Race-erfgoed

Leren door te doen

In 1964 maakte Honda zijn entree op de Formule 1 – het toppunt van autoracen. Een moeilijke plek om te beginnen, maar net als tijdens de Isle of Man TT gingen we voor de zwaarste competitie in zijn klasse. En we bewezen nogmaals dat leren door te doen de manier is om te winnen.

Het vinden van de juiste formule

Om een competitieve auto te produceren, heb je een competitieve motor nodig.

In 1963 hadden we het begin van eentje – de V12, R270E. Deze motor was oorspronkelijk gemaakt voor Lotus, maar in februari 1964 kreeg Honda te horen dat het Engelse bedrijf niet langer gebruik kon maken van Honda motoren. Dat was onze eerste tegenslag, maar zeker niet het einde. We waren immers nog maar net begonnen.

Honda automotor met illustratie.

De RA270 is geboren

We stopten al onze energie in de productie van onze geheel eigen raceauto en betrokken racelegende Jack Brabham bij het testen van de nieuwe RA270 op het Suzuka-circuit.

Na het aanstellen van Formule-1-coureur Ronnie Bucknum als eerste coureur voor deze nieuwe auto, was hij eindelijk klaar om de strijd aan te gaan in de Duitse Grand Prix in juli 1964. Honda had het internationale topniveau op autoracegebied bereikt.

RA270 met illustratie.

"Succes bestaat voor negenennegentig procent uit mislukking"

De woorden van meneer Soichiro Honda zelf – hij had het niet mooier kunnen zeggen.

De Formule 1 in de vroege jaren 60 was een harde leerschool, en we hadden te maken met ongelukken, remproblemen, oververhitting en kapotte versnellingsbakken. Maar van deze mislukkingen leerden we; we brachten verbeteringen aan, voerden testen uit en nog meer testen, totdat we er weer helemaal klaar voor waren. Uiteindelijk presenteerden we een nieuwe auto in 1965 – de RA272.

Honda team dat aan motor werkt, met illustratie.

Onze eerste overwinning

De Mexicaanse Grand Prix 1965

Het Honda raceteam – met twee coureurs, Richie Ginther en Ronnie Bucknum – was nog steeds grenzen aan het verleggen door te leren van ervaringen en op basis daarvan verbeteringen door te voeren. Op 24 augustus 1965 stonden we vooraan aan de start van de Mexicaanse Grand Prix, met Richie Ginther achter het stuur van de RA272. Dit was de eerste auto die over de finish zou komen die dag, en daarmee vierden wij onze allereerste Formule-1-overwinning.

Richie Ginther en RA272, met illustratie.

Het racevirus

Als hij toeslaat, gaat het hard.

Ayrton Senna in de legendarische McClaren Honda.

Ayrton Senna in de legendarische McLaren Honda, tijdens de Monaco Grand Prix in 1989.

We gingen door in de jaren daarop en wonnen in 1967 weer – waarna we een pauze inlasten. Toen we in de jaren 80 weer terugkwamen, wonnen we de fabrikantentitel in 1986 en vestigden we een nieuw record van maar liefst 11 opeenvolgende overwinningen in 1988 met McLaren. Ons succes zette zich voort totdat we ons terugtrokken in 1992.

Maar omdat het racen in ons bloed zit, kunnen we maar moeilijk wegblijven, vooral ook omdat we er zo veel van leren. We keerden dus terug in 2000, door winnende motoren en fabrieksondersteuning te leveren aan Formule-1-teams BAR en Jordan, tot het jaar 2006. Onze ontwerpers en ingenieurs hadden het genoegen om met een aantal van de beste racecoureurs ter wereld te mogen werken. Coureurs zoals Surtees, Laffite, Mansell, Prost, Piquet en Senna – onbetaalbaar.

John Surtees aan het racen in een Honda.

De legendarische John Surtees in 1967. De enige persoon die het Grand Prix-kampioenschap op zowel de motorfiets als in de auto in de Formule 1 op zijn naam schreef.

Honda illustraties.

De eindstreep is nooit het einde

Waarom waren wij niet snel genoeg? Hoe kunnen we efficiënter zijn? Hoe wordt het beter?

Als we verliezen, onderzoeken we waarom - en dat doen we ook als we winnen. We gebruiken die kennis om de kwaliteit van onze auto's nog beter te maken en om ze veiliger te maken voor de dagelijkse bestuurders op de weg. Dat is onze plicht. Dat is in eerste instantie ook de reden waarom we gingen deelnemen aan de F1 Grand Prix-series. En het is ook de reden waarom we hier nu zijn.

Lees meer over onze terugkeer naar de F1

2x Honda auto's.
"Als Honda niet racet, bestaat Honda niet." Soichiro Honda
Close-up van Soichiro Honda.