CBR1000RR Fireblade SP/SP2-technologie

Het gezicht van een sportmotor

De ziel van een Superbike

Scrollen

Logo Fireblade SP

Mr Sato-san – Large Project Leader

"Zijn ware doel - waar er ook mee gereden wordt - is om te genieten van iets wat je niet in je dagelijkse leven verwacht. Iets dat niet overtroffen kan worden."

Houd de controle

Hoe het elektronicapakket van de Fireblade de rijder, de motor en het circuit tot één geheel maakt.

Driekwart vooraanzicht van Honda Fireblade op het circuit.

Jij en je motor behouden altijd de controle. Onder elke hellingshoek.

Het brein

De Inertial Measurement Unit (IMU), die gesitueerd is nabij het zwaartepunt van de motor, is het zenuwcentrum van de motorfiets en berekent constant de snelheid van insturen, de hellingshoek en de snelheid waarmee de motor van richting verandert.

De IMU berekent ook de wielsnelheid, toerental, remkracht, gasopening via andere ECU's en - afhankelijk van de instelling van de ophanging die de rijder gekozen heeft - ook de optimale in- en uitgaande demping die nodig is bij verschillende snelheden.

Remmen

Rear Lift Control (RLC) helpt om het achterwiel onder controle te houden als je laat en hard remt, vooral bij het insturen. Er is ook het New ABS dat de remkracht controleert gelinkt aan de hellingshoek. De Fireblade is enorm vergevingsgezind.

Zijaanzicht Honda Fireblade op circuit.

Het New ABS werkt in de bochten en verhoogt het vertrouwen als je net iets te hard een bocht induikt. Een vergissing die vaak gemaakt wordt, zelfs door professionals.

Close-up van wiel Honda Fireblade.

Zodra je de CBR1000RR een bocht instuurt, maakt zijn elektronisch brein alle nodige berekeningen.

Presatiedrang

Een krachtbron met een vinnig karakter die ook nog goed klinkt.

Uitsnede van Fireblade motorblok.

Ongeëvenaard op een road bike. Het motorblok is een meesterwerk dat het ontwerp en technologie van de RC213V combineert.

In het hart van de Fireblade-filosofie bevindt zich het motorblok dat 2 kilo lichter is dan op de vorige CBR1000RR en nieuwe zuigers en zuigerringen heeft. Hierdoor wordt de compressieverhouding verhoogd tot 13,1:1 en komt er 11 pk bij. De rode zone begint nu bij 13.000 tpm en het motorblok produceert een vinnig en rauw motorgeluid door de titanium uitlaat.

Verschil maken

Een andere krukasconstructie, een hogere kleplift en herziene nokkentiming helpen mee om het vermogen te verhogen. De magnesium oliepan en ontstekingscover en lichtere onderdelen in de slipperkoppeling dragen ertoe bij dat er op het motorblok alleen al zeer veel gewicht bespaard werd.

Driekwart achteraanzicht Honda Fireblade met titanium uitlaat.

Met een vormgeving die meer grondspeling toelaat, staat de titanium uitlaat verder ook nog in voor gewichtsbesparing en massa-centralisatie.

Achteraanzicht Honda Fireblade.

Controle over het vermogen

Zo werkt het Riding Mode Select System op de SP en SP2.

Close-up van schakelaars Honda Fireblade.

De karakteristieken van het motorblok, frame en - op de SP en SP2 - de ophanging, worden elektronisch gestuurd en constant aangepast terwijl je rijdt. De modi van de Fireblade staan gekend als 'Fast, Fun and Safe' en kunnen aangepast worden via een knop op de linkerstuurhelft.

Modus Eén

Biedt een vlotte gasrespons, lage HSTC en remcontrole, terwijl de demping van de ophanging hoog is.

Modus Twee

Controleert de vermogensafgifte in de laagste versnellingen met medium HSTC, motorrem en demping van de ophanging.

Modus Drie

Analyseert de data vanaf de vierde tot de hoogste versnelling. Hoge input voor HSTC zorgt voor meer tractie en stabiliteit, samen met een toename van de motorrem en een lage setting van de demping voor de ophanging.

Gebruikersmodi

Er zijn twee gebruikersmodi, waardoor er in totaal vijf rij-modi zijn. De modi één, twee en drie kunnen afzonderlijk geprogrammeerd worden om te passen bij de rijstijl, het gewicht, circuit en weersomstandigheden. Een aantal instellingen kunnen zelfs uitgeschakeld worden indien gewenst.

Perfecte Ophanging

Voor het eerst op een productie-motorfiets.

De Fireblade SP en SP2 zijn de eerste Honda-motorfietsen uitgerust met Öhlins S-EC ophanging voor- en achteraan, met een 43 mm NIX30-vork en TTX36-schokbreker. Afhankelijk van de ophangings-modus geselecteerd door de rijder, biedt dit systeem een optimale feedback, automatisch aangepast via de Suspension Control Unit (SCU) - tijdens normaal rijden, felle acceleraties, remmen en in bochten.

Close-up van Smart-EC-demper.

De Pro-Link unit swingarm en het subframe kregen een aangepaste structuur om het gewicht te verlagen. De gas-geladen TTX36 Smart-EC (Öhlins) demper biedt aanpassingsmogelijkheden voor voorspanning en in- en uitgaande demping met een 60 mm slag.

Close-up van Marchesini-wielen.

Er is veel feedback van de voorkant van de SP CBR1000RR dankzij de 43 mm NIX Öhlins vork met instelmogelijkheden voor voorspanning en in- en uitgaande demping met 120 mm veerweg, de lichte Marchesini-wielen zijn voorbehouden voor de SP2.