Waarom wij racen

In 1954 maakte onze oprichter Soichiro Honda bekend dat hij zich wil meten in de racewereld en daar stopte hij al zijn energie in. Zijn nalatenschap leeft voort en het is de kern van alles wat we doen. Het stroomt door de aderen van elke racer en teamlid, op elk niveau, in elke klasse. 

Close-up van Soichiro Honda.
Honda MotoGP-rijder over de finishlijn.
Driekwart vooraanzicht van Honda Fireblade in een WSBK race.
Dakar-rijder van Honda op motorfiets in de woestijn.

MotoGP – Balanceren op het scherpst van de snede

Driekwart vooraanzicht Honda Fireblade in een MotoGP race.

Een direct verband met de RC213V.

Om een fractie van een seconde sneller te gaan, wordt dagenlang gewerkt. Het kan het verschil uitmaken tussen winst en verlies. Ongelooflijke snelheden gaan hand in hand met de nieuwste technologie om controle, grip en wendbaarheid te kunnen leveren wanneer de motor op zijn toppunt presteert. Daarna wordt het laatste en meest belangrijke ingrediënt toegevoegd: de rijder. Welkom in de wereld van MotoGP.

Honda MotoGP rijder Marc Marquez viert de overwinning.
Driekwart vooraanzicht van de Honda Fireblade tijdens de race.

Dit is het toneel voor onze meest hoogwaardige productiemotor: De CBR1000RR-R Fireblade SP

Op elke locatie staat team HRC uitdagingen te wachten van allerlei slag of soort. Vele uren van opperste concentratie van rijders en het team zorgen ervoor dat de 'Blade' er klaar voor is om elke keer weer kwalificatieraces en twee races af te werken.

Honda WSBK-rijder Alvaro Bautista.

EWC – Onze mooiste momenten

Driekwart vooraanzicht van Honda Fireblade tijdens een EWC race.

Elke ronde voluit op de Honda CBR1000RR-R SP2 Fireblade.

Het Endurance World Championship is de ultieme test voor mens en machine. In deze klasse is betrouwbaarheid net zo belangrijk als prestaties. De Honda Fireblade heeft zichzelf al meerdere malen bewezen in deze keiharde tak van de sport. Het Honda team werkt de klok rond onvermoeibaar voort terwijl de rijders de CBR1000RR Fireblade SP en zichzelf tot het uiterste drijven.

Honda EWC-rijders juichen.

MXGP en MX2 – Modder. Zwee. Kracht

Honda MXGP rijder in de lucht over de finishlijn.

De fabrieksrijder en zijn Honda.

Elke spiervezel staat gespannen, hij klikt de motor in versnelling, de koppeling bijt, hij voelt het in zijn vingertoppen: de motor wil er tegenaan. Het hek valt, de motor springt vooruit en stuwt zijn rijder naar die belangrijke eerste bocht. We noemen dit een 'holeshot' en het kan het verschil maken tussen winst en verlies. Het is fysiek en bikkelhard: er is geen ruimte voor doetjes in MXGP of MX2.

Honda MXGP-rijder viert de overwinning.

Rally – Enkel voor de onbevreesden

Linkerzijaanzicht van een Honda CRF450 door de zandduinen.

Dit zijn de fysiek meest veeleisende races ter wereld.

Een sport waarbij wilskracht net zo belangrijk is als het vermogen en de prestaties van de motorfiets. Het Honda Monster Energy Team is vertrouwd met de keiharde wereld van het rally-rijden, waarin rijders - op hun CRF450 motorfiets - de meest extreme terreinen ter wereld moeten overwinnen. Deze race tegen de klok is wellicht de grootste uitdaging voor mens en machine.

Honda Rallyrijder viert de overwinning.