Technologiewoordenlijst
De technologie achter de sensatie
Elke innovatie is ontworpen om het rijplezier te vergroten. Duik in de woordenlijst om te ontdekken hoe de technologieën van Honda controle, veiligheid en prestaties bieden tijdens elke rit.
Chassistechnologie
6-assige IMU
De 6-assige Inertial Measurement Unit (IMU) maakt nauwkeurige metingen mogelijk van de hoek en acceleratiesnelheid van de motorfiets voor gieren, rollen en kantelen. Dit maakt het gebruik van rijhulpsystemen en veiligheidssystemen mogelijk, zoals bochten-ABS achterwielliftcontrole.
Voorvering met dubbele draagarmen
De GL1800 Gold Wing-modellen zijn uitgerust met een voorvering met dubbele draagarmen. Deze vervangt de conventionele telescopische voorvork door bovenste en onderste draagarmen en een enkele voorste demperunit. Dit maakt verticale beweging mogelijk wanneer het wordt samengedrukt (in vergelijking met een telescopische vork), waardoor er meer ruimte achter het wiel ontstaat en de motor verder naar voren kan worden gemonteerd. Daardoor kan de rijder verder naar voren zitten en wordt hij beter beschermd tegen weersinvloeden door de kuip. Het systeem vermindert ook het duiken van de voorkant bij krachtig remmen, waardoor de stabiliteit van de motorfiets toeneemt en de rijder een gevoel van veiligheid krijgt.
Unit Pro-link
Het ontwerp van de Unit Pro-Link kenmerkt zich door de achterwielophangingsdemper die volledig in de achterbrug is ondergebracht en lager is geplaatst dan bij een conventioneel ontwerp. Beide dragen bij aan een betere massacentrering.
Pro-Arm
Pro-Arm is een enkelzijdige swingarm achterwielophanging. Dit type swingarmontwerp, dat oorspronkelijk werd ontwikkeld voor Honda's endurance-racemotoren om tijdens een race snel en eenvoudig het achterwiel te kunnen verwisselen, geeft sommige sport- en sport tour-modellen een sportieve en hoogwaardige uitstraling.
SFF-BP Separate Function Fork – Big Piston voorvork
Separate Function Fork - Big Piston voorvorken scheiden de veerdempingsfunctie van elke vorkpoot om een evenwichtige en geoptimaliseerde dempingscontrole te garanderen. Het ontwerp met grote zuigerdemper zorgt voor een lineaire veerbeweging, zelfs aan het begin van de veerslag.
Elektronische vering
Het elektronische veersysteem past de dempingseigenschappen actief aan de rijomstandigheden aan. Op sommige adventure- en tourmodellen kan de rijder met behulp van het scherm aangeven of er een passagier en/of bagage wordt vervoerd. Het systeem past dan automatisch de demping aan.
Motorgemonteerde Pro-Link-unit
De op de motor gemonteerde Pro-Link-unit, die op sommige supersportmodellen van Honda wordt toegepast, is een unieke manier om de achterwielophanging rechtstreeks op de motor te monteren. Dit verbetert het contactgevoel van de achterband met de grond, en de externe krachten die via het frame op de besturing worden overgebracht, worden onderdrukt. Dit verbetert op zijn beurt de stabiliteit bij hoge snelheden.
Gemakstechnologie
Verwarmde handvatten
Verwarmde handvatten verbeteren het comfort en de controle van de rijder bij koude omstandigheden en zijn nu standaard gemonteerd op sommige modellen en verkrijgbaar als origineel Honda-accessoire voor een groot deel van het assortiment.
Apple CarPlay/Android Auto
Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth zorgen voor een veilige en gebruiksvriendelijke communicatie met een smartphone. De gebruiker kan bellen en toegang krijgen tot muziek, navigatie en berichten wanneer een headset is aangesloten. Het is ook mogelijk om het systeem met spraakopdrachten via een headset te bedienen.
Cruisecontrol
Cruisecontrol maakt een nauwkeurige regeling van de kruissnelheid mogelijk en verlicht langdurig gebruik van de gashendel tijdens lange ritten en bij toeren op lange rechte wegen, wat het comfort voor de rijder verhoogt en vermoeidheid vermindert.
Selecteerbare rijmodi
Met de selecteerbare rijmodi kan de rijder vooraf ingestelde en aanpasbare gebruikersmodi selecteren. Deze modi passen het vermogen, HSTC en motorrem aan de voorkeur van de rijder of de rijomstandigheden aan.
Honda RoadSync
Honda RoadSync maakt volledige connectiviteit van de motorfiets mogelijk via de Honda RoadSync-app op een smartphone. Hierdoor heeft de rijder via Bluetooth toegang tot bellen, berichten versturen en muziek.
Quickshifter
Een quickshifter maakt schakelen zonder koppeling mogelijk, wat zorgt voor sportievere en spannendere rijeigenschappen. Bovendien zorgt het voor soepeler schakelen wanneer je met een passagier rijdt.
LCD-scherm
LCD-schermen (Liquid Crystal Display) bieden intuïtieve en gemakkelijk af te lezen rijderinformatie in een compacte en lichtgewicht vorm.
Elektronisch verstelbaar windscherm
Het elektronische windscherm biedt naadloze hoogteverstelling met één druk op de knop, ook terwijl je onderweg bent.
Windscherm parkeerfunctie
De automatische parkeerfunctie laat het scherm zakken wanneer de hoofdschakelaar wordt uitgeschakeld, zodat je gemakkelijk kunt manoeuvreren en goed zicht hebt. Nadat het contact is ingeschakeld, keert het scherm terug naar de eerder geselecteerde hoogte wanneer een vooraf ingestelde snelheid wordt bereikt.
IVI In-Vehicle-Infotainment systeem
Het systeem bestaat uit een IVI-regeleenheid, een GPS-antenne, een TFT-scherm en een multifunctionele keuzeschakelaar. Door de Honda RoadSync Duo-compatibele app op de smartphone van de klant te installeren, krijgen zij toegang tot premium connectiviteitsdiensten.
Selecteerbare quickshifter met automatische blipper
Met dit systeem kan de reactie van de quickshifter door de rijder via het scherm worden aangepast, waardoor het schakelgedrag en het gevoel worden gewijzigd. De automatische blipperfunctie laat de motor automatisch het toerental verhogen tot het optimale niveau voor soepel en naadloos terugschakelen.
Honda RoadSync Duo
Honda RoadSync Duo biedt alle voordelen van Honda Roadsync en is bovendien uitgerust met een bedieningsunit en een GPS-antenne. Dit maakt hoogwaardige connectiviteitsdiensten mogelijk op basis van de voertuigstatus en omvat onder meer volledige kaartnavigatie op maat voor motorfietsen, routeplanning op basis van de laadstatus van de accu en het bereik (elektrisch voertuig), onderhoudsmeldingen en waarschuwingen voor motorfietsen, en waarschuwingen met informatie over elektrische voertuigen, en nog veel meer.
Verwarmde zadels
Verwarmde zadels bieden zowel de rijder als passagier (afhankelijk van het model) het comfort van geregelde zadelverwarming om ook bij koudere omstandigheden optimaal rijcomfort te behouden.
TFT-scherm
Thin Film Transistor (TFT)-technologie is nu geïntegreerd in de schermen van veel Honda-motorfietsen en -scooters. Dit type kleurendisplay biedt duidelijke en beknopte gebruikersinformatie en is bij sommige modellen voorzien van touchscreentechnologie.
Motortechnologie
TBW Throttle-By-Wire
De Throttle-By-Wire (TBW)-systemen maken gebruik van elektronica om het openen en sluiten van de gaskleppen te regelen en elimineren de mechanische verbinding tussen de gashendel en de gaskleppen. TBW stelt het PGM-FI-systeem in staat om de gasklepopening over het hele toerentalbereik nauwkeurig te regelen, zodat een gecontroleerd en progressief koppel wordt geleverd. Het maakt ook het gebruik mogelijk van rijhulpsystemen zoals selecteerbare rijmodi, Honda Selectable Torque Control (HSTC), wheelie-beperking en selecteerbare niveaus van vermogen en motorrem.
Semi-tandwielaangedreven nokkenassen
Het semi-nokkenastandwielsysteem maakt gebruik van zowel een nokkenketting als een extra vrijloopwiel om de nokkenassen aan te drijven. Het stationaire tandwiel wordt rechtstreeks aangedreven door de krukas en vermindert de benodigde lengte van de nokkenketting, waardoor een hoger toerental en koppel van de motor kan worden bereikt. Bovendien vermindert het ook het risico op kettingafwijking en behoudt het de synchronisatie tussen nok en krukas en de duurzaamheid van de ketting bij hogere toerentallen.
DLC Diamond-Like Coating
Sommige supersportmodellen van Honda zijn uitgerust met nokkenassen met een DLC-coating (Diamond-Like Carbon). Deze coatingtechnologie heeft een lage wrijvingscoëfficiënt en is rechtstreeks overgenomen van de RC213V-S. Het vermindert de verliezen in het kleppensysteem die worden veroorzaakt door wrijving. De vermindering van wrijving tussen de oppervlakken van de onderdelen zorgt voor een verbeterde efficiëntie en duurzaamheid van de klepmechanismeonderdelen.
DSFI Dual Sequential Fuel Injection
Dual Sequential Fuel Injection (DSFI) beschikt over een extra set brandstofinjectoren die zich stroomopwaarts van de inlaatkanalen bevinden. Deze injectoren werken bij een hoger toerental om het brandstof-luchtvolume te vergroten en zo koppel en vermogen te optimaliseren.
Start-stopsysteem
De start-stopfunctie werkt samen met de geïntegreerde startgenerator en schakelt de motor uit wanneer de rijder stopt om de uitstoot te verminderen. De startgenerator start de motor vervolgens naadloos opnieuw zodra de rijder aan het gashendel draait om weg te rijden.
Geïntegreerde startgenerator
De geïntegreerde startgenerator combineert het starten van de motor en het opladen van de accu voor een naadloze start en geoptimaliseerd opladen. Dit systeem maakt ook de integratie van de start-stopsysteemfunctie op sommige modellen mogelijk.
ESP Enhanced Smart Power
De nieuwste generatie Honda-scootermodellen is uitgerust met de Enhanced Smart Power (ESP+) motor. Deze uiterst praktische aandrijfeenheid is ontwikkeld met talrijke verfijningen om efficiënte prestaties en een laag brandstofverbruik te garanderen, evenals een stille werking en uitstekende duurzaamheid.
EV-technologie
Wandelmodus
Het ondersteuningssysteem voor langzaam vooruit- en achteruitrijden helpt bij het manoeuvreren in krappe ruimtes en stelt de rijder in staat om met een gecontroleerde snelheid achteruit te rijden. De rijder kan op de start-/achteruitknop drukken om de loopmodus te activeren (dit wordt weergegeven op het scherm). De motorfiets rijdt dan langzaam en vermindert de belasting wanneer handmatige inspanning alleen onvoldoende is (op steile hellingen en smalle parkeerplaatsen).
MPP Mobile Power Pack e
De elektrische scootermodellen van Honda profiteren van het handige uitneembare en verwisselbare accuconcept en zijn uitgerust met Honda's verwijderbare lichtgewicht accusysteem Mobile Power Pack e: (MPP). Het MPP-systeem maakt het mogelijk om de accu te verwisselen voor continu gebruik en een groter bereik, en is voorzien van de allernieuwste lithium-ion-accutechnologie.
Actieve snelheidsbegrenzer
De actieve snelheidsbegrenzer houdt je binnen een ingestelde snelheid om onbedoeld te hard rijden te voorkomen, zodat je met een gerust hart kunt rijden in bebouwde gebieden of op de snelweg.
Instelbaar deceleratieniveau
Op de snelweg kan je de deceleratie verminderen voor een soepele, ontspannen rit. Op bochtige wegen kan het niveau naar boven voor meer afremmend vermogen wanneer je het gashendel loslaat.
Prestatietechnologie
HESD Honda Elektronische Stuurdemper
Honda Elektronische Stuurdemper (HESD) biedt elektronisch geregelde stuurdemping die zich automatisch aanpast aan de snelheid van de motorfiets. Het systeem kan het dempende effect bij hogere snelheden versterken om de stabiliteit te waarborgen en bij lagere snelheden verminderen om de wendbaarheid en manoeuvreerbaarheid te behouden.
OBTI Objective Based Tuning Interface (elektronische vering Ohlins)
Met de Objective Based Tuning Interface (OBTI) kan de rijder de veringmodi selecteren op basis van het gebruik op de weg, het gebruik op het circuit en de regenmodus. Deze modi kunnen tijdens het rijden worden geselecteerd. De demping wordt actief geregeld door input van wielsnelheidssensoren en de IMU in realtime. De rijder kan de dempingseigenschappen nauwkeurig afstemmen op vijf belangrijke gebieden, waaronder de stijfheid van de voorzijde, de stijfheid van de achterzijde, het rem-, acceleratie- en bochtgedrag.
2-Motor Throttle Body TBW
Het TBW-systeem met twee motoren (geïntroduceerd op de 2024 CBR1000RR-R-modellen) maakt gebruik van twee motoren die aan afzonderlijke paren gaskleppen zijn bevestigd. Hierdoor kunnen de paar gaskleppen onafhankelijk van elkaar worden geopend en gesloten voor een nauwkeuriger geregelde vermogens- en koppelafgifte en regeling van de motorrem.
Technologie voor rijhulpsystemen
Achteruitrijhulpsysteem
Het achteruitrijhulpsysteem stelt de rijder in staat om met een gecontroleerde snelheid achteruit te rijden. De rijder kan op de start-/achteruitknop drukken om de achteruitmodus te activeren (dit wordt weergegeven op het scherm). De motorfiets rijdt dan langzaam achteruit en vermindert de belasting wanneer handmatige inspanning alleen onvoldoende is (op steile hellingen en smalle parkeerplaatsen).
HSA Hill Start Assist
Hill Start Assist (HSA) houdt de remmen kortstondig ingedrukt bij het stoppen, zodat je soepel kunt wegrijden en de motorfiets niet wegrolt wanneer je op een helling stopt.
Achterwielliftcontrole
Achterwielliftcontrole is een ander systeem dat in de nieuwste ABS-systemen is geïntegreerd. Met behulp van informatie van de wielsnelheidssensoren en/of de Inertial Measurement Unit (IMU) regelt het de remdruk om het optillen van het achterwiel tijdens hard of plotseling remmen te onderdrukken. Hierdoor kan de rijder de controle behouden en evenwichtig en efficiënt remmen.
Bochtverlichting
De bochtverlichtingsfunctie wordt geregeld door middel van hellingshoekinformatie van de Inertial Measurement Unit (IMU). Wanneer de motorfiets in een bocht wordt geleund, wordt de binnenste bochtverlichting ingeschakeld om de verlichting rond de bocht te vergroten en het zicht te verbeteren.
Anti-wheelie systeem
Anti-wheelie is een systeem dat het optillen van het voorwiel tijdens hard en plotseling accelereren beperkt en vermindert. Het maakt gebruik van informatie uit het ABS-systeem en werkt via de Throttle-By-Wire- en HSTC-systemen om het motorkoppel te verminderen en het optillen van het voorwiel te onderdrukken. Bij sommige modellen kan het niveau van de wheelie-controle worden aangepast via het scherm.
Veiligheidstechnologie
ESS Emergency Stop Signal
Emergency Stop Signal ESS is een veiligheidssysteem dat weggebruikers waarschuwt dat de motorfiets in een noodremsituatie verkeert door de richtingaanwijzers te laten knipperen tijdens hard of plotseling remmen.
LED-koplampen
LED-lampen maken gebruik van Light Emitting Diode-technologie om heldere en intense verlichting te bieden, waardoor de zichtbaarheid en visuele aanwezigheid worden verbeterd en tegelijkertijd wordt geprofiteerd van hun lage verbruik.
Dagrijverlichting
Dagrijverlichting verhoogt de veiligheid door de zichtbaarheid en de algehele visuele aanwezigheid van de motorfiets te verbeteren.
Zelfuitschakelende richtingaanwijzers
Zelfuitschakelende richtingaanwijzers verbeteren de veiligheid door de richtingaanwijzers automatisch uit te schakelen nadat de bocht is gemaakt.
HSTC Honda Selectable Torque Control
Honda Selectable Torque Control (HSTC) is een systeem dat het doorslippen van het achterwiel detecteert en het motorkoppel elektronisch aanpast om tractie en stabiele rijeigenschappen te behouden. Bij sommige modellen kunnen de niveaus van HSTC-interventie worden aangepast aan de voorkeuren van de rijder en de rijomstandigheden. De niveaus van HSTC maken ook deel uit van de selecteerbare rijmodi.
Uitschakelbaar ABS
Uitschakelbaar ABS is beschikbaar op sommige adventure- en supersportmodellen van Honda. Hiermee kan de rijder schakelen tussen ABS-modi die meer geschikt zijn voor gebruik op het racecircuit of offroad.
TPMS bandenspanningscontrolesysteem
Het bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) waarschuwt de rijder bij een plotselinge daling van de bandenspanning, voor meer veiligheid en gemoedsrust.
Selecteerbare niveaus van ABS
Op sommige supersportmodellen van Honda kan de rijder het niveau van ABS-interventie selecteren dat past bij de rijomstandigheden, bijvoorbeeld bij gebruik op een racecircuit.
CBS gecombineerd remsysteem
Combined Braking Systems (CBS) combineren de werking van de voor- en achterrem. Wanneer de rijder de voorrem bedient, oefent het systeem ook druk uit op de achterrem en vice versa (afhankelijk van het model) om ervoor te zorgen dat het evenwicht en de stabiliteit tijdens het remmen behouden blijven. Afhankelijk van het model kunnen de remmen mechanisch worden gekoppeld door middel van een kabel, of hydraulisch.
Bochten-ABS
Bochten-ABS is een systeem dat het ABS regelt op basis van de hellingshoek. Het systeem werkt op basis van informatie van de Inertial Measurement Unit (IMU), die actief de hoek en acceleratiesnelheid van de motorfiets meet voor gieren, rollen en kantelen. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om de remdruk te regelen, zodat een evenwichtige vertraging tijdens het nemen van bochten wordt gegarandeerd en ongewenst gedrag van de motorfiets tijdens het nemen van bochten en remmen wordt verminderd.
SRS Supplementary Restraint System (Airbag)
In 2006 werd de Gold Wing de eerste in serie geproduceerde motorfiets die werd uitgerust met een aanvullend veiligheidssysteem (airbag). Dit was een belangrijke sprong voorwaarts op het gebied van motorveiligheid en het resultaat van zestien jaar ontwikkeling. De Gold Wing-modellen blijven verkrijgbaar met een airbag.
Beveiligingstechnologie
HISS Honda Ignition Security System
Honda Ignition Security System (HISS) is een startonderbrekersysteem voor motorfietsen met een microchip in de originele sleutel, geprogrammeerd met een gecodeerd wachtwoord dat door een antenne wordt opgepikt en naar een ECU wordt gestuurd. De ECU controleert het geprogrammeerde codenummer en laat de motor alleen starten als de codenummers overeenkomen. Zelfs als een duplicaatsleutel wordt gebruikt die precies dezelfde vorm heeft als de originele sleutel, kan de motor niet worden gestart tenzij de ingebouwde microchipcode overeenkomt.
Honda Smart Key
Honda Smart Key brengt het gemak van sleutelloos starten naar de motorwereld. Dit systeem verbetert de veiligheid en het gebruiksgemak, omdat de rijder de sleutel in zijn zak kan houden terwijl hij de motorfiets bestuurt.
ESL Elektronisch Stuurslot
Als onderdeel van het Honda Smart Key-systeem wordt deze functie geactiveerd via de hoofdschakelaar en maakt het mogelijk om het stuur te vergrendelen wanneer de motor geparkeerd staat, voor maximale veiligheid.
Transmissietechnologie
DCT Dual Clutch Transmissie
Dual Clutch Transmissie (DCT) is een versnellingsbak waarbij het schakelen en koppelen geautomatiseerd zijn, terwijl de structuur van een handgeschakelde transmissie behouden blijft, met alle voordelen van dien, zoals een direct gevoel bij het accelereren. Omdat de koppeling niet hoeft te worden bediend, kan de bestuurder zich tijdens het rijden concentreren op het gas geven en remmen. Bovendien is soepel accelereren en remmen mogelijk met minder onderbrekingen van de aandrijfkracht tijdens het schakelen, wat bij normale geschakelde versnellingsbakken vanwege hun constructie onvermijdelijk is.
Honda E-clutch
Het Honda E-Clutch-systeem schakelt de koppeling automatisch in en uit, waardoor de rijder geen koppelingshendel meer hoeft te gebruiken en zich volledig kan concentreren op het rijden, remmen en bochten nemen. Het systeem bootst ook de werking van een quickshifter na, aangezien het bedienen van de koppelingshendel tijdens het schakelen niet nodig is. Het systeem helpt vermoeidheid bij de rijder te verminderen en voorkomt afslaan van de motor, omdat de koppelingshendel niet hoeft te worden bediend bij het starten en stoppen. Bovendien kan de rijder op elk moment de koppelingshendel gebruiken.
Handmatige aandrijving
Honda-motorfietsen met geschakelde versnellingsbak zijn uitgerust met een 5- of 6-versnellingsbak met constant-mesh. De aandrijvende en aangedreven tandwielen grijpen altijd in elkaar, maar draaien vrij op een tandwielas totdat ze worden vergrendeld door een getande schuifkoppeling. Dit zorgt voor soepel en sequentieel schakelen.