Droom

Van dromen naar rijden

Zonder Soichiro zou Honda geen geschiedenis hebben. Soichiro had een droom, en maakte deze gedurende zijn zeer lange loopbaan waar – van de eerste gemotoriseerde fiets tot HondaJet en Asimo.

Zoals Soichiro eens zei: “We hebben maar één toekomst, en deze zal bestaan uit onze dromen als we de moed hebben om de uitdaging aan te gaan met conventies.”

Scrollen

Het parfum van benzine

Honda parfumfles met olie.

Het begin van de droom – Soichiro Honda ziet voor het eerst in zijn leven een auto, en zijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

Zicht op rechterkant van gemotoriseerde fiets.

Onze eerste auto was een fiets

In 1946 creëerde Soichiro zijn eerste voertuig met aandrijving – een gemotoriseerde fiets.

Het waren moeilijke tijden in het naoorlogse Japan. Er waren maar weinig auto's en nog minder motorfietsen.

Soichiro zag een mogelijkheid om eenvoudig vervoer voor iedereen te regelen. Met behulp van een fiets, een oude legerradiogenerator en een beetje fantasie creëerde hij een simpele gemotoriseerde fiets, die het dagelijks leven van veel mensen een stuk makkelijker zou maken.

Dit idee, mobiliteit voor iedereen, was de kiem voor de droom dat Honda uiteindelijk allerlei soorten vervoermiddelen zou produceren voor alle mensen.

Waarom vasthouden aan twee wielen?

In 1963 besloot Soichiro zijn eerste auto te maken.

De Japanse regering vond dit echter geen goed idee en bedacht een wet waardoor Honda gedwongen zou worden om alleen motorfietsen te produceren. Maar Soichiro stond bekend als iemand die graag zijn eigen gang ging. En dus ging hij door met zijn plan en creëerde hij de S500 Roadster.

Dit was niet alleen Honda's eerste auto – het was ook de eerste rode auto in Japan. De Japanse straten en snelwegen kregen ineens heel wat meer kleur.

Honda's eerste auto - driekwart vooraanzicht, met zicht op linkerkant.
Honda auto's in de Amerikaanse vlag.

Schoonmaken in Amerika

Toen de Amerikaanse regering de Clean Air Act in 1970 aannam, besloten de meeste autofabrikanten dat het onmogelijk was om aan deze nieuwe normen te voldoen.

Bij Honda wisten we nog niet zo veel over luchtvervuiling. Maar we wisten wel dat onze CVCC-motor een behoorlijk lage uitstoot van schadelijke gassen had. Na veel experimenteren en testen, werd onze motor de eerste die voldeed aan de normen in de Clean Air Act. En we legden ons er enthousiast op toe om de lucht zo schoon mogelijk te houden, een overtuiging die onder andere verpakt zit in onze milieuvriendelijke Earth Dreams motoren.

Al je er eerst niet in slaagt

De S2000. Een cadeau van Honda aan Honda voor de 50e verjaardag van het bedrijf. Althans, dat was het, totdat onze directeur er een ritje mee ging maken.

Na slechts één rondje gaf hij de sleutels terug en stelde hij één simpele vraag: "Is dit het beste wat je kunt maken?"

Een jaar later gaf Honda zichzelf een cadeau voor de 51e verjaardag. De Honda S2000. Dromen bleken belangrijker te zijn dan deadlines.

Zijaanzicht van Honda S2000.
Bovenaanzicht van voorkant van Honda S2000.

Honda S2000

Het originele, rondere prototype - gemaakt voor Honda's 50e verjaardag.

Driekwart vooraanzicht van Honda FCX Clarity.

Toekomstdromen

We zijn al meer dan 70 jaar bezig, maar wat ons betreft zijn we nog maar net begonnen.

We gaan nieuwe uitdagingen aan, en andere dromen. We willen dingen beter maken en de wereld helpen op efficiëntere wijze verder te gaan.

We hebben auto's gemaakt met een elektromotor en brandstofcel, zoals de FCX Clarity, die alleen schoon water uitstoten, en we hebben de zon ingezet om een wedstrijdwinnende auto aan te drijven: de Honda Dream.

Dus als dit Honda nu is, hoe ziet Honda er morgen dan uit?