Je elektrische auto repareren en onderhouden

Voertuigonderhoud is een belangrijk onderdeel voor elke eigenaar van een auto. EV’s zijn echter ontworpen met innovatieve technologie en de toonaangevende onderdelen, wat betekent dat het onderhoud van elektrische auto’s vaak goedkoper is dan het onderhoud van benzine- en dieselauto’s.

Kom alles te weten over het onderhoud van elektrische auto's in deze handige gids.

Wat heeft onderhoud nodig aan een elektrische auto?

Er zijn een aantal specifieke elementen die moeten worden onderzocht tijdens de onderhoudsafspraak van uw elektrische auto. Dat zijn onder andere:

Elektromotor

Met gemiddeld niet meer dan 20 componenten heeft een elektromotor minder onderdelen dan de verbrandingsmotoren in benzine- en dieselauto's. Dat betekent dat er minder onderhoud nodig is. Tijdens het onderhoud van uw elektrische auto wordt de motor gecontroleerd op slijtage.

Batterij

Ook hier is er voor batterijen in EV's, net als voor de motoren, weinig onderhoud vereist omdat ze geen bewegende delen bevatten. De monteur controleert individuele cellen op prestaties en eventuele schade wordt zichtbaar in de gegevens. Batterijen kunnen vervangen worden als ze defect zijn. Als je de kans op beschadiging van de batterijcellen wil verkleinen, kun je een aantal dingen doen, zoals:

• De batterijlading tussen 20% en 80% houden
• Extreme temperaturen vermijden
• Langzaam opladen in plaats van snel opladen wanneer dat mogelijk is
• De auto regelmatig gebruiken

Olie en koelvloeistof

Aangezien elektrische auto's geen motorolie gebruiken, hoeft er geen olie te worden ververst. EV's gebruiken compleet verschillende aandrijflijnen. Je hoeft je dus nooit zorgen te maken over het regelmatig verversen van de olie. Je elektrische auto maakt gebruik van koelvloeistof die door het systeem voor thermische regulatie stroomt om te voorkomen dat de batterijen oververhit raken. Deze koelvloeistof moet om de 3 tot 5 jaar worden bijgevuld, wat veel minder vaak is dan bij benzine- en dieselauto's.

Remmen

Een van de meest innovatieve kenmerken van elektrische auto’s is het regeneratief remmen. Dit wordt gebruikt naast conventioneel remmen en maakt het remmen efficiënter, zodat er minder slijtage optreedt. De remblokken, -schijven en -vloeistof moeten slechts om de paar jaar worden vervangen, maar dat is meestal zo bij elk voertuig.

Banden

Elektrische auto’s zijn vaak zwaarder dan voertuigen met verbrandingsmotor, wat komt door het gewicht van de batterijen. EV’s gebruiken specifieke soorten banden om met dat gewicht en hun acceleratievermogen om te gaan. Onderhoudsprocedures omvatten het wisselen van de banden volgens de gebruikershandleiding, het bijvullen van de bandenspanning indien nodig en het vervangen van banden wanneer ze versleten zijn. Houd er rekening mee dat de minimale wettelijke grenswaarde voor de profieldiepte van banden in Europa 1,6 mm is.

De banden van je EV dien je te vervangen zodra de profieldiepte 3,0 millimeter bedraagt. Bij een lagere waarde kan de remafstand aanzienlijk toenemen.

Hoe vaak hebben elektrische auto’s onderhoud nodig?

Elektrische auto’s hebben vaak na ongeveer 30.000 kilometer of om de 12 maanden onderhoud nodig. Dit kan echter variëren afhankelijk van het model, de rijomstandigheden en het jaarlijks aantal kilometers.

Routinetaken zoals het controleren van banden en lichten en het vervangen van het cabineluchtfilter, verversen van koelvloeistof, batterij- en remvloeistof moeten periodiek worden uitgevoerd. Je kunt het onderhoudsschema voor jouw specifieke voertuig vinden in de gebruikershandleiding, of je kunt rechtstreeks contact opnemen met jouw plaatselijke verdeler.

Boek nu onderhoud voor je elektrische auto bij Honda

Bij Honda bieden we professioneel, eenmalig onderhoud van elektrische auto's, evenals serviceplannen die voor extra gemoedsrust zorgen. Houd je EV in topconditie door een afspraak voor onderhoud te maken met een merk waarvan je weet dat je erop kunt vertrouwen.

FAQ's

Hebben elektrische auto's water nodig?

In plaats van water hebben elektrische auto’s koelvloeistof nodig. Deze stroomt door het systeem voor thermische regulatie en voorkomt dat de batterijen oververhit raken. Het toevoegen van koelvloeistof maakt meestal deel uit van het algemene onderhoud van elektrische auto's.

Wat gebeurt er als een elektrische auto defect raakt?

Zorg er altijd voor dat je elektrische auto voldoende opgeladen is voor de rit. Als de batterij leeg is en niet meer werkt, kun je de wegbijstand inschakelen om de batterij voor jou op te laden. Houd er rekening mee dat ze de batterij wellicht slechts voldoende kunnen opladen om je naar een geschikt laadstation te brengen om de batterij volledig op te laden.

Hoelang gaat de batterij van een elektrische auto mee?

De batterijen van EV-auto's gaan naar schatting in totaal 10 tot 20 jaar mee. Factoren zoals temperatuur en rijgedrag kunnen van invloed zijn op de levensduur van een autobatterij. Alle EV’s worden geleverd met een door de fabrikant ondersteunde garantie die de kosten van reparaties tijdens de garantieperiode kan dekken – deze is vaak maximaal 5 jaar geldig.

Kun je een elektrische auto zelf onderhouden?

Laat het onderhoud van een elektrische auto altijd over aan professionals. Probeer je EV niet te onderhouden tenzij je daarvoor bent opgeleid. Een professionele monteur beschikt over de middelen en vaardigheden om je voertuig te controleren en ervoor te zorgen dat het blijft werken volgens strenge normen.

Moet er olie in elektrische auto's worden ververst?

Nee, voor elektrische auto's hoeft er geen olie te worden ververst, aangezien ze een ander soort aandrijflijn gebruiken. De koelvloeistof, remvloeistof en ruitensproeiervloeistof van je EV moet echter wel regelmatig worden bijgevuld.

Je kunt de batterij van een voertuig alleen opladen met de maximale laadsnelheid die het voertuig kan accepteren. Als het maximale laadvermogen van je voertuig bijvoorbeeld 7 kW is, kun je niet sneller opladen als je een laadpunt van 22 kW gebruikt. De benodigde tijd om op te laden wordt ook beperkt door de maximale laadsnelheid van het laadpunt dat je gebruikt. Zelfs als je voertuig bijvoorbeeld kan opladen aan 11 kW, laadt het slechts op aan 7 kW bij een laadpunt van 7 kW.