Power & Control

Vier cilinders, 131 kW (178 pk), 199 kg rijklaar. Volledig instelbare vering, een gestroomlijnde kuip en een superstabiel, aluminium twin-spar frameÖ Bij de CBR1000RR Fireblade is alles gericht op ťťn doel: de beste zijn. Op straat en op het circuit. Het is een Superbike die een ongekende sensatie geeft, elke keer weer. De verpletterende acceleratie als je het gas open draait, het messcherpe stuurgedrag wanneer je een bocht instuurt en de massieve stopkracht wanneer je in het remhendel knijpt. De meest vooruitstrevende technologie zorgt daarbij dat je alles perfect onder controle hebt.

Elektronisch gestuurd gecombineerd ABS-systeem

Supersportmotoren hebben zelden ABS. Sportieve rijders willen alles graag in eigen hand houden, bovendien maakt de korte wielbasis het moeilijk een goed werkend systeem te ontwikkelen. Maar inmiddels heeft Honda de perfecte oplossing: het Electronic Controlled ABS. Bij dit systeem zet je met het remhendel en het rempedaal druk op een sensor, die de gewenste remdruk vertaalt naar een elektronisch signaal. Daarmee berekent en verzorgt de boordcomputer vervolgens de gewenste remkrachtverdeling. Een ABS-functie zorgt dat de wielen nooit blokkeren. Zo haal je maximale remkracht met maximaal gevoel.



Klaar voor het circuit

Fireblade rijders houden van snelheid. Menige CBR-bezitter zal dan ook af en toe het circuit opzoeken op het arsenaal aan pkís de vrije hand te geven. De CBR1000RR is er klaar voor. Zo vormen de kentekenplaathouder en de knipperlichten bijvoorbeeld een integrale unit, die snel kan worden gedemonteerd om nog meer gewicht te sparen en de luchtweerstand te verlagen.



De krachtbron

Een meesterwerk dat duizelingwekkende prestaties levert, wanneer hij het achterste van de tong laat zien. Met 131 kW (178 pk) @ 12.000 tpm, een koppel van 112 Nm @ 8.500 tpm en een sportief gespatieerde, kort schakelende transmissie katapulteert deze krachtbron je met verbluffende kracht van bocht naar bocht. Het befaamde Honda PGM-Fi injectiesysteem zorgt daarbij in alle omstandigheden voor een sublieme gasreactie. Het laatste model kreeg een krukas met een zwaardere vliegwielwerking voor een nog smeuÔgere motorloop.



Frame

Het frame van de CBR1000R is een waar kunstwerk, dat borg staat voor een fantastische wegligging. Dat komt omdat het frame de optimale balans biedt tussen sterkte, stijfheid en flexibiliteit. De fraai gewelfde achterbrug is lang, zodat deze een hoog tractieniveau bereikt. Een steile balhoofdhoek en korte naloop garanderen optimale wendbaarheid, terwijl een elektronisch geregelde, snelheidsafhankelijke HESD stuurdemper zorgt dat de rechtuitstabiliteit te allen tijde gewaarborgd is, zonder dat dit ten koste gaat van het flitsende stuurkarakter.



CBR1000RR Fireblade

Zoeken