RC213V-S op de Red Bull Ring
Zie hoe Marc Márquez en Dani Pedrosa de RC213V-S testen op de Red Bull Ring.
Honda's racingactiviteiten omvatten een laboratorium op wielen. Honda verzamelt feedback uit elke race om die toe te passen op productiemodellen.
RC213V-S is het resultaat van technologie die gecreëerd werd door Honda's racingactiviteiten en gebruikt werd om een commercieel verkrijgbaar model op de markt te brengen. Zo streven we een nieuw doel na.
Honda hanteert het principe dat de snelste motor meteen ook de motor is die gemakkelijkst te besturen is. Sinds het debuut op de Isle of Man TT in 1958, heeft Honda motoren gebouwd die exclusief gericht waren op racen. Met overwinning na overwinning tot gevolg.
Videogalerij
De RC213V-S heeft dezelfde specificaties als de RC213V om een grondige massacentralisatie, minder wrijving, toepassing van lichte materialen, een zeer hoge precisie bij het vervaardigen van de onderdelen en uitgebreide expertise bij het bouwen van de motor mogelijk te maken. De RC213V-S is ook uitgerust met de controletechnologie die op de RC213V gebruikt wordt.
Alleen de hoogstnoodzakelijke veranderingen werden gemaakt aan de RC213V om de RC213V-S in staat te stellen op de openbare weg te rijden.
Honda Motorcycles streeft er voortdurend naar klanten gelukkig te maken door technologie.
De RC213V-S is de belichaming van die overtuiging.
Bij een MotoGP-motor gaat het erom dat er iets totaal anders gebouwd wordt dan een productiemotor, met aandacht voor gewichtsbeperking van alle onderdelen, precisie bij het vervaardigen van onderdelen en een hoog niveau van technische vakkundigheid om concurrerend te kunnen zijn. De RC213V-S deelt deze kenmerken met de RC213V.
Het enige technische verschil is dat de pneumatische kleppen van de RC213V vervangen worden door kleppen met veren (alhoewel de overbrenging naar de nokkenas identiek blijft) en de naadloze versnellingsbak is vervangen door een gewone versnellingsbak. Deze onderdelen hebben een hogere duurzaamheid en werden overgenomen van de al beschikbare RCV1000R open klasse racemotor.
Om tegemoet te komen aan de reglementen voor de openbare weg, is de RC213V-S uitgerust met koplamp en achterlicht, spiegels, snelheidsmeter, demper met katalysator, nummerplaathouder, claxon, etc.
Om praktische redenen zijn de RC213V-S banden, remschijven en remblokken nieuw en heeft de motor een grotere stuuruitslag. Tot de extra uitrusting behoren Honda's Smart Key, een startmotor en een zijsteun.
De RC213V-S heeft een aantal extra kenmerken waardoor hij legaal is voor straatgebruik
Met de RC213V-S bieden we de wendbaarheid van de RC213V op de openbare weg. We zorgden ervoor dat elk onderdeel zich onderscheidt van de massaproductie-items op basis van het gebruikte materiaal, behandeling van de oppervlakken en de constructiewijze die stevigheid bevordert terwijl het gewicht beperkt wordt. Net als op de RC213V. Elk onderdeel wordt met de hand gemaakt en machinaal afgewerkt tot het aan dezelfde specificaties voldoet als die van de RC213V. Dat zijn de hoogst mogelijke normen.
De RC213V-S werd ontworpen voor de openbare weg, maar er is ook een Sports Kit verkrijgbaar voor racen op het circuit.
Het installeren van de Sports Kit, het verwijderen van de lichten en andere procedures worden afgehandeld door gespecialiseerde dealers met het vereiste gereedschap en de juiste training voor de RC213V-S.