In samenwerking met internationale wetgevers heeft de wereldwijde automobielindustrie een nieuwe manier bedacht om nieuwe voertuigen te testen. Deze testen geven realistischere cijfers weer voor de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik in de toekomst.
De afkorting staat voor World Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Deze testprocedure houdt een nieuwe manier in om uitlaatgassen en brandstofverbruik te testen in een lab. De WLTP-test trad in september 2017 in werking en wordt uitgevoerd voor alle auto's die vanaf die datum gelanceerd worden. Vóór september 2018 moeten alle nieuw verkochte auto's, waaronder de auto's die in 2017 al in verkoop waren, getest zijn met de nieuwe WLTP procedure en voorzien zijn van de WLTP informatie. Tegen uiterlijk januari 2019 zullen enkel WLTP-cijfers worden getoond bij de dealers. De cijfers voor het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot zullen ook veranderen, dus niet alleen de manier waarop ze worden gemeten.
De WLTP-rijcyclus is verdeeld in vier fases met verschillende gemiddelde snelheden: laag, middelmatig, hoog en extra hoog. Elke fase omvat een verscheidenheid aan rijsituaties (acceleraties, remmen, stilstand), gebaseerd op een statistische dataset van voertuigen waarmee op de weg gereden wordt. Er wordt zelfs rekening gehouden met de luchttemperatuur – die dichter bij het Europese gemiddelde ligt – en voor het eerst ook met auto's die aangekleed zijn met accessoires zoals dakdragers, lichtmetalen velgen en spoilers. Deze nieuwe testprocedure houdt rekening met veel meer verschillende rijsituaties en sluit veel dichter aan bij echte rijomstandigheden in de realiteit.
Daarom raden we onze klanten nadrukkelijk aan om bij al onze toekomstige modellen te kijken naar de WLTP verbruikscijfers.
Er wordt rekening gehouden met alle gedetailleerde kenmerken van uw auto.
De testmethode waarvan afscheid wordt genomen, de NEDC - New European Driving Cycle - dateert van 1970. Deze laboratoriumtest houdt geen rekening met de huidige technologie en rijgedrag. WLTP levert realistischere evaluaties door gegevens te gebruiken die afgeleid zijn van echte rijscenario's.
Testcriteria |
NEDC |
WLTP |
---|---|---|
Testcyclus |
Enkele testcyclus |
Dynamische cyclus, betere representatie van het echte rijgedrag |
Cyclustijd |
20 minuten |
30 minuten |
Cyclusafstand |
11 kilometer |
23,25 kilometer |
Rijfases |
2 fases, 66% stedelijk en 34% buitenwegen |
4 dynamischere fases, Laag/Middelmatig/Hoog/Extra Hoog, waarbij snelheid en aandrijfkracht steeds toenemen |
Gemiddelde snelheid |
34 kilometer per uur |
46,5 kilometer per uur |
Maximumsnelheid |
120 kilometer per uur |
131 kilometer per uur |
Invloed van optionele uitrusting |
Bij NEDC wordt er geen rekening gehouden met de impact op CO2-uitstoot en brandstofprestaties |
Er wordt rekening gehouden met extra accessoires (die kunnen verschillen per auto) |
Schakelen tussen de versnellingen |
Voertuigen hebben vaste schakelpunten tussen de versnellingen |
Elk voertuig heeft een ander schakelpunt |
Testtemperaturen |
Metingen bij 20-30˚C |
Metingen bij 23˚C, CO2-waarden gecorrigeerd naar 14˚C |
Voor alle autofabrikanten zijn specifieke data bepaald waarop ze de nieuwe regelgeving moeten naleven. De WLTP-cijfers zullen van toepassing zijn op alle nieuwe autoregistraties vanaf september 2018.
Uiterlijk 1 januari 2019 zullen alle nieuwe auto's bij de dealers alleen over de WLTP CO2-waarden beschikken. Dit voorkomt verwarring bij onze klanten bij het raadplegen van specificaties, brochures en websites van Honda of tijdens een bezoek aan een dealer.
Samengevat: het brandstofverbruik van uw auto zal niet veranderen, maar de cijfers voor de CO2-uitstoot kunnen wel hogere waardes tonen in vergelijking met de 'oude' NEDC-cijfers. Dit komt simpelweg doordat WLTP een grondigere test is, wat betekent dat WLTP een betere weerspiegeling zal zijn van de prestaties van uw auto op de huidige wegen.