Brandstofcelaandrijving

Brandstofcelauto's, die waterstof als energiedrager gebruiken en daaruit met hoge efficiŽntie stroom opwekken, stoten geen CO2 en andere schadelijke stoffen uit. Volgens Honda en andere leidende autofabrikanten kunnen ze de sleutel tot de toekomst van auto's in de maatschappij zijn.

Honda was de eerste autofabrikant ter wereld die voor elektrisch aangedreven auto's met brandstofcel een speciaal leasemodel invoerde en de FCX Clarity aan wagenparken in de VS en Japan leverde. Ondertussen werden prestaties, reikwijdte en werkingsgraad verder verbeterd en werden meerdere exemplaren ook aan particulieren verkocht. In 2008 kwam de eerste FCX Clarity van de band, de eerste brandstofcelauto ter wereld die seriematig gefabriceerd werd. De auto van de toekomst bestaat dus al!

De ultieme vorm van een elektrisch voertuig: hoe de brandstofcelauto werkt

Een brandstofcelauto beschikt over een waterstoftank in plaats van een benzinetank. In de brandstofcel wordt waterstof met atmosferische zuurstof gecombineerd, om elektriciteit op te wekken. De brandstofcel is eerder een minuscule elektriciteitscentrale dan een accu. 

Omdat de voor de aandrijving van de motor benodigde elektriciteit aan boord uit waterstof en atmosferische zuurstof gehaald wordt, komen geen CO2 of andere schadelijke stoffen in dit proces vrij. Deze techniek is dus uitermate schoon. De enige emissie is het water dat als bijkomend product bij de elektriciteitsopwekking ontstaat. Een compacte en efficiŽnte lithium-ion-accu slaat de energie op die bij het remmen en vertragen opgewekt wordt. De accu zorgt samen met de brandstofcel voor de aandrijving van de auto. 



Waterstof kan overal gewonnen worden

De brandstofcelauto wekt elektriciteit op voor zijn elektromotor. De brandstof, die hij voor de elektriciteitsopwekking nodig heeft, is waterstof. Waterstof staat in de natuur zelf niet ter beschikking, maar alleen als deel van verschillende verbindingen, waaruit het geŽxtraheerd kan worden. Momenteel wordt waterstof hoofdzakelijk uit aardgas opgewekt. Maar waterstof kan ook uit water gehaald worden door middel van elektrolyse, waarbij elektriciteit uit duurzame energiebronnen gebruikt wordt: zonne-energie, wind- en waterkracht. Waterstof is een energiedrager die uit duurzame, koolstofarme energiebronnen gewonnen kan worden, zonder de noodzaak van overzees transport en transportrisico's.

Is het beter om elektriciteit eerst in waterstof te veranderen, of om die meteen te gebruiken? Wat is het verschil tussen een elektroauto en een brandstofcelauto?

Als elektriciteit uit duurzame energiebronnen opgewekt wordt om waterstof te verkrijgen, maar deze waterstof dan vervolgens gebruikt wordt om elektriciteit in een brandstofcel te produceren, kan de vraag rijzen waarom die elektriciteit niet direct voor de aandrijving van de auto gebruikt wordt. Door de extractie, levering en bewaring van waterstof kunnen wij van de voordelen van de brandstofcelauto profiteren, die verdergaan dan het zuinige elektriciteitsgebruik. Een brandstofcelauto op waterstof kan snel gevuld worden aan de tank en heeft een vergelijkbare reikwijdte als een auto op benzine. Bovendien kan het brandstofcellensysteem sterk, licht en compact gebouwd worden. Dat biedt veel vrijheid bij de plaatsing in de auto, wat zorgt voor tot nu toe onmogelijke vormgevingsflexibiliteit.


Brandstofcelaandrijving

Zoeken