Voor- en nadelen van elektrische auto's

In Groot-Brittannië en de EU wordt het binnenkort illegaal om nieuwe auto’s te verkopen die op fossiele brandstoffen rijden. De regelgeving daarvoor wordt van kracht tussen 2030 en 2035. De aankoop van een elektrische auto dus een goede investering voor de toekomst. Elektrische auto’s bieden tal van voordelen, waardoor ze voor velen een aantrekkelijke keuze zijn. Van de impact op het milieu tot de kostenbesparingen, de voordelen van elektrische voertuigen zijn moeilijk te negeren. Maar zoals bij elke keuze zijn er zowel voor- als nadelen aan elektrische auto’s. Laten we die onderzoeken.

Voordelen van elektrische auto's

Energie-efficiëntie

Elektrische auto's bieden een indrukwekkende energie-efficiëntie van maar liefst 85%-90%. Traditionele voertuigen met verbrandingsmotoren daarentegen schommelen rond de 20%. Elektrische voertuigen verbruiken dus niet alleen minder energie, maar veroorzaken ook minder CO2-uitstoot.

Nul emissies

EV’s worden geclassificeerd als emissievrije voertuigen, wat betekent dat ze geen CO2 of andere schadelijke gassen in de atmosfeer uitstoten. Hoewel er wel wat emissies gepaard gaan met de opwekking van de vereiste elektriciteit om ze op te laden, zijn deze aanzienlijk lager dan de emissies die gepaard gaan met de productie en het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren.

Geld besparen op brandstof

Hoewel de laadtarieven in heel Europa variëren, is het ruim 70% goedkoper om met een elektrische auto te rijden dan met een benzine- of dieselauto. Het goedkoopste land voor het laden van een elektrisch voertuig is Nederland met slechts € 0,05/kWh. Zelfs in Denemarken, een van de duurste Europese landen om met een elektrisch voertuig te rijden, krijg je nog steeds een lading voor 100 km voor ongeveer € 8,11.

Minder geluidsoverlast

In tegenstelling tot voertuigen die op brandstof rijden, maken elektrische voertuigen alleen geluid als gevolg van windweerstand of tractie van de banden. Om de veiligheid van voetgangers te garanderen, vereist de wetgeving dat volledig elektrische auto's tijdens gebruik minimaal 56 decibel geluid produceren. Desondanks zijn ze nog steeds veel stiller dan het geluid dat door traditionele voertuigen wordt geproduceerd.

Minder onderhoud nodig

Eigenaren van elektrische voertuigen zullen doorgaans merken dat hun onderhoudskosten aanzienlijk lager zijn. Hoewel er voor elektrische voertuigen nog steeds onderhoud en APK moet worden uitgevoerd, hebben ze minder onderdelen, waardoor ze meestal goedkoper in onderhoud zijn.

De enige aanzienlijke kostprijs die gepaard gaat met het onderhouden van een elektrisch voertuig is het vervangen van de batterij. Het goede nieuws hier is dat batterijen van elektrische voertuigen zijn gebouwd om lang mee te gaan, en dat de meeste nieuwe elektrische voertuigen worden geleverd met een lange garantie van de fabrikant om deze kosten te dekken, mochten deze zich vroegtijdig voordoen.

Gemakkelijk te besturen

Een elektrische auto is hetzelfde om te besturen als een auto met verbrandingsmotor, vooral als je al hebt gereden met een automaat. Net als bij de Honda e:Ny1 hoeft er niet te worden geschakeld en is er geen koppeling. Gebruik gewoon het gaspedaal en de rem en je bent klaar om te vertrekken.

Met functies zoals rijden met één pedaal wordt rijden in de stad nog gemakkelijker. Door de druk op het gaspedaal aan te passen, kun je de snelheid van de auto regelen, vaak zelfs zonder dat je hoeft te remmen. Het is een rijervaring die niet alleen eenvoudiger maar ook intuïtiever is.

Nadelen van elektrische auto's

Aankoopkosten?

Het is meestal nog steeds duurder om een elektrische auto te kopen dan om een auto op brandstof te kopen. Desondanks worden de meeste van deze initiële kosten gecompenseerd als zaken zoals lopende kosten, onderhoud en levensduur worden meegerekend. Nu de nieuwe wetgeving eraan komt, wat inhoudt dat er geen nieuwe voertuigen op brandstof meer zullen worden geproduceerd, zullen de initiële kosten voor de aankoop van een elektrisch voertuig uiteraard dalen naarmate fabrikanten overstappen op een andere productiemethode.

Korter rijbereik?

Volgens veel onderzoeken wordt de angst voor het beperkte rijbereik door potentiële eigenaren beschouwd als een van de grootste nadelen van de aankoop van een elektrische auto. Dit begint echter te veranderen. De gemiddelde auto op brandstof heeft een rijbereik van zo’n 480 km met een volle tank, terwijl veel moderne elektrische auto’s nu een rijbereik hebben van 200 tot 490 km met een volle tank.

Wereldwijd worden er ook elk jaar honderdduizenden EV-laadstations bijgebouwd, wat betekent dat de afstand tussen het ene laadpunt en het volgende korter zal worden. Aangezien de gemiddelde bestuurder niet meer dan 40-90 km per dag aflegt, behoort de angst voor het rijbereik tot het verleden.

Lange laadtijd?

Elektrische auto’s doen er veel langer over om van leeg naar vol te gaan dan hun tegenhangers op brandstof. Gemiddeld duurt het ongeveer acht uur om een lege EV-batterij volledig op te laden*. Dit is gebaseerd op een typische lader van 7 kWh, waar je waarschijnlijk voor zal kiezen als je er thuis een installeert.

De batterij hoeft echter zelden volledig te worden opgeladen. De meeste EV-bestuurders vullen de energie bij waar en wanneer het hen uitkomt, van een nacht thuis tot een korte rustpauze bij het laadstation tijdens een lange rit. Met een 100 kW snellader kun je met de e:Ny1 in 11 minuten 100 km rijbereik bijladen.

Gebruik aan laadpunten?

Er zijn momenteel bijna 375.000 openbare laadpunten voor elektrische voertuigen in heel Europa, en in de meeste landen worden er de komende jaren nog meer gepland, naarmate elektrische voertuigen steeds populairder worden. Uit een recent rapport van Reuters blijkt dat er tegen 2035 in heel Europa ongeveer negen miljoen extra openbare laders geïnstalleerd moeten zijn om aan de toenemende vraag te voldoen.

Emissies bij de productie van elektrische voertuigen?

Enkele potentiële nadelen van elektrische auto's voor het milieu zijn de emissies die worden veroorzaakt door de productie van de voertuigen zelf, het niet recycleren van batterijen en de materialen die worden gebruikt bij de productie van batterijen. De meeste emissies die tijdens de productie worden geproduceerd, worden echter gecompenseerd door de veel lagere emissies die worden geproduceerd gedurende de levensduur van elk geproduceerd voertuig.

FAQ's

Is het nu de moeite waard om een elektrische auto aan te schaffen?

Ja. Tegen 2035 houdt de wetgeving in dat er in Europa geen nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen meer op de markt zullen zijn. Deze factor, in combinatie met de dalende kosten voor de productie van batterijen en de algemene productie van elektrische voertuigen, betekent dat er steeds minder redenen zijn om nu een benzine- of dieselauto aan te schaffen.

Verliezen elektrische auto’s snel aan waarde?

Elektrische voertuigen zijn gebouwd om lang mee te gaan, wat betekent dat de meeste modellen hun waarde net zo goed of zelfs beter zullen behouden dan benzine- of dieselvoertuigen. Gemiddeld hebben elektrische auto’s over een periode van drie jaar een afschrijvingspercentage van ongeveer 50%. Dit percentage is vergelijkbaar met, en in sommige gevallen beter dan, benzine- of dieselauto's.

Gaan elektrische auto’s vaker kapot?

Het is een algemeen bekende mythe dat elektrische auto’s vaker kapot gaan dan hun tegenhangers op brandstof. Aangezien elektrische voertuigen minder bewegende delen hebben, is de kans kleiner dat ze problemen met prestaties of onderhoud ondervinden.

Hoe lang gaat de batterij van een elektrisch voertuig mee?

De gemiddelde levensduur van de batterij van een elektrische auto is tien jaar, hoewel veel batterijen wel dubbel zo lang meegaan. Als je dat vergelijkt met de gemiddelde tijd dat mensen doorgaans één auto houden, namelijk ongeveer zes jaar, hoeven kopers van nieuwe auto's zich helemaal geen zorgen te maken wat de levensduur van de batterij van een elektrische auto betreft.

*Je kunt de batterij van een voertuig alleen opladen met de maximale laadsnelheid die het voertuig kan accepteren. Als het maximale laadvermogen van je voertuig bijvoorbeeld 7 kW is, kun je niet sneller opladen als je een laadpunt van 22 kW gebruikt. De benodigde tijd om op te laden wordt ook beperkt door de maximale laadsnelheid van het laadpunt dat je gebruikt. Zelfs als je voertuig bijvoorbeeld kan opladen aan 11 kW, laadt het slechts op aan 7 kW bij een laadpunt van 7 kW.