De wereld van Honda

The Power of Dreams

Oude foto van Soichiro Honda met de eerste Formule 1-auto.
Oude foto van Soichiro Honda met de eerste Formule 1-auto.
Soichiro Honda en Richie Ginther op een racecircuit.
Soichiro Honda en Richie Ginther op een racecircuit.

Onze oprichter, Soichiro Honda, was altijd aan het dromen van de toekomst. Meestal tijdens het creëren ervan. De droom begon toen Soichiro voor het eerst een auto zag. Hij wijdde de rest van zijn leven aan het waarmaken van zijn droom.

Scrollen

Honda logo.

Bouwen aan de droom

Soichiro Honda was een praktische creatieveling. “Ik kan het beste nadenken als ik een moersleutel in mijn handen heb.”

Tweewieler

De allereerste originele Honda.

Soichiro Honda leerde zijn vak door het maken van onderdelen. Hij was een snelle leerling en zijn bedrijf deed het goed, maar nadat het tijdens de Tweede Wereldoorlog werd verwoest moest hij opnieuw beginnen. Deze keer droomde hij in het groot. Hij creëerde Honda’s eerste complete voertuig, de Type A-motorfiets.

Op basis van een fiets

Zijn motor was een omgezette stroomgenerator voor een militair radiozendtoestel. De motorfiets was direct een groot verkoopsucces. Toen de onderdelen van de generator uitverkocht raakten, maakte Soichiro zijn eigen motor. In 1948 werd Honda Motor Co. Ltd geboren. De droom was bezig werkelijkheid te worden.

Zijaanzicht van Honda Type A-fiets met een omgezette stroomgenerator.

Mensenkracht

De eerste Honda-auto.

In de jaren 60 was Honda de grootste motorfietsfabrikant ter wereld geworden. Klanten wilden nu meer. Soichiro beantwoordde hun vraag met een prachtig prototype van een sportauto in 1962. De sportauto ging een jaar later in productie als de S500.

In de lift

Binnen twee jaar was een nieuwe fabriek nodig om de groeiende vraag te kunnen blijven beantwoorden. Soichiro's droom floreerde in de swingende jaren zestig.

Driekwart vooraanzicht Honda S800.

The American Dream

Wereldwijd bouwen en verkopen van Honda.

Een oude foto van The Honda Motor Co. in Los Angeles.

The American Honda Motor Co. Inc. was in eerste instantie opgericht voor de verkoop van de Honda Super Cub. Al snel werd duidelijk dat de Verenigde Staten meer een autoland was dan een motorfietsland.

In 1959 begon Honda voor het eerst met de overzeese verkoop, met een basis in Los Angeles. De Japanse nieuwkomer was nu een exporteur. Honda Amerika floreerde al snel, mede dankzij de klassieke reclamecampagne 'U ontmoet de aardigste mensen op een Honda' uit de jaren zestig. (Dat is waar...)

Op naar Europa

In 1962 kondigde Honda aan plannen te hebben om zijn eerste fabriek buiten Japan te bouwen, en wel in Aalst, België. Deze opende de deuren een jaar later, waarbij Soichiro Honda zichzelf liet invliegen voor de openingsceremonie. The Honda Motor Co. Ltd. was nog maar 15 jaar oud en nu al een internationale onderneming.

 

Een reclameslogan voor de Honda Super Cub.

Onze memorabele reclameslogan gaf de verkoop van de iconische Honda Super Cub een extra boost.

Een afbeelding van de Amerikaanse vlag, opgebouwd uit Honda Civics.

De Honda Civic was een wendbare en efficiënte auto die Amerika op stormachtige wijze veroverde. Gezien de nieuwe Amerikaanse regelgeving ten aanzien van emissies versloeg de Civic met gemak zijn benzine slurpende concurrenten in die tijd.

Dit zijn nog eens dromen

NSX: de Honda supercar.

Tegen de jaren 80 was Honda een gevestigde internationale naam. Het bedrijf paste zijn horizon dienovereenkomstig aan en besloot een supercar te maken, maar dan zonder de nadelen van een supercar. “Het is de droom van elke ontwikkelingsingenieur om een sportauto te maken,” zei de man die de leiding had over het project, Shigeru Uehara.

Race-input

Het project vorderde gedurende de jaren 80 onder de naam ‘New Sportscar-eXperimental’ - de NSX. Wereldkampioen racecoureur Ayrton Senna droeg bij aan het project en toen de auto werd onthuld in 1989 waren recensenten totaal verrast. Honda’s droomachtige supercar gaf zijn rivalen slapeloze nachten.

Vooraanzicht van Honda NSX, studiofoto.

De onmiskenbare NSX; een supercar in elk opzicht.

Driekwart vooraanzicht van Honda NSX bij zonsondergang.

Kracht en lichtheid: met een ontwerp geïnspireerd door de F-16 straaljager, kreeg de eerste NSX de eerste semi-monocoquecarrosserie volledig gemaakt van aluminium.