CRF250L

Op het gebied van all-roadmotoren heeft Honda een reputatie hoog te houden. Eind jaren zeventig introduceerde Honda de XL serie. Deze inmiddels legendarische motorfietsen combineerde de rijeigenschappen van een wegmotor met kwaliteiten waarmee ook op onverhard terrein maximaal rijplezier wordt geboden. De volledig nieuwe CRF250L wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 249cc 4-takt DOHC eencilinder met veel kracht in het lage- en midden toerenbereik.

Sterk en schoon

click! Voor de CRF250L is Honda opnieuw 'naar de tekentafels' gegaan. De leidende gedachte daarbij was: het dagelijks leven ('on-road') makkelijker maken en de weekends ('off-road') meer rijplezier bieden. Om dit te bereiken heeft Honda de CRF250L voorzien van een vloeistofgekoelde 249 cm3 eencilindermotor met 17 kW (23,1 pk)vermogen bij 8.500 t.p.m. De motor levert zowel bij lage als bij hoge toerentallen optimale trekkracht (22 Nm bij 7.000 t.p.m.) om inhoud te geven aan die uiteenlopende eigenschappen. De motor is gekoppeld aan een nieuwe zesversnellingsbak. Een lambdasonde werkt samen met een secundair luchtinjectiesysteem en een katalysator voor een zo schoon mogelijke uitstoot volgens de Euro III-emissienorm. De brandstoftank heeft een inhoud van 7,7 liter.

Laag gewicht

click! Vanwege het veelzijdige karakter van de CRF250L heeft Honda het frame opnieuw ontworpen. De wielbasis is 1.445 mm lang en de 43 mm upside-down voorvork is extreem stijf en heeft een veerweg van 250 mm. Met een doorsnede van 40 mm vangt de schokdemper zelfs de grootste klappen op. Het voorwiel is voorzien van een remschijf met een diameter van 256 mm en een remklauw met twee zuigers. De remschijf achter heeft een diameter van van 220 mm en een remklauw met een enkele zuiger. Lichtgewicht aluminium spaakwielen (21 inch aan de voorzijde, 18 inch achter) dragen bij aan het lage rijklaargewicht van 144 kilogram.


Uitrusting, styling

click! Honda heeft de CRF250L voorzien van een overzichtelijk, digitaal instrumentenpaneel met een brandstofmeter, een klok en een dagteller met twee functies. Het uiterlijk van de CRF250L is duidelijk geÔnspireerd op de CRF-R-serie, die in wedstrijden wordt gebruikt. De positie van het stuur zorgt voor een rechte, ontspannen zitpositie. Een wieluitslag van maximaal 45 graden is ideaal in de stad ťn op krappe off-roadparcours. Ten slotte is de Honda CRF250L uitgerust met een handige, afsluitbare gereedschapsbox onder aan het achterspatbord.




CRF250L

Zoeken