De wereld van Honda

Het begin van de droom

Leef de droom

Scrollen

Logo Honda.

Hoe Soichiro Honda opbouwde

Van gemotoriseerde fietsen tot zakenvliegtuigen in 70 jaar.

Vroege jaren

Het ontstaan van een genius.

1906: Soichiro Honda wordt geboren

Geboren als zoon van een ijzersmid in een klein dorpje nabij Mount Fuji, heeft Soichiro Honda een fascinatie voor machines en helpt hij een handje mee in het fietsreparatiebedrijf van zijn vader. 

1922: Bright lights, big city

Soichiro Honda gaat van school en verhuist naar Tokio, waar hij wordt aangenomen als leerling-monteur. Na zes jaar komt hij weer thuis en opent hij zijn eigen garage.

1937: Honda's eerste bedrijf

Tokai Seiki is opgericht door Soichiro als producent van zuigerringen. Het bedrijf groeit, maar heeft te kampen met een dubbele tegenslag: een oorlogsbombardement en een verwoestende aardbeving kort na elkaar. De verbrijzelde restanten van het bedrijf worden verkocht en met de opbrengst daarvan wordt een nieuw bedrijf opgericht: Honda Technical Research Institute.

1946: Honda nummer 1

Het naoorlogse Japan moet mobiel worden – snel en goedkoop. Soichiro vat het idee op om overtollige generatormotoren in fietsen in te bouwen. Door dit te doen, creëert hij de eerste ‘Honda’. Zijn volgende uitdaging is om te kunnen voldoen aan de vraag hiernaar.

Een paar van de eerste Honda-werknemers buiten de Hamamatsu-fabriek in 1948.

Een paar van de eerste Honda-werknemers (en hun gezinnen!) buiten de Hamamatsu-fabriek in 1948.

Een illustratie van olie in een parfumflesje.

Toen Soichiro zijn eerste auto zag, een Ford Model ‘T’, zou zijn leven voor altijd veranderen. Zijn olie is als een parfum

1947: Honda Type A

De originele motorfiets wordt verder ontwikkeld. Hij is slim, stijlvol en populair. Binnen enkele maanden wordt de door Honda ontworpen motor gebouwd op Honda's eerste montageband.

1948: Honda Motor Company wordt geboren

Soichiro Honda neemt een zakenpartner in de hand, Takeo Fujisawa, en samen richten ze een nieuw bedrijf op. Soichiro wordt de productontwikkelaar en Fujisawa-san zorgt voor de noodzakelijke zakelijke inbreng. Het bedrijf heeft 34 medewerkers met één gedeelde droom.

1949: De eerste nieuwe Honda

De eerste motorfiets volledig ontworpen en ontwikkeld door Honda heet, heel toepasselijk, het ‘Dream’ D-type.

Snelgroeiend, de wereld veroverend

De jaren 50.

1955: Nummer 1

Honda wordt het grootste motorfietsmerk in Japan. Vandaag de dag is Honda het grootste motorfietsmerk ter wereld met productiefaciliteiten over de hele wereld.

1956: Denk wereldwijd, handel regionaal

De leidende idealen die Honda tot op de dag van vandaag vorm geven, krijgen vorm. Het grondbeginsel van het bedrijf wordt vastgelegd: “Vanuit een wereldwijd perspectief zijn wij toegewijd producten te leveren van de hoogste kwaliteit en voor een redelijke prijs ten behoeve van wereldwijde klanttevredenheid.”

De eerste Honda-winkel in Amerika.

Ons eerste overzeese winkelpand was in Californië, VS. Hier werkten slechts acht mensen, maar er werden al snel duizenden motorfietsen per maand verkocht.

Zijaanzicht van Honda Super Cub.

1958: Een superster is geboren

De Honda Super Cub is een eenvoudige, voordelige motorfiets voor de wereld. Hij is niet alleen super vanwege zijn naam; zijn directe afstammelingen zijn vandaag de dag nog steeds in productie. Vanwege de betaalbare mobiliteit die hij mogelijk maakte voor de massa, is dit het bestverkochte gemotoriseerde vervoermiddel ooit. Misschien ook wel het belangrijkste?

1959: The American dream

's Werelds grootste motorfietsmerk start voor het eerst met overzeese verkoop, in de VS. American Honda Motor Co. Inc. wordt opgericht in Los Angeles.

Dat winnaarsgevoel

De jaren 60.

1960: Onderzoeken van de droom

Een toegewijd Honda R&D-bedrijf wordt opgericht als zusterbedrijf van Honda Motor Co. Ltd. U zou het Soichiro’s droomfabriek kunnen noemen.

1961: TT-triomphen

Soichiro zei eens dat succes voor 99 procent falen is. Ons debuut in de Isle of Man TT-races is een teleurstelling, maar we geven niet op. Twee jaar later komen we terug en domineren we de races. Dit is onze eerste kennismaking met internationaal racesucces en lang niet de laatste: in 1965 winnen we ook in F1 Grand Prix-races.

1962: Wereldwijde productie

Nog vol van het motorbikesucces in de TT openen we onze eerste overzeese productiefaciliteit in Aalst, België, om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar onze motorfietsen. We zijn al langer actief in Europa dan u denkt.

1963: Van twee wielen naar vier

Honda start met de verkoop van auto's en bedrijfsvoertuigen. De robuuste T360 minitruck kan rekenen op bewondering. Men is laaiend enthousiast over de wendbare sportauto S500.

Driekwart achteraanzicht Honda RA273.

De Honda RA271 was onze eerste F1-auto. Hij was uitgerust met een 1.5-liter V12-motor die een vermogen leverde van meer dan 220 pk: er is er maar één van, die nu wordt tentoongesteld in de Honda Collection Hall op het Motegi-circuit, in de buurt van Tokio.

Driekwart vooraanzicht Honda RA273.

1964: Honda’s raceambitie

Slechts een jaar na de start als autofabrikant neemt Honda de moedige stap om de autoracearena binnen te treden. Het besluit om ons eigen chassis en onze eigen motor te maken wordt al snel beloond en in 1965, in Mexico, bezorgt Richie Ginther ons de eerste overwinning.

1967: Het kleine Honda-wonder

Zo schattig, zo slim. Met de stadsauto N360, met zijn schattige luchtgekoelde motor, begint Honda's succesverhaal van de passagiersauto.

Een druk decennium

De jaren 70.

1972: Juiste auto, juiste tijd

De compacte Civic met voorwielaandrijving was de perfecte auto voor de jaren 70. 10 generaties en 24 miljoen verkopen later is hij nog steeds net zo geschikt en populair.

1973: Honda-oprichters met pensioen

Medeoprichters Soichiro Honda en Takeo Fujisawa van Honda gaan na 25 jaar leiderschap met pensioen en nemen adviserende posities in de raad van bestuur in. Soichiro zou een gretige waarnemer blijven van zijn bedrijf tot aan zijn overlijden in 1991.

1975: Niet roken a.u.b.

We lanceerden de geweldige CVCC-motor in Noord-Amerika. Zijn verbrandingscyclus is zo efficiënt dat hij ruimschoots voldoet aan de strenge, nieuwe regelgeving op het gebied van schone lucht zonder dat een uitlaatkatalysator nodig is. Het is een sensatie.

De eerste Honda Civic, driekwart vooraanzicht.

Een Honda-icoon: de eerste Civic. We bouwen 'm al sinds 1972; we zitten nu al aan de 10e generatie. We hebben sinds de lancering al meer dan 24 miljoen Civics gebouwd!

De eerste Honda Accord, zijaanzicht.

De eerste Honda Accord was in feite onze eerste driedeurs middelgrote hatchback – de Civic begon als een tweedeurs sedan.

1976: Richting volwassenheid

Honda’s eerste middelgrote auto, de Accord, wordt onthuld. Hij wordt in eerste instantie aangeboden als een vierdeurs sedan en een driedeurs hatchback. Later volgt een vijfdeurs hatchback, evenals een coupéversie, Prelude genaamd.

1979: Bruggen bouwen

Honda gaat een vruchtbaar 15-jarig partnerschap aan met BL om technologische kennis te delen en samen auto's te ontwikkelen en te bouwen in Europa. Andere samenwerkingen volgden, hoewel we heel trots blijven op onze onafhankelijke spirit en ons originele 'geen compromissen'-gedachtegoed.

Het hightech decennium

De jaren 80.

1981: Op de kaart

Wist u dat het Honda was die 's werelds eerste kaartgebaseerde autonavigatiesysteem uitvond? De Honda Electro Gyrolocator werd aangeboden op Accords voor de Japanse markt, meer dan tien jaar voordat GPS-satellietnavigatiesystemen werden geïntroduceerd.

1982: Leven in Amerika

Honda begon in 1979 met de productie van motorfietsen in de VS. In 1982 is Honda het eerste Japanse merk dat auto's produceert in de VS. De Ohio-fabriek wordt later aangevuld met fabrieken in Canada en Mexico.

1986: Legend-arisch

De eerste luxe auto van Honda wordt gelanceerd – samen met een nieuw merk, in de VS, om de auto onder te verkopen: Acura. Hiermee is Honda het eerste Japanse autobedrijf dat een zelfstandige premium divisie opricht.

1989: Virtuoze VTEC

Honda laat zien hoe een motor krachtiger en zuiniger kan worden gemaakt door het creëren van het VTEC-systeem.

Een uitsnede van de VTEC-motor.
Zijaanzicht van Honda Acura Legend Coupe.

De Acura Legend Coupe uit modeljaar 1988 maakte gebruik van een supersoepele 2.7-liter V6 met 24 kleppen. Deze motor hielp het premium Acura-merk zich te vestigen in de Verenigde Staten.

1988: Een Honda F1-masterclass

Nooit eerder en nooit daarna heeft iemand een F1-seizoen zo gedomineerd. De McLaren-Honda's winnen 15 van de 16 races, het team wint het constructeurskampioenschap, Ayrton Senna is F1-wereldkampioen in 1988 en zijn teamgenoot Alain Prost wordt tweede. Waarom niet 16 op 16? Tja, niemand is perfect…

Een iconenrijk decennium

De jaren 90.

1992: Gebouwd in Europa

Twee nieuwe Honda-fabrieken in Europa gaan open. De Engelse fabriek in Swindon bouwt de Accord en een fabriek in het Turkse Gebize start met de productie van de Civic. Tegenwoordig is Swindon de wereldwijde thuisbasis van de vijfdeurs Civic hatchback.

1995: Vierwielaandrijving

Een iconische Honda wordt gelanceerd: de CR-V ofwel Compact Recreational Vehicle. De baanbrekende compacte SUV werd onder luid gejuich ontvangen en is vandaag de dag 's werelds bestverkopende SUV. Honda komt in 1999 met de kleinere HR-V – High-Riding Vehicle.

1998: Van harte gefeliciteerd Honda

We besloten voor onszelf een verjaardagscadeau te bouwen om ons eerste vijftigjarige bestaan te vieren. Wat had het anders kunnen zijn dan een sportauto met twee zitplaatsen? De S2000 met hoog toerental brengt de originele roadsterspirit van de S500 helemaal up-to-date.

1990: De superster

De baanbrekende NSX arriveert. Honda’s eerste supercar verrast de performanceautomarkt.

Driekwart vooraanzicht Honda NSX, buitenlocatie.
Driekwart bovenaanzicht van Honda S2000.

De Honda S2000: wat een cadeau voor je eigen 50e verjaardag!

1999: Inzicht in de toekomst

Onze ingenieurs zijn niet alleen gefocust op het verleden. De Insight was onze eerste benzine-elektrische hybride, een auto met een ongelooflijk lage CO2-uitstoot. Honda had weer de primeur: de eerste hybride auto die te koop werd aangeboden in Europa.

Robots en racen

De jaren vanaf 2000.

2000: ASIMO zwaait

De eerste ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility), een mensachtige robot, verschijnt en wordt een van 's werelds bekendste beroemdheden.

2001: R staat voor racen

De Civic Type R 'performance hot hatchback' wordt gelanceerd in Europa. Zijn reputatie groeit snel en de belangstelling neemt toe. Hij wordt later geëxporteerd naar enthousiaste klanten over de hele wereld. Er volgden nog drie generaties, de laatste in 2017.

2002: Toetreding tot de Jazzclub

De slimme Jazz supermini wordt gelanceerd. Doordat de benzinetank in het midden zit, is de binnenruimte verrassend efficiënt. De ingenieuze Magic Seats achterin illustreren Honda's ‘man maximum, machine minimum’-filosofie op de meest creatieve manier.

2003: Honda-reclame

De Honda ‘Cog’-televisiereclame is te zien in Europa. Deze zal later te boek staan als een van de meest gewaardeerde reclamefilms ooit. Hierin wordt de nieuwe Accord gelanceerd, aangeboden in combinatie met de i-CTDi-motor, Honda’s allereerste volledig zelf geproduceerde dieselmotor.

Vooraanzicht van ASIMO die de trap afloopt.
Close-up van het rode 'H'-logo van Honda.

Het rode Honda 'H'-logo wordt gedragen door onze sportiefste modellen, de Honda Type R-auto's.

2006: Honda’s waterstofheld

De ontwerpers van Honda hebben lang gedroomd van een waterstofaangedreven toekomst met een uitlaatgasloze uitstoot en zonder te hoeven opladen. De lancering van de FCX Clarity van 2006 was een mijlpaal: de eerste commercieel beschikbare waterstofcelauto.

Vandaag

Honda blijft records verbreken.

2014: Hoog, hoger, hoogst

De totale wereldwijde verkoop van motorfietsen en scooters van Honda bereikt het kolossale aantal van 300 miljoen. Meer hoge cijfers: een jaar later vieren we onze 700e Grand Prix-overwinning in motorfietsraces.

2015: Honda stijgt op

Soichiro’s ultieme droom komt uit: de eerste productie-HondaJet gaat de lucht in. Het zakenvliegtuig voor zes passagiers heeft een bereik van meer dan 2.200 km en is met een topsnelheid van 782 km/u de snelste Honda ooit gebouwd.

2016: Automijlpaal

Er zijn al 100 miljoen Honda-auto's geproduceerd. Zou Soichiro ooit hebben kunnen dromen dat er zoveel auto's met zijn naam zouden worden gebouwd?

Honda Jet over de bergen.
Driekwart vooraanzicht van Honda Civic Type R op de Nürburgring.

De nieuwste Civic Type R is de koning van de beroemde Nürburgring, met een recordbrekende rondetijd van 7 minuten en 43,8 seconden.

2017: Geavanceerd en sportief

Honda onthult de nieuwe NSX, een hightech supercar die, net als het oorspronkelijke model, zijn tijd ver vooruit is. De hybride supercar is uitgerust met een V6-benzinemotor en drie elektromotoren. Enkele maanden later krijgt de NSX gezelschap van een nieuwe Civic Type R; deze is zo snel en gecontroleerd dat hij een nieuwe rondetijd haalt op het uitdagende Nürburgring Nordschleife-circuit in Duitsland.

2018: 70 jaar The Power of Dreams

Honda is 70. Het is al een heel verhaal tot nu toe. Wat zullen de volgende zeven decennia ons brengen?

Logo van Honda's 70e verjaardag.