Sluiten
  • Decennialange dominantie

    1966

  • Decennialange dominantie

    1985

  • Decennialange dominantie

    2013/2014

Onze naam op het spel

Een goede naam wordt gesmeed op het racecircuit. Maar onze racehistorie begon met een pen, in 1954. Een brief van onze oprichter, Soichiro Honda, deelde zijn droom om de zwaarste en meest prestigieuze motorrace ter wereld te winnen – de Isle of Man TT – met een motorfiets die zijn naam droeg. Hij vroeg zijn werknemers alles te geven om dit mogelijk te maken.

Een intentieverklaring

“Laten we de volle kracht van Honda Motor Co. samenbrengen”, stond er in de brief.

Het zou de eerste keer zijn dat een Japanse motorfiets zou deelnemen aan de TT – maar niet de laatste keer dat we de norm zouden uitdagen. Nu volgen we al decennialang de instructies in de brief op – waarbij we onszelf nog meer tot het uiterste drijven om ook bij de zwaarste strijdperken op motorfietsgebied als winnaar naar voren te komen.

Foto van de eerste MotoGP waaraan een Honda motorfiets deelnam.

Wij dragen onze overwinningen aan jou op

MotoGP-coureur die een Honda overwinning viert met de crew.

We racen niet vanwege de opwinding die daarmee gepaard gaat. En we doen het ook niet voor de roem.

De kennis die we opdoen op het circuit gebruiken we voor de technologie die je vindt in onze supersport-motorfietsen (of eigenlijk in al onze motorfietsen). Zodat jij je een kampioen waant als je op een Honda zit.

Honda MotoGP-coureur met helm.

Nieuwe ideeën leveren ongewone resultaten op

De NSR500 bracht een niet-traditionele ontstekingstechnologie het circuit op in 1992, met zijn ‘Big Bang’-motor als aandrijving voor wat de dominerende motorfiets van de jaren negentig zou worden.

Zijaanzicht van Honda NSR500.

Belangrijke statistieken

De overheersing van de NSR500 was een herinnering aan het belang van goede technologie voor racesucces. In combinatie met talentvolle coureurs was hij niet te stoppen.

  • 22-logo.

    Opeenvolgende overwinningen

  • 15-logo.

    Overwinningen in één seizoen

  • 14-logo.

    Fabrikantentitels

Een hogere lat

Maar één motorfiets kon de NSR500 verslaan – en wij maakten hem.

Toen de World GP de MotoGP werd in 2002, introduceerden we de Honda RC211V. Hij bestormde de eerste plaats in zijn debuutseizoen, wat de coureur en ons als fabrikant het kampioenschap opleverde. En hij versloeg met gemak de NSR500, waar andere teams nog steeds mee raceten. Daar hadden we geen spijt van – net als nu richtten we ons op de toekomst.