CBR1000RR Fireblade SP/SP2-technologie

HET UITERLIJK VAN EEN SPORTMOTOR

DE ZIEL VAN EEN SUPERBIKE

Scrollen

Fireblade SP-logo

Mr Sato-san – Large Project Leader

Zijn ware doel, waar er ook mee gereden wordt, is om te genieten van iets wat je niet in je dagelijkse leven ervaart. Iets wat niet overtroffen kan worden.

Houd de controle

Hoe het elektronicapakket van de Fireblade, Fireblade SP en SP2 de rijder, de motor en het circuit tot één geheel maakt.

Driekwart vooraanzicht van Honda Fireblade SP op het circuit.

Lang voordat je de Fireblade een bocht instuurt, maakt zijn geavanceerde brein al de nodige berekeningen.

Het brein

De Inertial Measurement Unit (IMU) met vijf assen (drie voor versnelling, twee voor hoeksnelheid) die zich nabij het zwaartepunt van de motor bevindt, is het zenuwcentrum van de motorfiets en berekent constant de snelheid van insturen, de hellingshoek en de snelheid waarmee de motor van richting verandert.

Informatie over de wielsnelheid, het motortoerental, de positie van de rem en het koppel worden ook verzameld via andere sensoren waarna, op de SP en SP2, optimale compressie en dempingskracht worden toegepast, afhankelijk van de geselecteerde ophangingsmodus, voor totale ophangingscontrole op verschillende snelheden.

Remmen

Rear Lift Control (RLC) helpt om het achterwiel onder controle te houden als je laat en hard remt, vooral bij het insturen. De ABS is getuned voor het circuit en regelt de remkracht in bochten met verminderde interventie bij de hogere snelheden op een circuit.

 

Zijaanzicht Honda Fireblade SP op circuit.

Jij en je motor behouden altijd de controle – onder elke hellingshoek.

Close-up van wiel Honda Fireblade SP

De ABS wordt geactiveerd in de aanloop naar een bocht en verhoogt het vertrouwen als je een snelle ronde wilt neerzetten. En het helpt ook de professionals.

Prestatiedrang

Een zeer responsieve krachtbron die klaar is voor razendsnelle actie op het circuit.

De Fireblade SP heeft net als de Fireblade een motor met vier cilinders met hetzelfde piekvermogen van 141 kW, een piekkoppel van 114 Nm, magnesiumonderdelen, slipkoppeling en een titanium uitlaatdemper. Maar hij is ook standaard uitgerust met een quickshifter om zonder koppeling omhoog te schakelen en met Downshift Assist met autoblipperfunctie om zonder koppeling omlaag te schakelen.

SP2. Gemaakt om te racen
De motor van de SP2 is een gehomologeerde special en geschikt voor HRC-racekitonderdelen. Tijdens de constructie is er elektronica ingebouwd waarmee een nieuw niveau aan functionaliteit en prestaties wordt bereikt, helemaal gericht op het circuit. De HRC Launch Control kan worden ingesteld tussen 6000-12.000 toeren per minuut en er is ook een snelheidslimiet voor de pitlane.

 

CBR1000RR Fireblade SP ingezoomd op de motor

Het motorblok van de Fireblade is een meesterwerk met vier cilinders, gebaseerd op het ontwerp en de technologie van de RC213V.

CBR1000RR Fireblade SP rechterzijde

De titanium uitlaat met een speciale vormgeving voor meer grondspeling zorgt voor gewichtsbesparing en massacentralisatie.

Krachtige prestaties onder controle

Zo werkt het Riding Mode Select System (RMSS).

Close-up van dashboard Honda Fireblade SP

De karakteristieken van het motorblok, de besturingsrespons van het frame en, op de SP en SP2, de Öhlins-ophanging worden elektronisch gestuurd en constant aangepast terwijl je rijdt. De RMSS heeft drie vooraf ingestelde opties (FAST, FUN en SAFE), die geselecteerd worden met een schakelaar op de linkerhandgreep.

Modus 1: FAST

Biedt volledig, lineair vermogen met vlotte gasrespons, lage HSTC-interventie en weinig remmen op de motor, terwijl de demping van de ophanging hoog is.

Stand 2: FUN

Het vermogen wordt beheerd in de eerste drie versnellingen met gemiddelde HSTC, remmen op de motor en demping van de ophanging.

 

 

 

 

Stand 3: SAFE

Optimale controle over de motorprestaties van de eerste tot de vierde versnelling met hoge HSTC-input die zorgt voor verbeterde grip op het achterwiel en verbeterd remmen op de motor. De ophanging past zich aan voor lage dempingskracht.

USER-modi

Er zijn twee USER-modi, zodat er in totaal vijf rij-modi zijn. De modi 1, 2 en 3 kunnen afzonderlijk geprogrammeerd worden naar gelang de stijl en het gewicht van de bestuurder, het circuit en de omstandigheden. Een aantal instellingen kan zelfs helemaal worden uitgeschakeld.

 

Perfecte ophanging

Voor geperfectioneerde besturing en grip.

De Fireblade SP en SP2 zijn de eerste Honda-motorfietsen die zijn uitgerust met Öhlins Step motor-type Electronic Control-ophanging (S-EC), een omgedraaide NIX30-voorvork van 43 mm en achter een TTX36-schokbreker. Afhankelijk van de ophangingsmodus die is geselecteerd door de bestuurder, biedt het systeem optimale feedback, die automatisch wordt aangepast via de Suspension Control Unit (SCU), tijdens normale wegomstandigheden en op het circuit bij snelle acceleratie, remmen en g-krachten in een bocht.

Close-up van Smart-EC-demper

De hybride structuur van de aluminium Unit Pro-Link-swingarm is ongelooflijk sterk en de gasgevulde Öhlins TTX36-achterschokdemper biedt kwaliteit van de bovenste plank, volledige aanpasbaarheid en een slag van 60 mm.

Close-up van Marchesini-wielen

De omgedraaide NIX30-voorvork van 43 mm van Öhlins zorgt voor voldoende feedback en gevoel. De Fireblade SP2 is ook uitgerust met goudkleurige Marchesini-wielen en Brembo-monobloc-remklauwen met vier zuigers.