Stuurdemper (HESD)

HESD - Revolutionaire elektronische stuurdemper

Systemen voor de demping van optredende stuurkrachten bestaan al jaren in de motorfietswereld. Vooral in de motorsport zijn stuurdempers geliefd, omdat bij het rijden in het grensgebied ongewenste framereacties kunnen optreden. 

Aan traditionele stuurdempers kleefde een groot bezwaar. Ze verbeterden wel de prestaties bij hoge snelheid, maar de motor werd bij geringe snelheden juist slechter handelbaar. De pogingen om aan de vraag naar sterkere demping bij hoge snelheden en minder demping bij lagere snelheden te voldoen, leidde enkel tot onbevredigende compromissen. 

De ingenieurs van Honda stelden zich daarom het doel, een stuurdemper te bouwen die bij alle snelheden perfect functioneert. Zo werd de HESD-stuurdemper ontwikkeld en eerst uitgeprobeerd in de MotoGP racesport in de succesvolle RC211V racemotor. De innovatieve constructie met elektronisch aangestuurde hydraulica werd voor het eerst fabrieksmatig in de CBR1000RR Fireblade ingebouwd en mag nog steeds een geniale prestatie heten. Bij geringe snelheid werkt de stuurdemper bijna ongemerkt, zonder afbreuk te doen aan de hanteerbaarheid. Bij volledige acceleratie werkt de stuurdemper perfect tegen kickback en stabiliseert hij de motor in snelle bochten.



Werking van de HESD-stuurdemper

Anders dan traditionele bouwonderdelen heeft de elektronisch aangestuurde HESD-stuurdemper (Honda Electronic Steering Damper) geen vastgelegde dempingseigenschappen. De demper wordt afhankelijk van snelheid en acceleratie automatisch door een elektronische box aangestuurd.

Bij laag tempo is de hoofdklep naar de hydraulische vloeistof volledig geopend, waarin zich een dempingsluik beweegt. Zo blijft de dempingswerking minimaal en wordt de speelse bediening van de Fireblade niet beïnvloed. 

Nemen snelheid en acceleratie toe, dan reageert de hoofdklep op signalen van de elektronische sturingseenheid en beperkt de olietoevoer steeds meer tussen de beide kanten van de dempingskamer. Dit leidt tot steeds sterkere demping en tot gewenste stabiliteit bij hogere snelheid. Kortom: tot berekenbare bediening en meer rijplezier.

Stuurdemper (HESD)

Zoeken