Scrollen

Massacentralisatie

Het volledige RC213V pakket is gericht op het centraliseren van de massa, zodat de prestaties tot het uiterste kunnen gebracht worden. Het terugbrengen van de inertiewaarden; beïnvloedt in grote mate de dynamiek van de motorfiets. Het totaalpakket van de RC213V-S weerspiegelt dat van de RC213V. Dit geldt ook voor het gebruik van materialen en het productieproces. De sportskit, die gericht is op circuitgebruik, verbetert de prestaties nog meer, waardoor de inertiewaarden van de RC213V bereikt worden.

Marc Márquez met de nieuwe RC213V-S

Motor

Bij de ontwikkeling van de aandrijflijn van de RC213V was het ons doel om een motorblok te ontwerpen met MotoGP-winnende potentie. We stelden onszelf de volgende twee hoofddoelen: het bereiken van voldoende vermogen om snelheden te behalen die nodig zijn in de MotoGP, en het behouden van een compacte bouw - zo klein als die van het 800cc-blok dat in het frame van de RC213V past. Om deze doelstellingen te bereiken en tegemoet te komen aan de MotoGP-reglementen, kozen we voor een 1000 cc, 90° V4-blok.

Het hoge vermogen wordt bereikt door een 360° krukas interval te gebruiken, deze configuratie heeft als bijkomend voordeel dat de cilindervulling efficiënter verloopt en er een betere verbranding komt. De 90° V4 lay-out heeft ook een hoger vermogen omdat er verminderde wrijving is. Het mechanisch verlies wordt beperkt door het weglaten van de balansas, er zijn minder kruktappen (3) vergeleken met een vier-in-lijn motorblok en er is een verzegelde krukas zodat het pompverlies beperkt wordt.

Close up van het RC213V-S blok

Frame & kleurvarianten

Close up van het achterwiel van de RC213V-S

Frame: het frame van de RC213V biedt een hoge torsiestijfheid, zodat het vermogen optimaal wordt overgebracht.

Het verhogen van de torsiestijfheid brengt meestal ook extra gewicht met zich mee. Maar de verhoogde torsiestijfheid van de RC213V is alleen daar toegepast waar het echt nodig is.

Dunne versterkingsplaten verhogen de stijfheid alleen in de zones die dit nodig hebben. Het resultaat is een zeer licht frame. Elk onderdeel van het frame wordt zorgvuldig uitgelijnd met de hand door een gespecialiseerde lasser die de TIG-lasprocedure uitvoert.

Het resultaat is een productieproces dat een hoge graad van nauwkeurigheid en laskwaliteit verzekert. RC213V-S gebruikt dezelfde materialen en heeft hetzelfde productieproces. De kuipdelen worden samengebracht met bouten gemaakt uit een titanium legering voor verdere beperking van het gewicht. De bouten worden omhuld met molybdeen vet voor een verbeterde stabilisatie van de as.

Kleurvarianten: de RC213V-S is beschikbaar in twee kleurstellingen. De tricolour verwijst naar Honda's racegeschiedenis en naar de Japanse geschiedenis. De andere is een onbeschilderd CFRP-type (Carbon). Het oppervlak van deze variant werd niet beschilderd. Door de karakteristieken van carbon is er een vervaging of kleurverandering mogelijk als het materiaal blootgesteld wordt aan ultravioletstraling. Carbon moet geschilderd of gelakt worden voor gebruik, maar kan daardoor aangepast worden aan de persoonlijke wensen van de rijder.

Close up van de tricolourlak van de RC213V-S