Nieuwe BF 115 D buitenboordmotor van Honda.

23-11-2010

Honda Marine introduceert de geheel nieuwe BF115D, een 4-takt buitenboordmotor met de beste prestaties en een laag brandstofverbruik in het midden segment van de Honda buitenboordmotoren.

De nieuwe BF 115D buitenboordmotor is uitgerust met de nieuwste motortechnologie en vervangt hiermee zijn bewezen voorganger, de BF115A.

De nieuwe BF115D is goed geschikt voor gebruik op een verscheidenheid van ribben, voor de visserij, de recreatie en beroepsvaart. De combinatie van zijn hoge vermogen, hoge koppel en grote diameter propellers, doorgaans geassocieerd met buitenboordmotoren met een pk vermogen van 135 pk of meer. Deze combinatie stelt de nieuwe BF115D in staat hogere prestatieniveaus te bereiken op grotere boten. En is daarom een ideale keuze voor watersporters en bootbouwers.


Nieuw op de Honda BF 115 D:

PGM-FI
De computergestuurde brandstofinspuiting doseert de hoeveelheid brandstof exact, zorgt daardoor voor gemakkelijk starten en minder brandstof verbruik.

BLAST: Boosted Low Speed Torque
Speciaal door Honda ontwikkelde besturing voor het optimale koppel bij alle toerentallen door sturing van de ontstekingen en samenstelling benzine luchtmengsel. Dit systeem zorgt ervoor dat de boot in de korts mogelijk tijd in plané komt.

NMEA
Gestandaardiseerd protocol van de Vereniging van Elektronica fabrikanten NMEA (National Marine Electronic Association) voor de overdracht van data. Met NMEA2000 kunnen diverse elektronische apparaten met elkaar communiceren en gegevens uitwisselen. Op de die manier worden de motorgegeven moeiteloos zichtbaar op bijvoorbeeld kaartplotters en Fishfinders.

ECOmo
Een Lambdasonde controleert en regel continue het benzineluchtmengsel, zodat er zo min mogelijk schadelijke stoffen de uitlaat verlaten die bij de verbranding ontstaan: stijfst, koolwaterstoffen en koolmonoxide. Door deze technologie voldoen de Honda motoren wereldwijd aan de strengste milieuvoorschriften, EPA, CARB en RDS en verbruiken de motoren tot 13% minder brandstof dan vergelijkbare modellen.

Drievoudig koelsysteem
De buitenboordmotor draait beter als de cilinderkop koeler blijft dan het cilinderblok. De BF 115D is daarom voorzien van 2 thermostaten en 2 verschillende koelcircuits om de temperatuur in het cilinderblok iets hoger te houden dan de temperatuur in de cilinderkop en schade door pingelen of voortijdige ontsteking te voorkomen. Een derde koelsysteem zorgt ervoor dat het
uitlaatspruitstuk koeler blijft. Dit alles resulteert in meer vermogen per cc cilinderinhoud en een langere levensduur.

Lineaire lucht/brandstofsensor
Dankzij de toepassing van de lineaire sensortechnologie tussen lucht en brandstof, bekend van de Honda Insight hybride, kon de nieuwe BF 115D worden uitgerust met lean burn-technologie voor een ongeëvenaard laag brandstofverbruik en een uiterst lage uitstoot van schadelijke stoffen. De LAF-sensor optimaliseert de verhouding tussen lucht en brandstof in het gehele toerengebied en bij iedere mate van belasting. Hierdoor krijgt de buitenboordmotor meer vermogen en een lager brandstofverbruik bij het varen met een constante snelheid.
De LAF-sensor van Honda is een numeriek regel- en feedbacksysteem voor de verhouding tussen lucht en brandstof en is werkzaam in een veel groter regelgebied (30% groter dan bij een vaste lucht/brandstofverhouding).

Hoog vermogen dynamo:
Met een vermogen van 55 Ampère is de dynamo de sterkste in zijn klasse! De motor gebruikt 15 ampère waardoor er 40 ampère overblijven voor het laden van de accu of voor de voeding van andere verbruikers als een Fishfinder, een GPS-systeem of een koelbox.

Optioneel voor de BF115D is de trolling-functie. Dit is een snelheidscontrole switch waarin de snelheid van het toerental varieert van 650 tpm tot 900 tpm en deze in stappen van 50 omw / min kan worden ingesteld.

De nieuwe BF115D is al beschikbaar voor verkoop via de Honda Marine dealers.

Marine

 

 

 

 


Zoeken