Technologie CBR1000RR Fireblade

Het uiterlijk van een sportmotor

De ziel van een Superbike

Scrollen

Honda Fireblade-logo.

Mr Sato-san – Large Project Leader

Zijn ware doel, waar er ook mee gereden wordt, is om te genieten van iets wat je niet in je dagelijkse leven ervaart. Iets wat niet overtroffen kan worden.

Krachtige prestaties onder controle

Zo werkt het Riding Mode Select System (RMSS) op de CBR1000RR Fireblade.

Close-up van het Honda CBR1000RR Fireblade digitale TFT-scherm.

Eenmaal geselecteerd worden de rijmodi weergegeven op het digitale TFT-scherm.

De Power Selector werkt via het RMSS en biedt een keuze tussen vijf controleniveaus. Bij niveau 1 krijg je topprestaties bij alle zes de versnellingen, bij niveau 2 een soepele gasrespons bij het verhogen/verlagen van het toerental en bij niveau 5 de meest gebalanceerde gasrespons voor het hele toerenbereik. Alle niveaus zorgen voor hetzelfde gevoel bij de initiële gasopening.

Dankzij de drie vooraf ingestelde rijmodi blijf je de Fireblade de baas: Modus 1 zorgt voor maximale prestaties en is daardoor perfect voor een dagje racen. Bij het nemen van een bocht is de remrespons sneller en bij het verlaten van een bocht is meer koppel beschikbaar. Modus 2 is geschikt voor slingerende wegen en stadswegen, terwijl je bij modus 3 vol vertrouwen de regen of halfdroge wegen trotseert.

 

Close-up van Honda CBR1000RR Fireblade Power Selector.

Naast de vooraf ingestelde rijmodi is het tevens mogelijk om handmatig het motorvermogen, de remweerstand en het HSTC-interventieniveau aan te passen met een schakelaar op de linkerhandgreep.

Prestatiedrang

Een zeer responsieve krachtbron die lekker klinkt.

De vier-in-lijn-motor van de Fireblade is een waar technologisch hoogstandje dat 13.000 tpm bereikt met een compressieverhouding van 13:1, een piekvermogen van 141 kW en een maximumkoppel van 114 Nm. Het is de ultieme sportmotor die intensief dient te worden gebruikt en een rauw, instinctief geluid uitstoot via de lichte titanium uitlaatdemper.

Een volmaakte verhouding tussen vermogen en gewicht is eigen aan de Fireblade. De motor beschikt over zuigers met een geoptimaliseerde muurdikte en een kroonontwerp voor meer compressie, met bijpassende kleplift en herziene nokkentiming. De in exotisch magnesium vormgegeven oliepan en ontstekingskap zorgen bovendien voor een gewichtsbesparing.

 

 

CBR1000RR Fireblade ingezoomd op de motor

Het motorblok van de Fireblade is een ongeëvenaard staaltje technologie en elektronica dat prachtig presteert op wegen en racecircuits.

CBR1000RR Fireblade rechterzijde

Met een vormgeving die meer grondspeling toelaat, staat de titanium uitlaat ook nog in voor gewichtsbesparing en massacentralisatie.

Extra zintuig

De Honda Selectable Torque Control staat garant voor een vlot gevoel en een soepele werking.

Snelle bochten induiken voelde nog nooit zo goed. Aan de controle van de Fireblade ligt een Inertial Measurement Unit met vijf assen ten grondslag, die realtime-informatie over de motor aan een ECU doorgeeft. De Honda Selectable Torque Control (HSTC) met negen niveaus levert de gewenste achterwieltractie, met verfijnde interventie bij het verlaten van bochten en een kordate gasrespons bij hard afremmen. Wheelie Control staat als functie volledig los van HSTC en biedt drie niveaus van hefaanpassing. Op het racecircuit is een minimale HSTC en een maximale Wheelie Control aan te raden. Dit kunt u in het systeem instellen voor een soepel, natuurlijk gevoel.

Driekwart vooraanzicht Honda CBR100RR Fireblade met rijder op het circuit.

Helder en duidelijk

De extra heldere led-verlichting draagt bij aan de agressieve look.

De led-koplampen van de Fireblade hebben een doordringende helderheid die moeilijk te negeren valt. Daarnaast zijn de lampen verantwoordelijk voor de luchtstromen rond het smalle kuipwerk aan de voorkant. Als de rijder wegduikt in een racehouding, wordt hij één met de snelle aerodynamica. De heldere led-achterlamp is knap weggewerkt in het achterdeel en in de richtingaanwijzers zijn eveneens led-lampen verwerkt.

Close-up van ledlampen van Honda CBR1000RR Fireblade.

Strategisch geplaatste ventilatiegaten voor stabiliteit bij hoge snelheden.

Close-up van Honda CBR1000RR Fireblad ledlampen en knipperlichten.

Het led-achterlicht van de Fireblade zit in een zo klein mogelijke behuizing verstopt.

Balans en bediening

Met de Fireblade heb je alles onder controle.

Driekwart vooraanzicht Honda CBR1000RR Fireblade.

De wereld binnen handbereik met de BPF van Showa (43 mm) en Tokico-klauwen met vier zuigers.

Met de Fireblade kan de motorrijder op gevoel sturen. Verantwoordelijk hiervoor zijn het dubbele balkenframe van aluminium met zijn holle structuur en afgestelde stijfheidsbalans evenals de stijve aluminium swingarm. De Big Piston Fork (BPF) van Showa van 43 mm met zijn grote dempingsvolume verlaagt effectief de hydraulische druk die door compressie en extensie ontstaat. Dit leidt tot minder speling tijdens de eerste slag en zorgt voor soepelere demping, waardoor het contact van de banden met het asfalt wordt vergroot. En de klepvrije achterkant van Showa genereert dankzij de gelijkmatige drukwijzigingen een consistente dempingskracht tijdens het schakelen van terugvering naar compressie. 

Stabiliteit verzekerd

De radiaal gemonteerde Tokico-remklauwen met vier zuigers worden geregeld door het ABS, dat is afgesteld voor rijden op de weg en op het racecircuit, terwijl de Honda Electronic Steering Damper (HESD) de stabiliteit van het voorwiel garandeert. Het frame van de Fireblade is het toppunt van perfectie: wendbaar maar toch beheerst en altijd klaar om te presteren.

Driekwart voor-/rechteraanzicht Honda CBR1000RR zwarte Fireblade.

Strak, wendbaar en klaar voor actie. Het silhouet van de Fireblade ademt snelheid.

Achteraanzicht Honda CBR1000RR Fireblade met rijder op het circuit.

Bochten neem je met vol vertrouwen. Het chassis van de Fireblade is zo wendbaar dat je moeiteloos kunt bijsturen.