Innovatie

De kracht van nieuwsgierigheid

Het enige wat nodig is om dingen te veranderen is een simpele vraag. Iemand die zich afvraagt… waarom is dat zo? Kan het ook anders? Kan het ook beter?

Soichiro zei eens: “Inventiviteit, originaliteit en nieuw design gaan over het overtreffen van de verwachtingen van het publiek.”

Scrollen

Gedreven om te innoveren

Close-up van Honda motor

Van meet af aan heeft Honda dromen omgezet in praktische, levensverbeterende technologieën voor iedereen. We zijn altijd enthousiast over de resultaten van onze ideeën - ook al lijken ze in het begin misschien niet succesvol.

Soichiro Honda met het prototype van de schoorsteenmotor.

De schoorsteenmotor

In 1947 ontwerpt Soichiro zijn eerste motor – de ‘schoorsteen’. Het was een geniaal idee… en een vroege mislukking.

Na het succes van zijn eerste product, de gemotoriseerde fiets, was Soichiro vastbesloten om de volgende stap te maken: het creëren van een nieuwe motor.

De eerste prototypemotor was de legendarische 'schoorsteen'-motor. (Waarom ‘schoorsteen’? Omdat hij er zo uitzag!)

Hij was ontworpen om het brandstofverbruik te verlagen en het vermogen te versterken, maar helaas stopte de ontwikkeling van deze motor al voordat hij in productie kon worden genomen. Maar toch, de grondbeginselen van deze motor waren goed – wat zich in de toekomst zou bewijzen. Dit was het vroegste voorbeeld van de Honda manier om mislukkingen te gebruiken voor toekomstig succes.

VTEC

De motor opnieuw uitvinden? Waarom niet.

Voor het onderzoeks- en ontwerpteam van Honda was het een uitdaging om een nieuwe technologie te bedenken die zou leiden tot de volgende generatie Honda motoren. Ze moesten op zoek gaan naar een mechanisme dat de kleptiming van de motor bij zowel hoge als lage snelheden kon wijzigen, zodat de motor efficiënter zou worden. Het resultaat was Honda’s VTEC (Variable Valve Timing & Lift Control System) motor.

Dit was een geweldig succes en een unicum in de wereld. Honda's nieuwe Integra werd het eerste productiemodel waarin de VTEC geshowd kon worden. De motor werd als het ware de gouden standaard in motortechnologie.

VTEC-logo.
Close-up van de VTEC-motor.
Zijaanzicht van Honda Integra.
Close-up van de kleppen van de motor.

Aangenaam kennis te maken, ASIMO

In oktober 2000 stelden wij ASIMO aan u voor, 's werelds meest geavanceerde mensachtige robot.

ASIMO is een van onze meest inspirerende projecten. Deze robot met menselijke trekjes is ontworpen als multifunctionele mobiliteitshulp. De naam is een afkorting van Advanced Step in Innovative Mobility.
ASIMO loopt en rent op hellende en ongelijkmatige ondergrond. Hij kan zich soepel omdraaien, traplopen en spullen van de grond pakken. ASIMO kan zelfs reageren op eenvoudige stemcommando's en gezichten herkennen. En door middel van zijn cameraogen kan ASIMO zijn omgeving in kaart brengen en weet hij de weg langs zowel stilstaande als bewegende objecten.

Asimo die de trap afloopt.

En de prijs gaat naar...

Honda wint belangrijke prijzen voor efficiënt energiegebruik.

2002 was een goed jaar voor onze prijzenkast. Honda Motors won drie categorieën in de International Engines of the Year Awards, voor de Insight IMA, de Civic Hybrid en de 2.0-liter motor die de S2000 sportauto aandreef.

De Insight kreeg bovendien een zeer speciale erkenning van de American Council for an Energy Efficient Economy, die het model uitriep tot de milieuvriendelijkste auto in 2002.

Een andere doorbraak voor Honda in datzelfde jaar was de ontwikkeling van de FCX, de eerste brandstofcelauto ter wereld die het certificaat 'voertuig met nul emissies' ontving.

Honda FCX Clarity.

Honda’s dromen krijgen vleugels

We besloten dat vliegtuigen goedkoper, zuiniger en schoner zouden kunnen zijn. Daarom gingen we aan de slag met het ontwerpen van een vliegtuig dat aan al die voorwaarden voldeed.

Het werk aan de HondaJet begon midden jaren tachtig van de vorige eeuw, en in december 2003 maakte het vliegtuig zijn allereerste vlucht over North Carolina in de Verenigde Staten.

De HondaJet is een experimenteel, compact zakenvliegtuig, en zoals je mag verwachten van Honda, lijkt hij op geen enkel ander vliegtuig. De motoren zitten boven op de vleugels in plaats van eronder; door deze innovatie, en vele andere, kan de HondaJet hogere kruissnelheden bereiken, met een lager brandstofverbruik – en met uitstootwaarden die maar 40% behelzen van de verontreinigende stoffen van vergelijkbare vliegtuigen.


Vriendelijkere motoren

Onze Earth Dreams Technology werd werkelijkheid in 2013 toen we de 1.6 i-DTEC dieselmotor introduceerden.

Earth Dreams Technology is de naam die we hebben gegeven aan onze nieuwste generatie motoren en transmissies. Deze technologie versterkt de prestaties, maar verkleint tegelijkertijd de schadelijke invloed op het milieu.

De eerste productiemotor in Europa die volgens deze filosofie werd ontwikkeld, was de in Engeland geproduceerde 1.6 i-DTEC dieselmotor. Hij gaf bestuurders de perfecte balans tussen zuinig rijden en het hebben van een geweldige rijervaring en werd voor het eerst ingebouwd in de Civic, en vervolgens in de CR-V in 2014.

Vooraanzicht van Honda CR-V.

De CR-V uit 2014 wordt aangedreven door de 1.6 i-DTEC dieselmotor.

Bovenaanzicht van voorkant van Honda's Formule-1-auto.

F1 eco-boodschap

We vervingen de sponsorlogo's op onze F1-auto met een afbeelding van Earth.