Model rijdend op een motorfiets in berglandschap.

Rijden op hoger niveau

Wil je een trapje hoger staan? Rij met de Honda E-Clutch. Deze gloednieuwe, unieke Honda technologie houdt in dat je het koppelinghendel niet hoeft te gebruiken bij het starten, stoppen of schakelen. Je krijgt zachte en directe controle - beter dan op professioneel niveau - hetgeen zorgt voor nog leuker bochtenwerk en stressvrij stadsverkeer. En maak je geen zorgen. Als je de koppeling gewoon manueel wil bedienen dan kan je dat op elk moment. De keuze is aan jou.

De nieuwe CB650R en CBR650R zijn de eerste motorfietsen die gelanceerd worden met de Honda E-Clutch technologie.

Close up beeld van de Honda E-clutch motor

Hoe de Honda E-Clutch werkt

De Honda E-Clutch geeft voor elk type motorrijder een nieuwe dimensie aan het motorrijden, van beginneling tot doorwinterde expert. Er worden elementen gebruikt van de technologie en performantie van zowel quickshifters, manuele koppelingen als Honda's unieke Dual Clutch Transmission technologie om een unieke mix te maken van al deze beproefde methodes.

Tijdens de gangwissel wordt een geharmoniseerde combinatie gemaakt van de werking van een 'semi-koppeling', onderbreking van de brandstoftoevoer en ontstekingsregeling om schakelschokken te vermijden en een ultra-zachte overgang te bewerkstelligen. De koppelingsbediening zelf wordt aangestuurd door een actuator - vergelijkbaar met degenen die worden gebruikt in Honda's unieke Dual Clutch Transmission versnellingsbakken - die zich in het rechter motordeksel bevindt. Alles wat je moet doen is gas geven en met het schakelpedaal van versnelling wisselen. En als je op een bepaald moment de koppeling manueel wenst te bedienen dan grijp je gewoon het hendel vast en doe je dat. En een paar seconden later neemt de E-Clutch technologie het terug over. Als alternatief is er de mogelijkheid om via het TFT scherm het systeem uit te schakelen voor een individuele rit

Honda E-Clutch Beknopte Handleiding
Honda CBR650R met E-Clutch op circuit

Performant schakelen als een expert

De Honda E-Clutch geeft een reëel prestatievoordeel bij het rijden op bochtige wegen. Het is gigantische, opwindende pret, in om het even welke fase van je motorrijderscarrière. Enkel met het versnellingspedaal schakelen is makkelijk en gecontroleerd - waardoor je je kan concentreren op de volgende bocht, en die daarna. Dat betekent naadloos, instant schakelen, zonder dip in het toerental of schakelschokken. Het systeem weegt nauwelijks 2kg, om het rijklaar gewicht laag en de wendbaarheid op peil te houden. Het is een ervaring op expert niveau, op elk moment.

Introductie tot de Honda E-Clutch

Zie de nieuwe Honda E-Clutch-technologie aan het werk, luister naar de eerste indrukken van onze rijders en begrijp hoe de Honda E-Clutch werd ontwikkeld - met de inbreng van de ontwikkelingsingenieurs bij Honda Motor Japan.

Sluiten

De Honda E-Clutch ingenieurs

Junya Ono, ingenieur van de E-Clutch

"Comfort, gemoedsrust en sportiviteit waren de pijlers bij de ontwikkeling van de Honda E-Clutch."

Junya Ono – Large Project Leader

Junya Ono, ingenieur van de E-Clutch

"We ontwikkelden de Honda E-clutch als een evolutie van de manuele versnellingsbak om aan rijders meer flexibiliteit te geven."

Tatsuya Ryuzaki – Control Design Project Leader

Junya Ono, ingenieur van de E-Clutch

"Een kerneigenschap van de Honda E-clutch is dat de rijder op elk gewenst ogenblik de koppeling normaal kan bedienen door eenvoudigweg in het hendel te knijpen."

Ryohei Tsuzuki – Drive Train Test Project Leader

Model rijdend op een motorfiets in een berglandschap.

CB650R

Gestript voor enorm plezierige prestaties - van blokje om in de stad tot kronkelige achterafweg - is de CB650R de definitie van pure viercilindermagie en levert hij bij de vleet krachtig optrekvermogen, lichtgewicht wendbaarheid en een scherpe, op de nieuwe CB1000R geïnspireerde Neo Sports Café-stijl. Voeg daarbij de mogelijkheid om een van de eerste motoren met Honda's ongelooflijke nieuwe E-Clutch systeem in huis te halen, te starten/stoppen en schakelen zonder de koppeling te gebruiken, en premium technologie te krijgen zoals een nieuw TFT-scherm en Honda RoadSync-connectiviteit, en soms kan minder echt meer zijn.

Ontdek de CB650R
Model rijdend op een motorfiets in een straat locatie.

CBR650R

De CBR650R is een mooie, viercilinder middenklasse sportmotor. Hij pakt uit met de souplesse van een turbinemotor, die van onderin de toeren tot helemaal boven doortrekt. De kans om te genieten van prestaties van een hoger niveau, want dat is wat schakelen met Honda E-Clutch oplevert. Een agressieve, volledig hertekende styling, die geïnspireerd is op onze CBR1000RR-R Fireblade. En premium technologie, zoals het nieuwe TFT-scherm en connectiviteit via Honda RoadSync, zorgen ervoor dat deze ster nog feller schittert dan voorheen.

Ontdek de CBR650R

Sluiten