Remsystemen

Op het gebied van ongevalpreventie door actieve veiligheidsmaatregelen heeft Honda belangrijke vooruitgangen geboekt. Sinds de invoering van de eerste standaard schijfremmen in de CB750 Four in 1969 heeft Honda doorlopend zijn remsystemen verder ontwikkeld, om de controle over de motor te verbeteren of eenvoudiger en effectiever vorm te geven.

Een mijlpaal op het gebied van geavanceerde remsystemen werd in 1992 gepresenteerd met het eerste Honda ABS in de ST1100. In 1993 volgde het eerste Dual CBS in de CBR1000F. De voordelen van beide systemen werden gecombineerd in Combined ABS, dat in 1996 in de ST1100 Pan-European ingevoerd werd. Sindsdien worden geavanceerde remsystemen in bijna alle motorfietsen ingebouwd.



Elektronisch aangestuurd Combined ABS voor supersportmotorrijders

ABS voorkomt het blokkeren van de wielen, een Combined remsysteem zorgt voor makkelijkere controle bij gelijktijdig hogere stabiliteit. Door de korte wielbasis heeft een sportmotorfiets de neiging om tijdens krachtig remmen sterk in de voorvering te duiken, waardoor de tractie achter vermindert. Honda's nieuwe C-ABS gaat deze neiging tegen.
Daarbij brengt de elektronische Brake by Wire-besturing een extreem snelle en precieze aansturing van de remkracht teweeg, net als een gevoelige verdeling over beide wielen. Dat is alleen mogelijk als de modulatoren voor voor- en achterwielen direct en gescheiden aangestuurd worden. Tegelijkertijd worden invloeden op de rijhouding geminimaliseerd. De regelintervallen zijn speciaal afgestemd, waardoor de antiblokkeerwerking bijzonder soepel ingrijpt. Pulseren in de handgreep vervalt bij elektronisch C-ABS volledig.  

Het elektronisch aangestuurde Combined ABS van Honda werkt anders dan traditionele systemen. De op de handgreep uitgeoefende remdruk wordt door een sensor geregistreerd en naar het ABS-stuurapparaat verzonden. Dit apparaat stuurt elektronisch speciale pompen aan, die de hydraulische druk naar de remzuigers exact af- en opbouwen. Tegelijkertijd worden de wieltoerentallen geregistreerd en vergeleken, en betrokken in de hydraulische besturing. Ook mogelijk blokkeren wordt meteen herkend. Daarbij worden voor- en achterwiel samen met de handrem bediend, maar apart over de eigen modulatoren aangestuurd. De aanspreektijd van de elektronische aansturing bedraagt slechts drieduizendste van een seconde. Ook met de voetrem worden beide wielen afgeremd, maar wel anders gedoseerd.

Simpel uitgelegd: de elektronische aansturing bepaalt de remkracht aan de hand van de uitgeoefende druk op de hendel. Overstijgt deze de remdrukgrens dan grijpt ABS in. Zelfs geoefende en professionele rijders kunnen de vertraging die hiermee tot stand komt niet zelf bewerkstelligen. C-ABS komt niet alleen van pas bij onstuimige of moeilijke wegomstandigheden met natheid of zand, maar juist ook bij verrassende, onvoorziene manoeuvres, die om een noodrem vragen. Heel belangrijk om te weten: ook zonder stroomtoevoer blijft de remwerking volledig behouden. Daar is het ontwerp van het hele systeem op aangepast.

 



Elektronisch aangestuurd Combined ABS ook in racesport

Deze buitengewone remtechniek, die alleen al vijf jaar werk kostte, werkt ook in de racesport overtuigend. In de Superbike-IDM, in Hockenheim 2009, schreef de tweevoudig Duitse kampioen Martin Bauer op de Honda Fireblade van het Holzhauer-Team racesportgeschiedenis met de wereldwijd eerste overwinning met een racemotor met Combined ABS. Bijzonder feit: dit succes werd meteen bij de racepremière van dit antiblokkeersysteem behaald.

Remsystemen

Zoeken