CBR1000RR-R Fireblade

Geboren om te Racen

Rijder op CBR1000RR-R Fireblade op circuit.


Dit is waarom we racen. Waarom we altijd al hebben geracet. Dankzij de feedback van HRC en onze rijders konden we de nieuwe CBR1000RR-R Fireblade ontwikkelen. Upgrades aan de inlaat en cilinderkoppen geven hem meer vermogen in het middengebied. De overbrengingsverhoudingen zorgen ervoor dat je na elke bocht optimale acceleratie hebt. Het piekvermogen blijft hetzelfde. De verbeterde respons uit de Throttle By Wire haalt het beste naar boven in elk toerental en geeft je rechterhand de meest fijnbesnaarde precisie en controle. De wegligging en het gripgevoel verbeteren dankzij een fijnzinnig opnieuw gebalanceerd chassis en gewichtsbesparingen overal. Nieuwe winglets aan de kuip genereren optimale downforce die minder stuurinput vereist aan hoge snelheid. De nieuwe zithouding zorgt voor complete vrijheid van controle, of je nu de bochten aan elkaar rijgt in de bergen of rondje na rondje de apexen aantikt. Gemaakt om te racen? Zeg maar: geboren om te racen.

Close-up van het 5 inch digitale TFT-scherm voor rijdersinstellingen.

Zo veel kracht, zo veel controle.

Elke rit start met het instellen van jouw Fireblade op de manier dat jij dat wil via het 5 inch TFT-display. Voor de meest nauwkeurige setup, geef je jouw lichaamsgewicht in zodat de veervoorspanning voor- en achteraan zich daar perfect op kan aanpassen. Kies vervolgens een van de drie vooringestelde rijmodi. Of ga volledig custom en kies uit vijf opties voor het vermogen, negen opties voor het HSTC en drie opties voor motorrem en wheeliecontrole. De Honda Electronic Steering Damper (HESD) met drie niveaus zorgt voor stabiliteit aan hoge snelheid. Het nieuwe ABS kent drie niveaus waaronder een race-modus waarbij het ABS achteraan uitgeschakeld wordt, zodat de achterrem voluit gebruikt kan worden indien nodig. De rode zone start initieel bij 8.000 tpm om de motor te beschermen wanneer die nog niet op temperatuur is. Wanneer de bedrijfstemperatuur wordt bereikt, gaat de toerentalgrens omhoog.

Close-up van het 5 inch digitale TFT-scherm voor rijdersinstellingen.

Elke seconde telt.

De benzinetank staat laag geplaatst en werd ook opnieuw vormgegeven voor betere grip via de knieën bij het nemen van bochten. Bovendien stijgt de capaciteit met 0,4 l. Een uiterst compact frame en motorblok zorgt voor een slanke voorzijde. De van de MotoGP-afgeleide luchtinlaatkanaal voedt de lucht in een rechte lijn door het balhoofd, dat strak door de rijwind klieft. Het nieuwe en meer agressieve, gespierde design komt voort uit de voorwaarts geplaatste winglets. Die beschikken over aerodynamische capaciteiten om de downforce op de voorband te behouden, voor consistente grip doorheen elke bocht en minder lift bij het uitsturen. Dat terwijl er 10% minder stuurinput vereist is aan hoge snelheid. De onderkuip strekt zich uit tot dicht bij het achterwiel en kanaliseert zo de lucht naar beneden. Dat reduceert de luchtweerstand in droge omstandigheden en leidt het water weg in natte omstandigheden, wat de grip ten goede komt.

Close-up van het 5 inch digitale TFT-scherm voor rijdersinstellingen.

Geoptimaliseerd voor de perfecte wegligging.

Een paar subtiele aanpassingen aan de rijpositie zorgen ervoor dat je in de motor zit. Dat maakt het eenvoudiger om te bewegen en sneller te reageren en controleren op de baan of het circuit. Het stuur staat 19 mm hoger en de voetsteunen 16 mm lager. Aanzienlijke ontwikkelingen aan het aluminium frame zorgen voor een gewichtsbesparing van bijna 1 kg. Belangrijker nog is een nieuwe stijfheidsbalans met 17% minder laterale stijfheid en 15% minder torsiestijfheid, wat zorgt voor vlijmscherp stuurgedrag en meer snelheid in de bochten. Geüpdatete instellingen aan de Showa USD 43 mm Big Piston Fork voorvorkpoten en de Pro-Link Balance Free Rear Cushion Lite (BFRC-lite) schokbreker verbeteren de feedback en het gevoel.

Close-up van het 5 inch digitale TFT-scherm voor rijdersinstellingen.

De capaciteit om hard uit elke bocht te komen.

Daar hebben onze racers nooit genoeg van. Dus analyseerden we onze 1000 cc viercilinder in lijn met semi-tandaandrijving van in- tot uitlaat. De compressieratio neemt toe naar 13,6:1. De poorten en kleptiming en -veren werden eveneens gereviseerd. De krukas en titanium drijfstangen zijn lichter, wat de inertiemassa reduceert. Bovendien is elke overbrengingsverhouding korter. Daardoor krijgt de acceleratie een boost, die dankzij het 2-motor TBW perfect beheersbaar blijft. De nummers zijn indrukwekkend. 160 kW (215 pk) @ 14.000 tpm en 113 Nm @ 12.000 tpm. Maar het is vooral de manier waarop deze engine onvermoeibaar blijft accelereren. Steevast soepel en controleerbaar, en dat vanaf het middengebied tot aan rode zone, met een steeds toenemende vechtlust die elke rit ontzettend spannend maakt.

1000 cc viercilinder-in-lijn.

Maximaal vermogen

160 kW

Maximaal koppel

113 Nm

Rijklaar gewicht

200 kg

Gashendelcontrole (TBW)

2 Motor

Bekijk de volledige specificaties
Statisch driekwart vooraanzicht Honda CB1000RR-R Fireblade op het circuit.
Achteraanzicht rijder op Honda CBR1000RR-R Fireblade op het racecircuit.

De Klank Van Snelheid

Ontketen de MotoGP-motortechnologie van onze vier-in-lijn tot aan de rode zone.

Luidspreker

Maak hem helemaal van jou

Kijk even rond en kies dan je kleur.

Sleep om te draaien
Aan het laden
  • Grand Prix Red Standaard
  • Grand Prix Red (SP) Standaard
  • Matte Pearl Morion Black (SP Carbon Edition) Standaard
*

CBR1000RR-R Fireblade SP, Carbon Edition

De CBR1000RR-R Fireblade SP Carbon Edition is absoluut de max in zijn volledig zwarte stealth racestijl, met strak plaatwerk in koolstofvezel en SP specs. De Carbon Edition is gelimiteerd tot slechts 300 stuks in Europa, en elk exemplaar krijgt een uniek aluminium plaatje dat het unieke nummer aangeeft dat aan jouw motorfiets is toegekend.

Sluiten