Begrippenlijst

Leer de Honda-taal

Bluetooth

Bluetooth is een vorm van draadloze communicatie – hiermee wordt uw mobiele telefoon of een ander apparaat dat is uitgerust met Bluetooth verbonden met compatibele auto's, zodat u uw handen aan het stuur kunt houden tijdens het bellen.

Tweeters

Deze kleine, aanvullende boxen zorgen voor een perfect helder geluid voor uw entertainmentsysteem in de auto. Gemonteerd aan de voorzijde beperken deze tweeters eventuele vervorming van het geluid en zorgen ze voor perfecte hoge tonen.

ABS (antiblokkeerremsysteem)

Ons antiblokkeerremsysteem (Anti-lock Braking System, ABS) voorkomt dat uw wielen blokkeren als u een noodstop moet maken, zodat u uw auto weg kunt sturen van eventuele obstakels. U houdt altijd de controle, ongeacht de weersomstandigheden.

ACC (Adaptive Cruise Control)

Om rijden op de snelweg wat meer ontspannen te maken helpt onze Adaptive Cruise Control-technologie (ACC) u om de juiste snelheid en een veilige afstand tot uw voorligger aan te houden.
Een radar gemonteerd in de voorgrille meet de afstand tot uw voorligger en regelt hoe dichtbij u komt. ACC werkt zodra de gebruiker deze functie geactiveerd heeft.

Actieve hoofdsteunen voor

De actieve hoofdsteunen voor helpen uw hoofd, nek en rug te beschermen tegen de impact van een aanrijding van achteren.

Bij een kop-staartbotsing wordt het lichaam van de passagier tegen de rugleuning gedrukt. Deze druk wordt vervolgens mechanisch overgedragen van het lendengebied via verbindingen die de hoofdsteun omhoog en naar voren duwen - zo wordt de ruimte tussen het hoofd en de hoofdsteun verkleind en daarmee de kans op whiplashletsel.

Actieve veiligheid

In de fracties van seconden voordat er een aanrijding plaatsvindt, kunnen onze actieve veiligheidssystemen al het verschil maken. Deze systemen zijn het antiblokkeerremsysteem (ABS), de elektronische remkrachtverdeling (Electronic Brake-force Distribution (EBD)), het Advanced Driving Assist System (ADAS) en Vehicle Stability Assist (VSA). Elk systeem houdt u veilig door een ongeluk zo veel mogelijk te voorkomen.

ADAS (Adavanced Driving Assist System)

ADAS is een overkoepelende term voor de Adaptive Cruise Control (ACC), het Lane Keeping Assist System (waarschuwingssysteem verlaten rijbaan) en het Collision Mitigation Brake System (botsing- en letselbeperkend remsysteem, CMBS).

ACE (Advanced Compatibility Engineering)

Voor uw veiligheid bij een frontale aanrijding zijn onze auto's uitgerust met een carrosseriestructuur die speciaal ontworpen is om de impact van een botsing te beperken. 

Het innovatieve framedesign verdeelt de vrijkomende botsenergie over verschillende banen en leidt deze weg van de passagierskooi, zodat u en uw passagiers veilig zijn. Naast het wegleiden van de botsenergie kan Advanced Compatibility Engineering (ACE) ook de schade aan andere betrokken voertuigen beperken. 

Aerodynamica

Geniet van een soepelere, stillere rit terwijl u brandstof bespaart. Onze auto's hebben een aerodynamisch design en we doen er alles aan om de luchtweerstandscoëfficiënt zo laag mogelijk te maken. Dit is een technisch proces, maar hoe lager het cijfer, hoe minder de weerstand.

Brake Assist

Reageert als u een noodstop maakt door automatisch de remkracht te vergroten. Deze krachtige remingreep helpt uw remweg te verkorten.

CMBS (botsing- en letselbeperkend remsysteem, Collision Mitigation Braking System)

Ons Collision Mitigation Brake System (CMBS) waarschuwt u voor een dreigende botsing of - als het al te laat is om u te waarschuwen - past automatisch een remingreep toe.

Een kleine radar gemonteerd achter de grille fungeert als 'oog' en zendt continu een signaal uit en beoordeelt de weerklank. Het systeem kan een obstakel opsporen en de afstand tot het obstakel berekenen en hoe snel dit dichterbij komt.

Als het systeem een obstakel waarneemt boven een bepaalde drempel zal het u waarschuwen met een alarm en een knipperende indicator. Als u niet reageert zal het systeem de rem lichtjes toepassen en uw veiligheidsgordel zacht aanspannen. Als u nog steeds niet reageert en een frontale botsing onvermijdelijk is, worden beide voorste veiligheidsgordels strak aangespannen en worden de remmen hard ingedrukt.

CMBS verlaagt de botsingssnelheid, beperkt mogelijke schade aan uw auto en het allerbelangrijkst: zorgt voor de veiligheid van u en uw passagiers.

Common rail

Met een common rail-dieselmotor kunnen extreem nauwkeurige hoeveelheden brandstof snel worden ingespoten in de verbrandingskamer. Daardoor vormt de brandstof een fijnere nevel en wordt deze efficiënter verbrand. 

Het resultaat is een stille, zuinige motor die ook nog eens een lage uitstoot van schadelijke stoffen kent.

CVT (Continuously Variable Transmission)

Continuously Variable Transmission (CVT) is een slimme variatie op de automatische versnellingsbak. Door naadloos te schakelen tussen een bijna oneindige reeks overbrengingsverhoudingen biedt deze transmissie zijdezachte efficiëntie en een lager brandstofverbruik.

Deadlocks

Dieven die uw auto proberen te stelen van buitenaf of van binnenuit door een ruit in te slaan, kunnen geen toegang krijgen - deadlocks kunnen alleen door u en uw sleutel worden uitgeschakeld.

Double Wishbone-wielophanging

Deze vorm van wielophanging levert uiterste nauwkeurigheid in wielbeweging en beperkt de carrosseriebeweging tijdens het remmen en afslaan. Dat betekent dat u kunt rekenen op voorspelbare, betrouwbare bestuurbaarheid en kunt blijven genieten van de rijervaring.

Elektronische remkrachtverdeling

Werkt samen met het Anti-lock Braking System (ABS) om uw remkracht precies daar toe te passen waar deze nodig is. Het systeem regelt de remkracht op de voor- en achterwielen om de remefficiëntie te maximaliseren.

ECU (elektronische motorcontrole-unit)

Deze computer zorgt voor uw motor en houdt in de gaten wat de motor van plan is.

ETCS (Electronic Throttle Control System)

Ook bekend als drive-by-wire, gebruikt dit systeem elektronische sensors om de positie van het gaspedaal te registreren en uw motormanagementsysteem aan te sturen. Het resultaat is een directe, soepele respons als u het gaspedaal bedient zonder dat er een mechanische verbinding nodig is.

EPS (elektronische stuurbekrachtiging, Electric Power Steering)

Electric Power Steering (EPS) gebruikt een motor om te helpen bij het sturen in plaats van hydraulica, en werkt op de accu in plaats van de motor – wat zorgt voor een lager brandstofverbruik en een lagere uitstoot van schadelijke stoffen.

Ergonomie

Ergonomie is een toegepaste wetenschap die gebruikt wordt om de optimale menselijke omgeving te ontwerpen. Bij Honda gebruiken we ergonomie om ervoor te zorgen dat uw auto het toppunt van veiligheid en comfort is.

De bedieningselementen en instrumenten bevinden zich daar waar u ze nodig hebt, en we zorgen ervoor dat ze makkelijk te begrijpen en te gebruiken zijn. We hebben aandacht besteed aan de kleinste details - van de bedieningselementen op het stuur tot de bestuurdersstoel die zo ontworpen is dat hij comfortabel zit maar u tegelijkertijd alert houdt.

Brandstofverbruik

Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot geven u een goede indicatie van de prestaties van een auto.

De Vehicle Certification Agency (VCA) zorgt ervoor dat alle autofabrikanten het brandstofverbruik op dezelfde manier meten, gebruikmakend van een industriële standaardtest, zodat u verschillende modellen makkelijk met elkaar kunt vergelijken.

Grade Logic Control

Dit intelligente ingebouwde systeem wordt gebruikt op een aantal automatische transmissies en zoekt naar de optimale overbrengingsverhouding voor uw rijstijl en de wegomstandigheden. Het is vooral heel handig op hellingen en in bochten.

HID (High Intensity Discharge)

In tegenstelling tot gloeilampen bevatten HID-lampen xenongas dat wordt ontstoken door een elektrische vonk, waardoor echt helderwit licht ontstaat dat de weg goed verlicht. U profiteert van helderdere koplampen en een beter zicht.

Hill Start Assist

Een helpende hand bij het lastige wegrijden op een helling - dit systeem houdt uw auto op zijn plek terwijl u wisselt van rem naar gaspedaal.

Hybride

Onze hybride auto's werken op zowel benzine als elektriciteit en hebben daardoor een lagere uitstoot van schadelijke stoffen en een lager brandstofverbruik.

ICE (In-Car Entertainment of Internal Combustion Engine)

Afhankelijk van de context staat deze afkorting voor het stereosysteem van uw auto of de motor (hoewel het meestal op het eerste slaat).

i-CTDi (Intelligent Common rail Turbo Diesel Injection)

Dit is een dieselmotor die u in enkele Honda-auto's vindt die common rail-inspuiting gebruiken.

i-DSi (Intelligent-Dual Sequential Ignition)

Deze motor zorgt voor een lager brandstofverbruik en een lagere uitstoot van schadelijke stoffen dankzij de timing van de bougies.

i-DTEC

Als intelligentie motor van de nieuwe generatie gebruikt de i-DTEC zowel de meest recente common rail als de variabele turbocompressortechnologie om u een soepelere en stillere, maar toch krachtige rijervaring te bieden.

IMA (Integrated Motor Assist)

Door een benzinemotor en een elektromotor te combineren benut Integrated Motor Assist (IMA) de kracht van hybride technologie om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken en het brandstofverbruik te verlagen.

i-SHIFT (Intelligent Shift)

In tegenstelling tot een automaat heeft i-SHIFT geen koppelomvormer. In plaats daarvan heeft het dezelfde koppeling als een 1.4 handgeschakelde transmissie en kan het worden gebruikt in combinatie met de schakelpeddels op het stuur of uw sequentiële schakelpook.

Isofix (internationaal gestandaardiseerd systeem voor de bevestiging van kinderzitjes)

Deze Isofix-bevestigingspunten zijn ontworpen om uw kinderen veilig te vervoeren en zorgen ervoor dat elk kinderzitje veilig wordt vastgezet aan de chassis van uw auto.

i-VTEC

Door de combinatie van Variable Valve Timing and Lift with Electronic Control (VTEC) en Variable Timing Control (VTC) weet deze intelligente benzinemotor betere prestaties, een lager brandstofverbruik en minder uitstoot van schadelijke stoffen te leveren.

Lane Keeping Assist System (waarschuwingssysteem verlaten rijbaan)

Het Lane Keeping Assist System helpt u binnen de rijstrook te blijven op snelwegen of andere wegen met wegbelijning.

Een camera achter uw voorruit verwerkt het beeld van de weg voor u en berekent vervolgens de stuurkoppel die nodig is om uw auto binnen de lijnen te houden. Als u de rijstrookmarkering bijna overschrijdt, wordt u gewaarschuwd door een constante pieptoon.

LSD (Limited-Slip Differential)

Op bepaalde auto's met veel vermogen verbetert een Limited-Slip Differential (LSD) de tractie van uw wielen.

Magic Seats

Neergeklapt binnen een fractie van een seconde door aan de beugel onder de stoel te trekken. De in delen neerklapbare achterbank creëert een compleet vlakke laadruimte. Bovendien kunnen de zittingen ook naar boven geklapt worden, zodat er extra ruimte ontstaat achter de voorstoelen als dat nodig is.

One-motion-neerklapmechanisme

Met ons one-motion-stoelmechanisme kunt u eenvoudig en soepel uw stoelen neerklappen. Als u de achterstoel losmaakt, buigt de hoofdsteun automatisch, kantelt de zitting naar voren en klapt de achterstoel plat neer.

Passieve veiligheid

Een term die betrekking heeft op de functies van onze auto's die u helpen beschermen als u een ongeluk krijgt. Functies zoals airbags (= actieve veiligheid), kreukelzones, zij-impactstaven en Emergency Locking Retractor-veiligheidsgordels (ELR) (= actieve veiligheid).

Passieve veiligheid is elk onderdeel dat op een passieve manier bijdraagt aan uw veiligheid. Beweegt het, dan is het onderdeel van de actieve veiligheid.

RDS (Radio Data System)

Deze technologie is onderdeel van de In-Car Entertainment (ICE) van uw auto. Belangrijke informatie zoals het liedje dat u hoort, wordt verzonden door de radiogolven en weergegeven.

Realtime 4x4

Een intelligente vierwielaandrijving die automatisch vermogen stuurt naar de wielen met de beste grip op momenten dat u dit het hardst nodig hebt. Ideaal voor het versnellen of rijden op glibberige ondergrond.

SRS (Supplemental Restraint System)

We noemen technologieën zoals airbags een Supplemental Restraint System (SRS). Dit systeem omvat technologieën die er naast de veiligheidsgordels voor zorgen dat inzittenden tijdens een botsing op hun plek blijven.

SS (Sequential Shift)

Sequential Shift (SS) biedt u de mogelijkheid om handmatig versnellingen te selecteren via uw automatische versnellingsbak.

Koppel

In grote lijnen is koppel een draaiende, roterende kracht. Als het gaat om uw auto is koppel bij lage snelheden belangrijk voor uw motor om moeiteloos te kunnen versnellen bij lagere toerentallen.

TSA (Trailer Stability Assist)

Ons Trailer Stability Assist-systeem (TSA) werkt samen met de Vehicle Stability Assist-technologie (VSA) om voor de grootst mogelijke veiligheid te zorgen bij het trekken van een aanhanger.
Door middel van sensors kan het TSA-systeem de remmen op de juiste manier toepassen om zowel uw auto als uw aanhanger stabiel te houden onder het rijden.

Variabele turbocompressor

Ervaar directe, soepele acceleratie dankzij de variabele turbocompressor van de i-DTEC-motor. Turbocompressoren maken gebruik van rotors om de lucht die de cilinders in gaat te geleiden. Hierdoor krijgt de lucht een hogere zuurstofdichtheid, wat de verbranding en het vermogen ten goede komt. Variabele turbocompressors kunnen automatisch de druk variëren indien nodig.

VIN (voertuigidentificatienummer)

Het voertuigidentificatienummer (VIN) of chassisnummer is een uniek nummer dat gebruikt wordt om uw auto te identificeren. Het is eigenlijk het paspoort van uw auto.

VSA (Vehicle Stability Assist)

Dit systeem registreert tractieverlies in bochten om u te helpen niet weg te slippen. 

Het intelligente systeem houdt uw snelheid, positie van het gaspedaal, stuurhoek, individuele wielsnelheden, laterale G-kracht en gierhoek in de gaten om alert te zijn op overstuur of onderstuur. Als overstuur of onderstuur wordt waargenomen, gebruikt VSA het ABS-systeem om de remmen toe te passen op elk wiel om zo uw auto stabiel te houden - vooral handig onder ongunstige rijomstandigheden of als u een bocht sneller nadert dan gewenst.

VTC (Variable Timing Control)

Variable timing control (VTC) is een mechanisme dat de koppel en de prestaties van uw auto aanzienlijk verbetert door de timingshoek van de inlaatzijde nokkenas ten opzichte van de krukas te wijzigen naargelang de motorsnelheid en de hoeveelheid belading. Erg slim allemaal – en het helpt meer vermogen te leveren bij lagere snelheden.

VTEC (Variable Valve Timing and Lift with Electronic Control)

Door de motorkleppen aan te passen levert Variable Valve Timing and Lift with Electronic Control (VTEC) meer vermogen wanneer u dat het hardst nodig hebt. VTEC levert bovendien minder uitstoot van schadelijke stoffen en superieure brandstofzuinigheid in vergelijking met gewone benzinemotoren.