2020 Honda Africa Twin Adventure Sports

Een zeer belangrijke evolutie voor Honda’s Africa Twin Adventure Sports: met de blik meer dan ooit op een verre horizon is dit een comfortabele lange afstands tourer waarmee je letterlijk alle kanten op kunt. De cilinderinhoud neemt toe, waardoor er meer kracht en koppel is. Bovendien voldoet de Africa Twin aan de EURO5 normen en is het gewicht met 5kg verminderd. Een IMU met zes assen bestuurt de rij-modi en het HSTC, maar ook drie nieuwe systemen: Bochten ABS, Wheelie Control en Rear Lift Control. Er is ook een nieuwe bochtendetectie functie op de DCT versie. Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™) is nu ook een optie. Verder is er een 6.5 inch TFT touchscreen met daarin Apple CarPlay® en Bluetooth connectiviteit. De dubbele LED koplampen hebben nu ook Daytime Running Lights (DRL) en cruise control is standaard aanwezig.

23 september 2019

Introductie

Ruim drie decennia geleden kwam de Honda XRV650 Africa Twin in Europa op de markt. Ook al was de motor die nu zijn naam draagt – geintroduceerd in 2016 als de CRF1000L Africa Twin – een totaal nieuwe motorfiets, de essentie en de spirit die het origineel zo populair maakten, zit nog steeds in het DNA.

De balans tussen vermogen en gewicht was de kern van de originele Africa Twin en dat geldt ook voor het nieuwe model. Met zijn unieke atletische verschijning, een vlot en bruikbaar blok en een krachtig rijwielgedeelte, toonde de CRF1000L Africa Twin zich een ware hedendaagse allrounder en hij werd enorm populair bij de wereldreizigers, als stadsmotor, in woon-werkverkeer en voor tourritten in het weekend.

In 2018 ontving zowel de DCT versie als de versie met een manuele transmissie de Throttle By Wire (TBW) controle plus 3 rij-modi, er kwamen meer Honda Selectable Torque Control (HSTC) opties en een verbeterde in- en uitlaat zorgde voor een sterkere grom en een betere respons op het gas. Het platform werd ook uitgebreid: de Africa Twin Adventure Sports – met dezelfde updates, maar met meer windbescherming, een groter benzinetank en langere veerwegen – zorgde ervoor dat de motor een nog groter bereik had.

Gebaseerd op nadrukkelijke vraag op Europees en globaal niveau voor beide modellen en met ondertussen 87.000 stuks verkocht wereldwijd, zal 2020 een nieuwe mijlpaal worden in de geschiedenis van de Africa Twin.

Het touring comfort, de technologie en het potentieel van de nieuwe CRF1100L Africa Twin Adventure Sports worden verder uitgebreid en er is de toegevoegde optie van de Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA). Daarnaast is de CRF1100L Africa Twin* hertekend met een agressieve en compacte rally stijl en een nog sterkere offroad focus. Er is ook meer vermogen en koppel en het gewicht is beduidend lager. Op die manier houdt de Africa Twin de basisprincipes in ere die ruim dertig jaar geleden al neergezet werden.

Model overzicht

De nieuwe CRF1100L Africa Twin Adventure Sports deelt het frame, blok en de rijpositie met de offroad gerichte CRF1100L Africa Twin, maar vervult een heel eigen rol: rijders het comfort bieden om een continent te doorkruisen met een motor die zowel bruikbaar is onroad als offroad. Dit betekent een grotere 24,8 liter benzinetank, betere windbescherming (zowel van het kuipwerk als van de zijpanelen van het kuipwerk), een in de hoogte instelbaar windscherm, grote protectoren voor het carter, aluminium draagrek en tubeless wielen en banden. 12 V lader en verwarmde handvatten behoren ook tot de standaard uitrusting.

Voor een optimale ophanging voor- en achteraan, is de Africa Twin Adventure Sports ook beschikbaar met Showa EERA als optie. Vier standaard modi - SOFT, MID, HARD and OFF-ROAD – zorgen ervoor dat alle rijomstandigheden gecontroleerd worden. En er is een USER modus voor verdere finetuning. De voorspanning van de achterschokbreker kan ook aangepast worden wanneer de motor stil staat.

Net zoals op de Africa Twin produceert het blok nu 7 % meer topvermogen en 6% meer koppel, en over het hele vermogensverloop zijn er duidelijk betere prestaties. De motor voldoet ook aan de EURO5 normen.

Het frame werd volledig hertekend en heeft nu een vastgeschroefd aluminium subframe. Ook de swingarm is vervaardigd uit aluminium en is gebaseerd op die van de CRF450R crossmotor. Centraal in de Africa Twin bevindt zich een zes-axiale IMU (Inertial Measurement Unit) die niet alleen de 7-voudig instelbare HSTC controleert, maar ook (nieuw voor 2020) de 3-voudig instelbare Wheelie Control, Bochten ABS (met offroad setting), Rear Lift Control en DCT bochtendetectie.

Dubbele LED koplampen met Daytime Running Lights (DRL) bieden een verhoogde zichtbaarheid en veiligheid. De cruise control is standaard. De Africa Twin Adventure Sports biedt ook drietraps instelbare bochtenverlichting – ook geregeld door de IMU – die zich automatisch aanpast naargelang de hellingshoek.

Gericht op een perfecte controle, biedt de nieuwe rijhouding een smallere zadelsectie die 50 mm lager is dan voorheen. Een 6.5 inch Multi Information Display touchscreen in kleur (MID) laat connectiviteit toe met de systemen van de Africa Twin en biedt ook Apple CarPlay® en Bluetooth verbinding.