Transmissie met dubbel schakelmechanisme (DCT)

Versnellingsbakrevolutie

Honda heeft een transmissie met dubbel schakelmechanisme voor motoren met een grote cilinderinhoud ontwikkeld, dat schakelhandelingen bijna zonder onderbreking van de aandrijving mogelijk maakt. Dankzij de nieuwe DCT-techniek (Dual Clutch Transmission) kan sportief rijplezier met bijzonder soepele bediening en tot nu toe ongekend schakelcomfort gecombineerd worden.  
De nieuwe hightech versnellingsbak onderscheidt zich duidelijk van traditionele aandrijftechniek - zowel bij de bediening als bij de werking. Zo heeft de DCT-versnellingsbak noch een koppelingshendel, noch een versnellingspook. 

In plaats daarvan biedt de transmissie met dubbel schakelmechanisme de gebruiker twee keuzemogelijkheden:

- de zes versnellingen handmatig kiezen, d.m.v. drukknoppen op het linker stuurgedeelte. Met de wijsvinger kan opgeschakeld worden, met de duim wordt teruggeschakeld.

- de volautomatische bediening, die zes versnellingen automatisch laat wisselen, elke keer passend bij toerental en snelheid. Hierbij kan een modus gekozen worden: normaal, brandstofbesparend rijgedrag (D) of sportieve rijwijze (S).

In beide schakelprocedures wordt de koppeling automatisch in gang gezet als gas gegeven wordt om weg te rijden. Dat gebeurt ook weer als toerental en snelheid onder een minimumgrens komen.


Naast het bedieningscomfort zorgt de nieuwe techniek niet alleen steeds voor perfecte, maar ook voor verbazingwekkend soepele schakelmomenten. Schakelpauzes en onderbrekingen van de aandrijving zijn extreem kort. Daardoor wordt schudden van de motor en rijders voorkomen. De dankzij DCT mogelijke continue acceleratie draagt aanzienlijk bij tot een verhoogd rijplezier, vooral als er twee personen op de motor zitten.

De eerste transmissie met dubbel schakelmechanisme voor motoren ter wereld is buitengewoon licht en compact gebouwd. Daardoor kan deze techniek ook in andere, al bestaande Honda motorconstructies zonder ingrijpende veranderingen ingebouwd worden. Dankzij de efficiënte krachtoverdracht ligt het brandstofverbruik op hetzelfde niveau als bij een traditionele versnellingsbak - of zelfs nog daaronder. 

Als eerste model zal in 2010 de nieuwe Honda VFR1200F optioneel met de nieuwe DTC verkrijgbaar zijn.

 

Transmissie met dubbel schakelmechanisme (DCT)

Zoeken