Honda Civic top in veiligheid

22-02-2012

Uit de laatste veiligheidstests van het onafhankelijke Euro NCAP blijkt dat de nieuwe Honda Civic 5 deurs met de maximale score van vijf sterren tot Europa's veiligste auto's behoort. Euro NCAP heeft Honda tevens beloond met de Advanced NCAP-onderscheiding voor het Collision Mitigation Brake System in de nieuwe Civic. Het innovatieve veiligheidssysteem waarschuwt de bestuurder voor een mogelijke kop-staartbotsing en remt de auto zo nodig af.

‘De nieuwste, negende generatie van de Honda Civic heeft indruk gemaakt. Het model haalde op alle onderdelen hoge scores, waarmee het op gelijke hoogte staat met zijn rivalen in dit competitieve segment. De Civic 5 deurs scoorde heel goed op het gebied van “Safety Assist” en is optioneel te voorzien van Honda's Collision Mitigation Brake System', aldus Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP.

Bij de beoordeling neemt Euro NCAP de veiligheid van zowel de inzittenden (volwassenen en kinderen) als van de voetgangers in ogenschouw. Ook de aanwezigheid van systemen die de bestuurder helpen ongelukken te voorkomen, tellen mee. Sinds de introductie van dit nieuwe beoordelingssysteem van Euro NCAP (februari 2009) heeft Honda voor al zijn modellen die zijn getest, de maximale score van vijf sterren behaald.

Behalve de vijfsterrenbeoordeling heeft de Civic ook de Advanced NCAP-onderscheiding ontvangen. Hiermee erkent het veiligheidsinstituut Honda's Collision Mitigation Brake System als een van de beste innovaties op veiligheidsgebied. De onderscheiding is een erkenning voor de ontwikkeling van nieuwe veiligheidstechnologie waarvoor nog geen onafhankelijke tests bestaan.

Collision Mitigation Brake System, ofwel CMBS, is een zelfstandig werkend noodremsysteem. Het waarschuwt de bestuurder voor een op handen zijnde kop-staartbotsing, zowel op lage snelheid, bijvoorbeeld in de stad, als bij hogere snelheden, zoals op provinciale wegen en snelwegen.
Op basis van onderzoek schat Honda dat – als alle auto's in Europa van CMBS zouden zijn voorzien – jaarlijks tussen de 200.000 en 250.000 ongevallen voorkomen zouden kunnen worden of in elk geval minder ernstige gevolgen zouden hebben.

De score van vijf sterren en de Advanced NCAP-onderscheiding onderstrepen Honda's toewijding op het gebied van voertuigveiligheid. In het veiligheidscentrum in Tochigi, Japan, analyseert Honda ongevallen tussen auto's van verschillende formaten en gewichten. Dit onderzoek resulteert in oplossingen die letsel voor zowel inzittenden als voetgangers helpt beperken.
In het testcentrum kan Honda vanuit alle richtingen botsproeven tussen voertuigen uitvoeren. Honda nam het centrum in 2001 in gebruik. Het is uniek in zijn soort.


Veiligheidsvoorzieningen nieuwe Honda Civic

Vehicle Stability Assist
Vehicle Stability Assist (VSA) helpt de bestuurder de auto in bochten, tijdens accelereren en plotselinge manoeuvres onder controle te houden. Het systeem remt daarbij zo nodig afzonderlijke wielen af en het verlaagt indien nodig ook het motorvermogen.


Advanced Compatibility Engineering (ACE) veiligheidskooi
Honda heeft onder de noemer Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™) een geavanceerde veiligheidskooi ontwikkeld, waarvoor het de ervaringen uit de botsproeven in het testcentrum in Tochigi heeft toegepast. De ACE constructie vergroot de veiligheid van inzittenden bij frontale botsingen. Het bestaat uit een netwerk van met elkaar verbonden structurele elementen die de botsenergie gelijkmatiger over de voorkant van de auto verdelen. Deze wijze van energiemanagement vermindert de kracht die inwerkt op het passagierscompartiment en kan helpen om de krachten die eventueel aan andere voertuigen worden doorgegeven, beter te verdelen.

Voetgangersbescherming
De nieuwe Honda Civic is ook voorzien van systemen die voetgangers beschermen. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze systemen de kans dat een voetganger een aanrijding overleeft enorm verbeteren. Enkele voorbeelden zijn ruitenwissers die ontworpen zijn om bij een botsing af te breken, ophangpunten voor de voorschermen en de motorkap die energie absorberen, en meer ruimte direct onder de motorkap zodat de motorkap verder kan vervormen om de klap voor een geschepte voetganger te absorberen.

Airbags en veiligheidsgordels
Alle uitvoeringen van de Honda Civic zijn uitgerust met SRS-veiligheidsgordels, hoofd-, zij- en gordijnairbags over de gehele lengte van de auto. Dit om alle inzittenden in het geval van een botsing maximaal te beschermen. Verder zijn alle zitplaatsen voorzien van driepunts veiligheidsgordels met Emergency Lock Retractor (ELR). De twee voorste exemplaren zijn bovendien uitgerust met tweetraps Energy Absorption-gordelspanners. Achterin bevinden zich ISOFIX-bevestigingspunten om kinderstoelen op een juiste en veilige manier te monteren.


Over Honda's Collision Mitigation Brake System (CMBS)

Wat is CMBS?
Honda's Collision Mitigation Brake System (CMBS) is een op radar gebaseerd zelfstandig werkend noodremsysteem. Bij snelheden boven 15 km/uur detecteert het stilstaande of rijdende voertuigen tot wel 100 meter vooruit. Als het systeem berekent dat de bestuurder zeer waarschijnlijk het voertuig voor hem gaat raken, treedt een drietrapsproces in werking. Tijdens de eerste trap, ongeveer drie seconden voor de botsing, waarschuwt het systeem de bestuurder met zowel visuele als auditieve signalen. De tweede trap (ongeveer twee seconden voor de botsing) bestaat uit drie korte rukken aan de gordel in combinatie met licht afremmen van de auto. Ten slotte, als een botsing onvermijdelijk is, trekt CMBS de gordels van de voorste inzittenden strak aan en remt de auto hard af. De bestuurder kan deze remkracht aanvullen tot het maximale remvermogen van de auto.
Alle maatregelen die CMBS neemt, zijn omkeerbaar: als een ongeluk voorkomen is (als bijvoorbeeld een auto op het laatste moment uitwijkt), ontspannen de gordels zich weer en stoppen de waarschuwingssignalen.

Wat is het veiligheidsvoordeel?
CMBS is ontworpen om botsingen met voertuigen die stilstaan of in dezelfde richting rijden, te voorkomen. Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat onoplettendheid en afleiding van de bestuurder een rol spelen in de overgrote meerderheid van de ongevallen. Het systeem is erop gericht de bestuurder te waarschuwen voor een op handen zijnde kop-staartbotsing, zowel op lage als op hogere snelheid. Deze ongelukken leiden meestal tot letsel aan de ruggengraat, aan het zachte weefsel van de borstkas en aan de knieën.


Hoe heeft Honda CMBS beoordeeld?
Om de effectiviteit van CMBS te meten, heeft Honda twee soorten tests uitgevoerd. Beide waren simulaties van verkeerssituaties uit de praktijk. Om te testen of het systeem naar behoren reageert, reed een testrijder op doelen af, zowel stilstaande als bewegende. CMBS reageerde adequaat met waarschuwingssignalen, zowel visueel als auditief, door de gordels aan te spannen en vervolgens de auto af te remmen.
Om de reactie van bestuurders op het systeem te meten, werden vrijwilligers opzettelijk afgeleid terwijl ze een testvoertuig volgden dat plotseling afremde. De vrijwilligers wisten niet dat het testvoertuig op het laatste moment nog uit de gevarenzone kon worden gehaald. Om het verrassingselement niet teniet te doen, konden zij ook slechts één keer deelnemen.
Door de resultaten van deze tests te vergelijken, kon Honda de effectiviteit van het systeem in echte verkeerssituaties inschatten.

Honda biedt CMBS optioneel aan op de topuitvoeringen van de nieuwe Civic, de CR-V en de Accord.

De nieuwe Honda Civic
De nieuwe Civic 5 deurs is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld. De negende generatie van de Civic bouwt verder op de kernwaarden van zijn voorganger en verbetert die. De Civic laat een ultralage CO2-uitstoot noteren. De dieselversie zit bijvoorbeeld op slechts 110 g/km bij een vermogen van 110 kW (150 pk) en 350 Nm trekkracht.
De nieuwe Civic is leverbaar met keus uit drie motoren: 1,4- en 1,8-liter benzinemotoren en een 2,2-liter dieselmotor. Alle motoren zijn voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak, ECO Assist en Idle Stop. Ook zijn ze voorzien van Hill Start Assist. De 1,8-litermotor is eveneens leverbaar met een speciaal ontworpen vijftrapsautomaat.
Bij Honda zijn de hoogste veiligheidseisen een basisvoorwaarde. De nieuwe Civic vormt hierop geen uitzondering.

Euro NCAP
Euro NCAP voorziet automobilisten van een realistische en onafhankelijke beoordeling van de veiligheidsprestaties van enkele van de meest verkochte modellen in Europa.
De organisatie is in korte tijd een katalysator geworden voor het verbeteren van het veiligheidsniveau van auto's. Euro NCAP is in 1997 opgericht en heeft momenteel zeven Europese regeringen achter zich, evenals de Europese Commissie en zowel auto- als consumentenorganisaties in ieder EU-land.

De beoordeling met sterren concentreert zich op het algemene veiligheidsniveau van een auto en is voor consumenten eenvoudig te begrijpen. Het systeem neemt de bescherming van inzittenden bij aanrijdingen van voren, van opzij, van achteren en tegen een paal in overweging voor de beoordeling. Ook de bescherming van kinderen en voetgangers en de beschikbaarheid van technische hulpmiddelen tellen mee.

Het huidige beoordelingssysteem is in 2009 geďntroduceerd. Het gebruikt een gewogen score die vele aspecten van de veiligheid van een auto in de telling meeneemt: volwassenen (50 procent), kinderen (20 procent), voetgangers (20 procent) en de beschikbaarheid van veiligheidssystemen (10 procent). Deze laatste moeten standaard zijn in 90 procent van de modelserie die een fabrikant levert.
Meer informatie vindt u op www.euroncap.com

Modelname

 

 

 


Zoeken