Voorloper op milieugebied

Tegen de stroom in

In 1964 bracht Honda de GB60 op de markt, de eerste 4-takt buitenboordmotor ter wereld. Daarna heeft Honda deze techniek steeds verder ontwikkeld. Ook toen de 4-taktmotoren nog beduidend zwaarder waren in gewicht dan de 2-taktmotoren van gelijk vermogen, was Honda ervan overtuigd dat efficiŽntere verbranding, geringer brandstofverbruik, minder schadelijke uitstoot en minder lawaai alleen met 4-taktmotoren bereikt kon worden. Dat bewees Honda door op het hoogtepunt van de 2-takttechnologie, 4-taktmotoren op de markt te brengen die effectiever met brandstof omgingen en het milieu minder belasten, dan de vergelijkbare 2-taktmotoren.


*Een 2-takt is in principe zeer efficiŽnt, want per krukasomwenteling is er ťťn werkslag. Alleen verdwijnt hierdoor een deel van het benzine-luchtmengsel door de uitlaat naar buiten en zorgt voor extra verontreiniging. De 4-taktmotor heeft twee krukasomwentelingen nodig voor een werkslag, maar kent een efficiŽntere verbranding en produceert daardoor schonere uitlaatgassen.


Modelname

Zoeken