Racen

Vooruitracend

Het racen zit elke Honda in het bloed. Dat komt doordat alles wat we leren op het circuit, toepassen op de Honda auto's waar u in rijdt.

Elke overwinning en elke nederlaag hebben maar één reden. We racen om er beter van te worden.

Scrollen

Formule 1

Honda Formule-1-raceauto.

In 1964 deden we de wereld versteld staan met onze eigen F1-raceauto. In 1965 lieten we zien dat we een winnaarsmentaliteit hadden.

Modellen vieren Honda's eerste Formule-1-overwinning.

Onze eerste geblokte vlag van de Formule 1

De motor van de RA272 Formule 1-auto was gebaseerd op de technologie van onze racemotorfietsen.

Het ging om een 1.5-liter V12-motor – in feite twaalf 125 cc-motoren. We hebben de motor overdwars in het chassis geplaatst, wat iets compleet nieuws was.

Op 24 augustus 1965, het tweede jaar dat we deelnamen aan de competitie, namen we tijdens de Mexicaanse Grand Prix plaats aan de start, met coureur Richie Ginther achter het stuur van de RA272. Zou onze geavanceerde nieuwe motor- en chassisontwerp het verschil maken? Dat deed het zeker. We behaalden onze eerste overwinning in de Formule 1.

Onze winnende formule

In 1989 won Ayrton Senna de wereldtitel en behaalde Alain Prost de tweede plaats – een Honda een-tweetje.

Dit was het eerste seizoen na de introductie van de nieuwe motorregelgeving, met een overgang van turbo- naar atmosferische motoren.

McLaren-Honda was winnaar van het seizoen met het recordaantal van 11 overwinningen op rij. Dat was goed genoeg om ook het wereldkampioenschap voor fabrikanten op onze naam te schrijven.

Type R

De pittigste hatchback is niet ver afgedwaald van het circuit.

De Type R is helemaal terug te voeren naar de RA272 Formule-1-auto, die als eerste Honda een Grand Prix won. Deze geweldige auto, gehuld in kampioenswitte lak, weerklinkt in al onze Type R modellen die we gemaakt hebben. De ‘R’ staat voor racen, en werd voor het eerst gebruikt voor de Honda NSX Type R in 1992. Daarna hebben we er nog een aantal geproduceerd. Elke introductie is een feestelijke gebeurtenis, en de nieuwste versie waar we het legendarische embleem op kunnen plakken, de Civic Type R, rijdt in 2015 op de weg.

Bekijk de andere kant
Honda-rood embleem. Close-up.

Het legendarische rode embleem van onze Type R - het symbool voor ons racemonster op de weg.

Driekwart vooraanzicht van de Honda Civic Type R.

De andere kant van Honda: de Civic Type R, gepresenteerd in 2015.

Honda winnaar van de World Solar Challenge

Onze winnende combinatie? De kracht van dromen en de kracht van de zon.

In november 1996 vertrokken 46 auto's op zonne-energie uit Darwin, op weg naar Adelaide, zo'n 3.000 km zuidwaarts. De eerste auto die in Adelaide aankwam, de Honda Dream, vestigde een nieuw record met een gemiddelde snelheid van 89,9 km per uur verspreid over de vier dagen.

Fotocollage van de Honda Dream.

De race van nu

Honda F1-auto met crewleden.

We hebben altijd geracet, en we zullen altijd blijven racen.

Onze tijd in de Formule 1 stamt uit de jaren 60, toen we als team en als motorleverancier deelnamen. In het seizoen van 2015 is Honda weer klaar voor de strijd.

Alle wedstrijden waaraan we deelnemen - of we nu wel of niet de geblokte vlag binnenhalen - zijn een overwinning voor Honda, omdat elke keer dat we kunnen racen, we weer iets nieuws leren over onze auto's. En wat we leren, passen we toe op de Honda auto's waar u in rijdt.

 

Zijaanzicht van Honda Civic WTCC-auto.