Honda-e geparkeerd naast een gebouw

DE ACCU VAN EEN ELEKTRISCHE AUTO

Voor sommige bestuurders lijken de nieuwste elektrische auto's misschien wel een mobiel laboratorium, vol met technologie en met een oogverblindende blik op de rooskleurige toekomst van het autorijden. Toch zijn elektrische auto's in sommige opzichten opmerkelijk eenvoudig, met accutechnologie die eenvoudiger is dan auto's met een benzine- of dieselmotor.

DE GROOTTE TELT

Hoe groot is de accu van een elektrische auto?

Net als de verscheidenheid aan auto's die ze van stroom voorzien, verschillen de accu's van elektrische voertuigen in grootte. Ze zitten vaak ingepakt onder de vloer, en nemen het hele zitoppervlak, in beslag. Sommige zijn rechthoekig, andere lijken op een 'T' als u ze van bovenaf bekijkt. En hoe groter ze zijn, hoe zwaarder ze zijn.

In de nieuwe Honda e bevindt de accu zich onder het middelste gedeelte van de vloer van de auto en drijft hij een elektromotor aan die zich onder de koffervloer bevindt.

 

Driekwart vooraanzicht dat de grootte van de accu van een elektrische auto toont

DE KRACHT BEGRIJPEN

Hoe werkt de accu van een elektrische auto?

De moderne accu in een elektrische auto is lithium-ion. Binnenin de cel worden positief geladen lithium-ionen door een vloeibare elektrolyt van de anode naar de kathode gevoerd via een separator. Deze beweging zorgt voor de ontlading van een elektrische stroom. En die elektriciteit wordt gebruikt om de motor of motoren voor de aandrijving van twee of alle vier de wielen van stroom te voorzien.

Driekwart bovenaanzicht vooraan grootte accu van de elektrische auto

VOLLEDIG OPGELADEN:

De accu onderhouden

Het grootste potentiële gemak van een elektrische auto is dat hij altijd en overal kan worden opgeladen. Dit bespaart chauffeurs de moeite om op zoek te gaan naar een oplaadpunt. De stroom wordt uit het net gehaald. Dat betekent dat de duurzaamheid verschilt per energieleverancier. Thuis kan de accu best worden opgeladen met behulp van een speciale 'wallbox'. De wallbox levert doorgaans een laadsnelheid van 6,6 kW, wat betekent dat een auto als de Honda e, met een accu van 35,5 kWu, vanaf de melding voor lage accu in ongeveer 4,1 uur tot 100 procent zou worden opgeladen. Met behulp van een krachtigere snellader van 50 kW op een openbare locatie, zou de accu van de Honda e in slechts 31 minuten tot 80 procent worden opgeladen.*

*Laadtijden worden gemeten vanaf de melding voor lage accu

Driekwart vooraanzicht honda e die wordt opgeladen in een garage

WAT ERONDER ZIT

De accu van Honda e

De Honda e is vanaf de basis ontworpen en is de eerste Honda die is gebouwd op een speciaal ontworpen platform voor elektrische voertuigen. De stijlvolle elektrische auto is voorzien van een watergekoelde lithium-ionaccu van 35,5kWh die kan worden opgeladen met behulp van een type 2 AC-aansluiting of een CCS2 DC-snellaadsysteem.

De Honda e kan tot 220 km rijden voordat de bestuurder de accu moet opladen, en dankzij de snelle oplaadcapaciteit kan de accu binnen 31 minuten weer voor 80% worden opgeladen. Om ervoor te zorgen dat de Honda e een responsief gevoel op de weg heeft, hebben de ingenieurs de accu laag in het platform gecentreerd, waardoor de compacte auto een perfecte 50:50-gewichtsverdeling en een uitstekend zwaartepunt heeft.

Driekwart achteraanzicht honda-e in studio