behulp van de energie die wordt geproduceerd tijdens het remmen of het rijden, zodat ze niet meer hoeven te worden opgeladen met een kabelaansluiting.

Een elektrische auto besturen

Als je niet vertrouwd bent met elektrische auto's, is het logisch dat je je afvraagt hoe je rijdt met een elektrische auto. Maar de waarheid is dat de verschillen niet zo groot zijn. Je hebt geen ander type rijbewijs nodig en je hoeft niets nieuws te leren. Het grootste deel van de EV-rijervaring zal zelfs nogal vertrouwd zijn. Als je met een auto met verbrandingsmotor en automatische versnellingsbak hebt gereden, zal een elektrische of hybride voertuig daar in grote mate op lijken.

• Het grootste verschil merk je wanneer je de auto start, omdat je de startmotor en de motor niet hoort aanslaan zoals bij een benzine- of dieselauto. Sterker nog, je hoort waarschijnlijk helemaal niets, maar je ziet wel dat de instrumenten op het dashboard tot leven komen.

• Met een eenvoudige keuzehendel, zoals die van een conventionele automaat, selecteer je de Vooruit, en vervolgens – wanneer je het gaspedaal intrapt – vertrekt de auto op elektrisch vermogen, vrijwel geruisloos. EV’s zijn vaak amper te horen bij lage snelheden. Sommige elektrische auto's maken zelfs kunstmatige geluiden tot 20 km/uur, alleen maar om voetgangers te waarschuwen.

• Je hoeft je nooit zorgen te maken dat je elektrische auto stilvalt – wat nog een pluspunt is! Vergeet het handmatig schakelen tussen de versnellingen, want elektrische auto's zorgen voor een soepele en naadloze acceleratie. Bij een hybride start de benzinemotor automatisch wanneer dat nodig is en is de versnellingsbak automatisch.

Animatie regeneratief remmen

Regeneratief remmen en rijden met één pedaal (Single Pedal Control)

Je ziet deze functies in actie in elektrische voertuigen met batterij en hybride auto's. Bij het besturen van een elektrische auto kun je de druk op het gaspedaal verminderen om de stroomtoevoer naar de motor te regelen. Terwijl het momentum van de auto het overneemt, beginnen de wielen de motor te laten draaien, die nu een generator wordt en elektriciteit terugstuurt naar de accu om later te gebruiken. Dit produceert weerstand bij de wielen, waardoor de auto langzamer gaat rijden.

Door het gaspedaal zorgvuldig te gebruiken, kun je de snelheid van de auto regelen zonder dat je daarvoor hoeft te remmen. Dus als je bijvoorbeeld in de stad rijdt, hoef je, in plaats van voortdurend heen en weer te schakelen tussen gaspedaal en rempedaal als de weg- en verkeersomstandigheden veranderen, gewoon de druk op het gaspedaal te variëren, waarna de snelheid van de auto zal worden aangepast.

Bij regeneratief remmen staat efficiëntie in de schijnwerpers. Terwijl je de auto vertraagt, wordt de kinetische energie door de batterij geabsorbeerd, waardoor het rijbereik nog groter wordt.

Als je de rijervaring met je elektrische en hybride auto een boost wilt geven met deze ultramoderne rijtechnologieën, kun je vandaag nog meer leren over regeneratief remmen.

Een elektrische auto opladen

Twijfel je hoe je de batterij van je EV kunt beheren en opladen? Hier zijn enkele tips om je daarbij te helpen:

• Je kunt een elektrische auto met batterij thuis opladen als je over parkeergelegenheid beschikt, door deze aan te sluiten op de huishoudelijke stroomvoorziening. Het duurt ongeveer 16 uur om de auto volledig op te laden, of slechts zes uur als je thuis een laadstation installeert. Houd er echter rekening mee dat de oplaadtijden kunnen variëren, afhankelijk van de auto zelf.

• Als alternatief installeren steeds meer bedrijven oplaadfaciliteiten voor werknemers, zodat je de auto tijdens het werk kunt opladen. Je kunt het opladen van een elektrische auto het beste vergelijken met het opladen van je telefoon. Normaal gesproken laad je die op wanneer je hem niet nodig hebt (bijvoorbeeld 's nachts), zodat hij de volgende dag weer opgeladen is wanneer je vertrekt.

• Nederland telt momenteel bijna 140.000 publieke laadpalen en 5.000 publieke snelladers. België heeft ruim 34.000 publieke laadpalen, voornamelijk in de grote steden, en zo'n 1.600 snelladers.

• Oplaadpunten bij supermarkten en parkeergarages zijn vaak gratis.

• Supersnelle laders op plaatsen zoals services langs de autosnelweg bieden betaling via apps op je telefoon of speciale kaarten, en het wordt steeds gebruikelijker om te betalen met een normale contactloze creditcard of betaalkaart.

*De werkelijke oplaadtijden kunnen variëren, afhankelijk van verschillende factoren: inclusief de leeftijd, het type, de oplaadcapaciteit, de staat en temperatuur van de oplaadeenheid en de batterij, de maximale oplaadsnelheid van het voertuig en het oplaadpunt, de startlading en omgevingsomstandigheden zoals de buitentemperatuur op het gebruikspunt en de beschikbare stroom en spanning op het oplaadpunt. De oplaadtijd kan langer zijn bij kouder weer. Wanneer de batterij een bepaalde temperatuur bereikt, treedt de beveiligingstechnologie in werking. Je kunt de batterij van een voertuig alleen opladen met de maximale laadsnelheid die het voertuig kan accepteren. Als het maximale laadvermogen van je voertuig bijvoorbeeld 7 kW is, kun je niet sneller opladen als je een laadpunt van 22 kW gebruikt. De benodigde tijd om op te laden wordt ook beperkt door de maximale laadsnelheid van het laadpunt dat je gebruikt. Zelfs als je voertuig bijvoorbeeld kan opladen aan 11 kW, laadt het slechts op aan 7 kW bij een laadpunt van 7 kW.

Hybride voertuigen opladen

Hybride voertuigen zijn handig in gebruik omdat ze zichzelf opladen met behulp van een generator die wordt aangedreven door de verbrandingsmotor. Als er brandstof in de tank zit, kan de auto de batterij opladen. De ondersteuning door de elektromotor en de batterij verbetert de efficiëntie van een hybride, wat lage kosten betekent – in officiële tests levert de Honda Jazz hybride bijvoorbeeld 26,7 km/l op. Dat betekent dat je minder tijd in tankstations doorbrengt en meer tijd hebt om te doen wat je wilt doen.

Optimaal rijden met een elektrische auto

Als de batterij van een elektrisch voertuig met batterij (BEV) leeg raakt, dan kom je tot stilstand, net als bij een benzine- of dieselauto die geen brandstof meer heeft. Er zijn een paar dingen die je kunt doen om het rijbereik te maximaliseren tijdens het rijden met een elektrische auto:

• Laad op voordat u vertrekt.

• Vermijd snel accelereren, want daar is meer energie voor nodig. Zachte acceleratie is energiezuiniger.

• Laat de auto waar mogelijk vertragen door simpelweg de druk op het gaspedaal te verminderen in plaats van te remmen.

Door de druk op het gaspedaal te verminderen, kan de auto een deel van de verloren energie opvangen en omzetten in elektriciteit, die naar de batterij wordt gestuurd om later opnieuw te worden gebruikt.

• Anticipeer op veranderingen in de weg- en verkeersomstandigheden en houd daar rekening mee tijdens het rijden.

Als je bijvoorbeeld ziet dat een verkeerslicht verderop op rood springt, rijd er dan niet naartoe om te remmen tot stilstand. Laat in plaats daarvan het gaspedaal al sneller los en vertraag geleidelijk. Als je het goed aanpakt, hoef je misschien helemaal niet te stoppen.

• Plan je rit en zorg dat je weet waar je moet opladen als je langere ritten maakt.

Een ander groot voordeel van een plug-in auto is dat je voor hem kunt opladen voordat je vertrekt. Wanneer je vertrekt, beschik je altijd over het maximale rijbereik zonder emissies – in tegenstelling tot een auto met verbrandingsmotor waarbij je bijna altijd met een gedeeltelijk gevulde tank vertrekt.

De overstap van benzine of diesel naar een elektrische auto is dus niet zo’n grote stap als sommige mensen denken. Elektrische voertuigen zijn stil, handig en hebben een lage uitstoot en lage lopende kosten. Het is dus niet moeilijk te begrijpen waarom ze zo aan populariteit winnen.

Honda's visie voor de voertuigen van de toekomst is gericht op het creëren van een wereld zonder emissies en het bieden van een aangename ervaring aan bestuurders van elektrische voertuigen.

Kom vandaag nog alles te weten over ons aanbod elektrische auto's.

FAQ's

Kan een elektrische auto stilvallen?

Kortom – nee. Dankzij de automatische transmissie is een elektrische auto naadloos en eenvoudig te besturen. De batterij beheert de aandrijflijn en je hoeft niet na te denken over problemen zoals het afslaan van een elektrische auto, aangezien je je geen zorgen hoeft te maken over de koppeling of de versnellingen.

Kun je een elektrische auto duwen?

Een EV met een lege batterij kan alleen worden geduwd als deze een neutraalversnelling heeft, zoals de Honda e. Dit kan erg handig zijn als de batterij op een ongelukkig moment leeg raakt.

Hoe werkt de achteruitversnelling in een elektrische auto?

Wanneer je een elektrische auto bestuurt, zijn er wellicht knoppen of schakelaars waarmee je de achteruitversnelling kunt selecteren. Dit is eerder een systeem om ermee vertrouwd te raken, aangezien elektrische auto's niet werken met een transmissie met versnellingen. Intern keert de op batterijen gebaseerde aandrijflijn om, waardoor de auto achteruit kan rijden.

Hoe rijd je met een elektrische auto op de snelweg?

Er is geen echt verschil als het gaat om het besturen van een elektrische auto op de snelweg ten opzichte van een traditioneel voertuig met verbrandingsmotor. De ervaring is over het algemeen hetzelfde als bij een normale automaat op benzine, met enkele verschillen, zoals een responsievere acceleratie in een EV.

Is het besturen van een elektrische auto hetzelfde als het besturen van een automaat?

Omdat een EV alleen een gas- en rempedaal heeft, is de rijervaring in wezen hetzelfde als bij een automaat met verbrandingsmotor, dat klopt. Technisch gezien is er wel een verschil, er is geen sprake van een versnellingsbak, maar ze rijden vrijwel hetzelfde.

Waarom hebben elektrische auto’s maar één versnelling?

Een veel voorkomende misvatting omwille van de gelijkenis met automaten is dat elektrische auto's niet echt versnellingen hebben. In plaats daarvan hebben ze een of meer elektromotoren die op het gaspedaal reageren door een proportioneel niveau van elektriciteit naar de aandrijflijn te sturen.

Hebben elektrische auto's een neutraalversnelling?

In de praktijk hebben de meeste moderne elektrische auto's een "neutrale stand" waarin je de elektrische auto handmatig kunt duwen en sturen. Dit is niet bepaald een neutraalversnelling, omdat ze geen transmissie met versnellingen hebben. Sommige EV’s, zoals de Honda e, hebben echter wel een neutraalversnelling.

Kies voor elektrisch of hybride